چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران با اشاره به «قناعت» به عنوان یکی از مصادیق سلامت روان، الگوهای نادرست را اساس نابسامانی‌های تربیتی و ‌آموزشی عنوان کرد.

سلامت نیوز: رئیس انستیتو روانپزشکی ایران با اشاره به «قناعت» به عنوان یکی از مصادیق سلامت روان، الگوهای نادرست را اساس نابسامانی‌های تربیتی و ‌آموزشی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، جعفر بوالهری با بیان اهمیت آگاهی دادن در خودمراقبتی اظهار داشت: خود مراقبتی مفهوم گسترده‌ای است و اگر مراقبت از خود را مدنظر قرار دهیم بخش بزرگی از آگاهی دادن و اهمیت را در بر می‌گیرد که بعد جسمانی، روانشناختی، روانپزشکی و سلامت روان را شامل می‌شود.

وی افزود: توجه به رفتارهای بین فردی و اجتماعی یکی از ابعاد خود مراقبتی است که بخش وسیعی را در بر می‌گیرد. اکثر رویکردها نیز تأکیدشان به خود مراقبتی است اگر ما خود مراقبتی نداشته باشیم با مشکل مواجهه می‌شویم و فرد در مقایسه با دیگران بهتر می‌تواند درباره سلامت خود سرعت‌العمل داشته باشد.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران گفت: مفهومی به نام «خودآگاهی» در روانشناسی مطرح است که پیشتر مراقبت از خود است. خود آگاهی یعنی فرد احساسات، حالات و هیجانات خود را بشناسد. شناخت اینکه فرد کجا احساس درماندگی، خشم، عصبانیت و غیره می‌کند در خودآگاهی او مهم است.

وی با اشاره به خود مراقبتی معنوی اظهار داشت: انستیتو روانپزشکی ایران در زمینه خود مراقبتی معنوی تحقیقاتی انجام داده است. این مفهوم به بحث سلامت معنوی اشاره دارد. فرد نه تنها باید مراقبت از جسم و روان خود داشته باشد بلکه باید ابعاد معنوی خود را بشناسد و بداند چه تیپ شخصیتی دارد. خود مراقبتی معنوی یعنی اینکه آیا فرد ابعاد معنوی خود را می‌شناسد یا خیر. این پدیده جدید و بسیار با ارزش است.

این متخصص حوزه بهداشت بهداشت روان با اشاره به تعریفی که سازمان جهانی بهداشت از سلامت روان ارائه داده است گفت: سلامت روان، قانع شدن نسبت به چیزی که وجود دارد است بدون اینکه تلاش ما را کم کند. مثلاً اگر فرد سرطان یا بیماری دارد چنانچه آن را بپذیرد تحول بزرگی در سلامتش ایجاد شده که می‌تواند او را به سمت درمان پیش برد.

وی خاطرنشان کرد: نقش والدین در باورپذیری کودکان برای سلامت روان و خود مراقبتی اثری کلیدی دارد. تمام نابسامانی مراقبتی و آموزشی ناشی از الگوهای نادرست است که باید اصلاح شود تا از کودکی مؤثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha