چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 109599

به گفته دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، دررفتگی مادرزادی لگن اگر بموقع تشخیص و درمان نشود، بیماری بسیار ناتوان‌کننده‌ای است که منجر به فرسایش و آرتروز فرد می‌شود و در دختران شایع‌تر است.

سلامت نیوز: به گفته دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، دررفتگی مادرزادی لگن  اگر بموقع تشخیص و درمان نشود، بیماری بسیار ناتوان‌کننده‌ای است که منجر به فرسایش و آرتروز فرد می‌شود و در دختران شایع‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، 

دکتر فرشید باقری، دبیراجرایی دومین کنگره بین‌المللی ارتوپدی اطفال با اشاره به زمان افتتاحیه کنگره در روز چهارشنبه در هتل پردیسان، اظهار کرد: در این کنگره درباره بیماری‌های شایع مادرزادی در ارتوپدی اطفال بحث و تبادل‌نظر می‌شود و با حضور پروفسور گراف از اتریش که پیش‌رو در تشخیص زودرس دررفتگی مادرزادی لگن است، کارگاه آموزشی سونوگرافی هیپ برگزار می‌شود.

این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: بیماری دررفتگی مادرزادی لگن اطفال، اگر در دوره نوزادی و شیرخوارگی تشخیص و درمان بموقع نشود، مشکلات زیادی را برای اطفال ایجاد می‌کند که گاه عوارض آن تا بزرگسالی و حتی سالمندی ادامه می‌یابد.

وی، تصریح کرد: تشخیص این بیماری در اوایل شیرخوارگی بسیارکمک‌کننده است و درمان‌ها بسیارساده و حتی بدون انجام جراحی صورت می‌گیرد اما درمان‌ها در سنین بالا پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود‌.

دکتر باقری با اشاره به این که «برای تشخیص بموقع بیماری دررفتگی مادرزادی لگن در کشورهای توسعه‌یافته، سونوگرافی هیپ برای تمام نوزادان متولدشده به عنوان غربالگری انجام می‌شود»، گفت: این درحالیست که در کشور ما بدلیل هزینه‌های تحمیلی این روش تشخیصی، غربالگری در دستور کار نیست.

وی در عین حال تأکید کرد: در تلاشیم با برگزاری این کنگره‌ها و رساندن اهمیت این موضوع در سلامت اطفال به گوش مسوولان تصمیم‌گیر، تغییراتی رقم بخورد.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اعلام این که «علت بروز بیماری‌های مادرزادی در حوزه ارتوپدی در بیشتر نقاط جهان نامعلوم است»، اظهار کرد: بطورکلی برخی فاکتورهای مستعدکننده همچون مصرف برخی داروها در دوران بارداری و ابتلا مادر به برخی بیماری‌ها و  نداشتن تغذیه صحیح، داشتن زمینه‌های ارثی در خانواده و درگیر عوامل در ایجاد بیماری مطرح است.

دکتر باقری افزود: زمینه‌های ارثی در بیماری دررفتگی مادرزادی لگن و پاچنبری بیش از سایر بیماری‌های مادرزادی است و به همین دلیل ریسک ابتلا به به این دو بیماری در خانواده‌هایی که سابقه آن را دارند، بیشتر است.

این متخصص ارتوپدی درباره میزان شیوع این بیماری‌ها در کشور، گفت: بدلیل همکاری نکردن خانواده‌ها و بی‌توحهی آنها نسبت به فراخوان‌های بعدی پزشکی برای بررسی وضعیت سلامت طفلشان، آمار دقیقی در دست نیست اما آمارهای جهانی حاکی از این است که ریسک بیماری‌های مادرزادی، یک در هر 10هزار تولد است.

وی خطاب به والدین هشدار داد: مواردی که پزشک معالج برای مراجعات بعدی کودک توصیه می‌کند، را جدی‌ بگیرند و از زیرنظر قراردادن کودک مبتلا به بیماری مادرزادی واهمه نداشته باشند و بدانند که پزشک پیگیر سلامت فرزندشان است و دست‌کاری اضافی برای اطفال به مراتب خطرناک‌تر است.

دکتر باقری در پاسخ به این پرسش که «در حال حاضر تشخیص بیماری دررفتگی مادرزادی لگن در چه دوره‌ای از زندگی اطفال اتفاق می‌افتد؟»، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه سال‌های اخیر، تشخیص بیماری در موارد پیشرفته به شدت کاهش پیدا کرده و بیماری‌های مادرزادی در سنین اولیه و اغلب به روش غیرجراحی تشخیص و درمان می‌شود.

وی با بیان این که «از سه سال پیش تا کنون، بیشتر کودکان مبتلا به بیماری دررفتگی مادرزادی لگن در مشهد با انجام سونوگرافی هیپ پیش از 6ماهگی درمان می‌شوند»، عنوان کرد: بطورمعمول تا 5/1سالگی فرصت داریم نسبت به تشخیص و درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی وارد عمل شویم و در این بازه زمانی، بیشترین میزان بهبودی پس از درمان رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha