هر ساله مراسم روز جهانی هموفیلی در هفدهم آوریل به منظور حمایت از تلاش‌ها با هدف تضمین مراقبت‌های درمانی مناسب برای بیماران هموفیلی برگزار می‌شود.

سلامت نیوز: هر ساله مراسم روز جهانی هموفیلی در هفدهم آوریل به منظور حمایت از تلاش‌ها با هدف تضمین مراقبت‌های درمانی مناسب برای بیماران هموفیلی برگزار می‌شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روز جهانی هموفیلی با هدف افزایش اطلاع‌رسانی در مورد هموفیلی و دیگر اختلال‌های خونریزی برگزار می‌شود. هدف اصلی این روز اطلاع رسانی گسترده در مورد انواع اختلالات خونریزی، تامین بودجه لازم برای مقابله با آن و ارائه روش‌های درمانی مناسب است.

هموفیلی یکی از قدیمی‌ترین اختلالات خونریزی شناخته شده ژنتیکی است و به دلیل وجود نارسایی در ژن ها بروز می‌کند. به طور کلی بیماری هموفیلی از پدر مبتلا به فرزند دخترش منتقل می‌شود که پس از آن نیز دختر که حامل سلول‌های هموفیلی است ناقل این بیماری شده و می‌تواند ژن‌های معیوب را به فرزندانش به ارث بدهد.

بیماری هموفیلی قابل درمان نیست اما با کمک دانش و درمان مناسب می‌توان شدت و گسترش آن را هدایت کرد.

اختلال خونریزی چیست؟

اختلال‌های خونریزی به عنوان اختلال‌های لختگی خون نیز در نظر گرفته می‌شوند. به زبان ساده‌تر زمانی که فرد به دلیل مجروحیت دچار خونریزی می‌شود سیستم بدن لخته‌های خونی را برای متوقف ساختن آن تولید می‌کند. فرآیند لخته‌سازی خون در بدن با کمک 13 فاکتور یا پروتئین خونی انجام می‌شود. اختلال خونریزی زمانی اتفاق می‌افتد که فاکتورهای لخته کننده خون به میزان کافی در بدن وجود ندارند یا به خوبی فعالیت نمی‌کنند.

هموفیلی به دو نوع هموفیلی A و B تقسیم بندی می‌شود. هموفیلی A اختلال خونریزی نادری است که با کروموزوم X همراه است و به نحو بارزی مردان را مبتلا می‌کند. این بیماری به دلیل فقدان یا نارسایی فاکتورVIII در خون، بروز می‌کند. همچنین معمولا زنان، ناقل این بیماری هستند و آن را به فرزند پسر خود منتقل می‌کنند.

هموفیلی B دومین نوع شایع اختلال خونریزی است و به دلیل نارسایی در فاکتور IX بروز می یابد. این بیماری در اصل ژنتیکی است هرچند در 30 درصد موارد این بیماری بدون هیچ گونه سابقه خانوادگی در فرد بیمار مشاهده می شود. از جمله علائم این بیماری می توان به خونریزی غیرقابل کنترل در زمان مجروحیت،‌ تصادف و عمل جراحی اشاره کرد. همچنین خونریزی‌های بی‌دلیل داخلی و ظاهر شدن لکه های قرمز روی پوست از دیگر علائم آن به شمار می‌آید.

در سال 2014 میلادی روز جهانی هموفیلی با هدف افزایش اطلاع‌رسانی عمومی در مورد این بیماری و کنترل بهتر آن شعار «حرفتان را بزنید،‌ تغییر ایجاد کنید» انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha