بیماری ایدز، جزو بیماری‌هایی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و شاید بتوان گفت که پیشگیری از ابتلا یا پیشرفت بیماری، بهترین درمان ایدز محسوب می‌شود.

این دسته از نوجوانان بیشتر در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند

سلامت نیوز :بیماری ایدز، جزو بیماری‌هایی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و شاید بتوان گفت که پیشگیری از ابتلا یا پیشرفت بیماری، بهترین درمان ایدز محسوب می‌شود.

دکتر پرویز رزاقی، روان‌شناس، معتقد است که نوجوانان، یکی از گروه‌های سنی در معرض ابتلا به ایدز هستند.
 
وی در گفتگو با سلامانه گفت: «برخی از نوجوانان، دچار ضعف‌ها و مشکلات روان‌شناختی مختلفی هستند که از درون خانواده نشأت می‌گیرند. یعنی بچه‌هایی که توانایی برقراری ارتباط مناسب با خانواده خود را ندارند، نمی‌توانند نیازهای روانی و عاطفی‌شان را در تعامل با افراد خانواده خود به‌خوبی برطرف کنند، موفقیت چندانی در درس خواندن ندارند و با شکست‌های مکرر درسی و اجتماعی مواجه می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند».


این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید می‌کند:‌ «آن گروه از نوجوان‌هایی که از نظر عاطفی و روانی دچار شکست می‌شوند و خانواده‌شان هم حمایت روانی مناسبی از آنها انجام نمی‌دهند، بیشتر به سمت افراد و دوستانی که زمینه‌های پرخطر دارند، کشیده می‌شوند و قدرت «نه» گفتن به آنها را هم ندارند. به این ترتیب، امکان و شرایط ابتلا به ایدز در چنین نوجوان‌هایی بیشتر به‌وجود می‌آید».
 
دکتر رزاقی معتقد است که گاهی چنین نوجوان‌هایی، فکر می‌کنند که با گرایش به سمت رفتارهای پرخطری مانند روابط نامشروع جنسی یا اعتیاد به انواع مخدرها و محرک‌ها، می‌توانند کمبودهای عاطفی و روانی‌شان را جبران کنند؛ غافل از اینکه با کشیده شدن به‌سوی این رفتارها، خطر ابتلا به ایدز هم در آنها افزایش می‌یابد.
وی در نهایت به تمام خانواده‌ها و والدین توصیه می‌کند: «زمانی که نوجوان شما با هرنوع مشکل درسی، عاطفی یا اجتماعی مواجه شد، به‌جای سرزنش، از او حمایت همه‌جانبه روانی و عاطفی بکنید تا بتواند مشکلات خود را با راه و روش درستی حل بکند و به‌سمت رفتارهای پرخطر نرود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha