چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 109565

رئیس کانون هموفیلی کردستان بر ضرورت مشاوره قبل از ازدواج برای جلوگیری از بیماری هموفیلی تاکید کرد و گفت: شنا بهترین ورزش برای درمان هموفیلی است.

سلامت نیوز: رئیس کانون هموفیلی کردستان بر ضرورت مشاوره قبل از ازدواج برای جلوگیری از بیماری هموفیلی تاکید کرد و گفت: شنا بهترین ورزش برای درمان هموفیلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خالد وکیلی پیش از ظهر امروز در همایش آموزش بیماری هموفیلی که در سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان بعثت برگزار شد، اظهار داشت: 116 بیمار هموفیلی در سطح استان شناسایی شده است.

وی مراجعه جوانان قبل از ازدواج به مراکز مشاوره را ضروری دانست و تصریح کرد: اگر خانمی ناقل هموفیلی باشد و با مرد سالمی ازدواج کند، احتمال اینکه دخترانشان سالم باشد 50 درصد بوده و 50 درصد از آن‌ها هم ناقل هموفیلی به دنیا می‌آیند.

وکیلی افزود: در این صورت پسران به دنیا آمده‌شان نیز 50 درصد مبتلا به بیماری هموفیلی بوده و 50 درصد نیز سالم متولد می‌شوند.

به گفته رئیس کانون هموفیلی کردستان، مشاوره قبل از ازدواج گامی موثر در راستای داشتن جامعه‌ای سالم است.

وی با بیان اینکه 3 نوع بیماری هموفیلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دسته‌ای از بیماری هموفیلی به صورت خفیف بوده که در سنین بالا احتمال بروز دارد و بیشتر به صورت خونریزی عضلانی است.

رئیس کانون هموفیلی کردستان افزود: هموفیلی شدید دسته‌ای دیگر از انواع بیماری هموفیلی است که از زمان بدو تولد و یا زمانی که فرد شروع به راه رفتن می‌کند، علایم خود را نشان می‌دهد.

وی به علامت شایع در بیماران هموفیلی اشاره کرد و گفت: علایم مفصلی و خونریزی داخل مفصلی از جمله نشانه‌های بارز این بیماری بوده که همراه با تورم و سوزش در ناحیه مورد نظر است.

وکیلی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری هموفیلی بهتر از درمان آن است، گفت: وقتی مفصلی دچار خونریزی شد لازم است که به مدت 3 روز بی‌حرکت بماند.

رئیس کانون هموفیلی کردستان تاکید کرد: باید بیماران هموفیلی قبل از انجام فیزیوتراپی فاکتور انجام دهند.

وی ضمن اشاره به به بند آورنده‌های موضعی این بیماری، گفت: کپسول و آمپول ترانس آرمین بند آورنده‌‌های موضعی این بیماری هستند.

به گفته وکیلی استفاده از کپسول و آمپول ترانس آرمین برای مرض‌هایی که در ادرارشان خون دارند، ممنوع بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی ضمن اشاره به توجه به نحوه درمان در خون‌دماغ‌ شدن این بیماران، خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که برای خونریزی ماهیانه از داروی ترانس آرمین استفاده می‌کنند، با این کار خود موجب ایجاد لخته در ناحیه تناسلی، دهان و بینی می‌شوند.

رئیس کانون هموفیلی کردستان ضمن تاکید بر نحوه رگ‌گیری درست در این بیماران، خاطرنشان کرد: خدمات انجام دهنده به بیماران هموفیلی به صورت رایگان است.

وی افزود: کیفیت زندگی بیماران هموفیلی برای ما امری ضروری بوده و بهبودی حال این دسته از بیماران بیش از پیش برای ما اهمیت دارد.

به گفته وکیلی خونریزی داخل شکمی خطرناک‌ترین نوع خونریزی در بیماران هموفیلی است.

وی به درمان‌های غیر دارویی در این دسته از بیماران اشاره کرد و گفت: بی‌حرت کردن عضو، گذاشتن یخ روی محل آسیب دیده، فشار، بالا نگه ‌داشتن عضو آسیب دیده از جمله درمان‌های غیر دارویی است.

به گفته رئیس کانون هموفیلی کردستان در این نوع درمان نباید یخ با پوست تماس مستقیم  داشته باشد و بهترین روش این است که یخ در حوله‌ای پیچیده شود.

وی به اهمیت ورزش در درمان بیماری هموفیلی اشاره کرد و گفت: شنا بهترین روش برای درمان این نوع بیماری است.

وکیلی در پایان با بیان اینکه لازم است در این دسته از بیماری حین مسواک زدن از مسواک نرم استفاده شود، خاطرنشان کرد: برای حفظ بهداشت دهان و دندان از شکر و مواد غذایی شیرین و به مقدار زیاد استفاده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha