معاون غذا و داروی وزیر بهداشت از بهره برداری 30 كارخانه طی حداكثر دو سال آینده خبر داد و گفت: این كارخانه‌ها كه قابلیت سرمایه گذاری 10 تا 200 میلیارد تومانی را دارند در حال ساخت هستند که چند واحد امسال و سایر واحدها طی دو سال آینده احداث می‌شود.

دكتر رسول دیناروند در مراسم گشایش یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی، آزمایشگاهی و دارویی ایران مد 2008 و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی ایران لب 2008 كه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، افزود: همچنین تا پایان امسال تعداد تولید داروهای بیولوژیك به دو برابر افزایش خواهد یافت كه در این صورت تا پایان سال 87 بیش از 10 تا 12 قلم داروی بیولوژیك در كشور وجود خواهد داشت.


95 درصد نیاز دارویی در داخل تامین می‌شود


كارخانه‌های داروسازی كشور توانایی تامین 45 درصد مواد اولیه را دارند


میزان تولید داروهای گیاهی در سه سال گذشته صد درصد افزایش یافت

وی با اشاره به پیشرفت صنعت داروسازی كشور در سالهای اخیر تعداد كارخانه‌های تولید دارو و مواد اولیه دارویی را 100 واحد برشمرد و اعلام كرد: خوشبختانه این كارخانه‌ها در حال حاضر 95 درصد نیاز دارویی كشور را تامین می‌كنند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت همچنین در مورد بسته بندی در صنعت دارو با اشاره به اینكه 45 درصد نیاز صنعت داروسازی به مواد اولیه در داخل كشور تامین می‌شود، خاطرنشان كرد: حتی برخی كارخانه‌ها توانایی تامین 80 درصد مواد اولیه و كمكی را دارند.

دیناروند در ادامه به پیشرفت صنعت داروهای گیاهی طی 3 سال گذشته اشاره و اضافه كرد: تولید این قبیل داروها طی این مدت صد درصد افزایش یافته یعنی به بیش از 2 برابر رسیده است.

وی درعین حال كه به پیشرفت های دارویی كشور اشاره می‌كرد با بیان این كه در سالهای اخیر از نظر قانونی هیچ محدودیتی برای واردات دارو وجود نداشته و آزادی تجارت دارو به موجب برنامه سوم و چهارم توسعه محقق شده است درعین حال از میزان كم صادرات دارو به كشورهای جهان ابراز ناخرسندی كرد و گفت: متاسفانه در این زمینه متناسب با سایر موارد رشد نداشته‌ایم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت میزان صادرات دارو را طی سالهای 84 تا 86 حدود 200 میلیون دلار برشمرد و با بیان اینكه این رقم طی سالهای 81 تا 83 نود میلیون دلار تخمین زده شد، تصریح كرد: اگرچه طی دو بازه زمانی مذكور میزان صادرات به دو برابر افزایش یافته است اما همچنان سهم صادرات از بازار دارویی كشور راضی كننده نیست.

دیناروند گفت: صادرات 200 میلیون دلاری دارو طی سه سال در حالی است كه در سال 86 بازار دارویی كشور 1700 میلیون دلار برآورد می‌شد. بنابراین با توجه به بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت داروسازی و دانش بالای كارخانه‌های تولید دارو در كشور باید تلاش بیشتری برای راه یابی به بازارهای بین المللی و كشورهای منطقه داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان كرد كه وزارت بهداشت از راه یابی صنعت داروی كشور به عرصه بین المللی به شدت حمایت خواهد كرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha