جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 109661

فرد دیابتی به راحتی می‌تواند با شركت در كلاس‌های آموزشی دیابت و همچنین كنترل قند خون خود به طور مداوم و نیز برخورداری از هموگلوبین HbA1c در حد طبیعی یا نزدیك به طبیعی از كلیه عوارض دیابت پیشگیری نماید.

از عوارض دیابت چه می دانید؟

سلامت نیوز: فرد دیابتی به راحتی می‌تواند با شركت در كلاس‌های آموزشی دیابت و همچنین كنترل قند خون خود به طور مداوم و نیز برخورداری از هموگلوبین HbA1c در حد طبیعی یا نزدیك به طبیعی از كلیه عوارض دیابت پیشگیری نماید.


1- عوارض زودرس

1-1 كتواسیدوز یا كمای دیابتی: یك اختلال مربوط به سوخت و ساز است كه در اثر افزایش میزان قند خون همراه با استون ایجاد می‌شود كه سبب گیجی، سستی و بی‌حالی، احساس تشنگی شدید، خستگی و تنگی نفس شده و همچنین در بعضی موارد با اغماء همراه است كه در صورت عدم درمان ممكن است منجر به مرگ فرد شود.

1-2 کمای هایپر اوسمولار: كه در افراد دیابتی نوع 2 در صورتیكه قند خون افزایش پیدا كند می تواند در نهایت به كمای هایپر اوسمولار یا كمای غیر اسیدوز بیانجامد.

1-3 هیپو گلیسمی: اگر میزان قند خون از 60 میلی‌گرم درصد كمتر شود، خطر هیپوگلیسمی انسان را تهدید می‌كند، ولی اكثر متخصصان معتقدند زمانی باید از هیپوگلیسمی سخن به میان آورد كه میزان قند خون به كمتر از 40 میلی‌گرم درصد برسد. اگر فردی دچار هیپوگلیسمی شود ولی به موقع و به طور صحیحی درمان نشود، میزان قند خون(گلوكز) او كاهش یافته در نتیجه دچار گیجی و سرانجام بیهوشی می‌شود و ممكن است نهایتاً به او تشنج نیز دست بدهد. از نشانه‌های هیپوگلیسمی می‌توان به گرسنگی فراوان، رنگ پریدگی، پوست مرطوب و سرد، طپش قلب، لرزش، بی‌قراری، سردرد، دل‌درد، اختلال بینایی، سست شدن زانوها و سرانجام كاهش قدرت تمركز اشاره كرد.

1-4 هایپرگلیسمی: اصولاً هنگامی قند خون افزایش می‌یابد كه بین نیاز و وجود انسولین در بدن نسبت مناسبی برقرار نباشد. مواردی كه ممكن است به هایپرگلیسمی منجر شود شامل فعالیت بدنی كم، فراموشی تزریق انسولین یا مصرف دارو، بیماری‌ها و پر خوری

در صورتی كه عوارض زودرس دیابت سریع درمان نشود فرد دیابتی به كمای دیابتی دچار می‌شود. در دیابتی‌های نوع 1 كه انسولین تزریق می‌كنند دچار كمای دیابتی و نهایتاً كتواسیدوز می‌شوند و در دیابتی‌های نوع 2 دچار كمای دیابتی هایپر اوسمولار (كمای غیر اسیدوز) می‌شوند.

2- عوارض دیررس

2-1 عارضه چشمی: که ممكن است به نابینایی كامل ختم شود.

2-2 نفروپاتی(بیماری كلیه): كه ممكن است باعث از كارافتادگی كامل كلیه‌ها شود.

2-3 نوروپاتی(آسیب دیدگی اعصاب): در صورت همراه شدن با مشكلات گردش خون ممكن است موجب ایجاد زخم در پاها و نیز قانقاریا شود كه در نهایت به قطع عضو می‌انجامد.

2-4 بیماری قلبی- عروقی: كه بر روی قلب و رگهای خونی اثر می‌گذارد و یا ممكن است به سكته‌های قلبی (منجر به حملة قلبی) سكتة مغزی (یكی از علل اساسی ناتوانی و مرگ در افراد دیابتی) منجر شود.

منبع:‌انجمن دیابت ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha