چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 109554

پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند افراد مبتلا به آپنه خواب به خصوص زنان و افراد مسن، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

پوکی‌استخوان در کمین مبتلایان به آپنه‌خواب

سلامت نیوز: پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند افراد مبتلا به آپنه خواب به خصوص زنان و افراد مسن، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آپنه خواب یا «وقفه تنفسی حین خواب» موجب قطع شدن متناوب تنفس در هنگام خواب و در کوتاه‌مدت می‌شود. همچنین عدم درمان آپنه خواب می‌تواند خطر ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و قلبی را افزایش دهد.

دکتر «کای جن تیئن» از مرکز درمانی «چی می» در تایوان گفت: اختلال خواب به طور مداوم بر اثر آپنه خواب می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در بسیاری از دستگاه‌ها و اعضای بدن از جمله اسکلت‌بندی و بافت استخوانی شود.

به گفته تیئن، زمانیکه آپنه خواب به طور متناوب بدن را از دریافت اکسیژن محروم می‌کند موجب می‌شود استخوان‌ها ضعیف شوند و این وضعیت خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین تداوم این وضعیت خطر شکستگی استخوان و مشکلات بعدی را به همراه دارد.

در این بررسی سوابق پزشکی نزدیک به 1400 نفر که در فاصله سال‌های 2000 تا 2008 میلادی به آپنه خواب مبتلا شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین پزشکان به مقایسه اطلاعات آنان با 20 هزار 600 نفر دیگر که به این بیماری مبتلا نبودند، پرداختند. این متخصصان در مدت شش سال بعد مشاهده کردند مبتلایان به آپنه خواب 2.7 بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. همچنین خطر ابتلا به این بیماری در زنان و افراد مسن مبتلا به آپنه خواب بیشتر است.

 در حالی که رابطه بین آپنه خواب و پوکی استخوان مشاهده شده اما هنوز رابطه علت معلولی آن تایید نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha