مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، ابلاغ سیاستهای کلی سلامت را نقشه راه سازمان تأمین‌اجتماعی عنوان کرد و گفت: این سیاستهای امیدوارکننده دغدغه همه مسئولان و متولیان بخش درمان کشور را مورد توجه قرار داده و سازمان تأمین‌اجتماعی مشمول همه بندهای آن می‌شود.

تولید 40 درصد داروی کشور در سازمان تامین اجتماعی/ تعریف مشخصی از بیمه پایه نداریم

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، ابلاغ سیاستهای کلی سلامت را نقشه راه سازمان تأمین‌اجتماعی عنوان کرد و گفت: این سیاستهای امیدوارکننده دغدغه همه مسئولان و متولیان بخش درمان کشور را مورد توجه قرار داده و سازمان تأمین‌اجتماعی مشمول همه بندهای آن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سیدتقی نوربخش در گردهمایی تبیین سیاستهای کلان سلامت در سازمان تامین اجتماعی، گفت: سالها بخش سلامت دغدغه دولت‌ها نبود، اما بخش درمان و سلامت در دولت تدبیر و امید جزو اولویت‌های اول قرار گرفت.

وی افزود: اولویت قرار گرفتن درمان برای دولت دکتر روحانی تنها در کلام و سخن نیست، بلکه حوزه سلامت در ماده 7 هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سال 93 کل کشور موردتوجه ویژه قرار گرفته و منابع مالی خوبی برای این بخش اختصاص یافته است.

 نوربخش همدلی و همسویی بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی و تخصصی بخش درمان و سایر حوزه‌های مرتبط به درمان کشور را فرصت ویژه برای سازمان تأمین‌اجتماعی دانست و اظهار داشت: به عنوان فردی که 2 دهه در نظام درمان کشور مشغول فعالیت بودم درحال حاضر بهترین فضای همدلی برای رفع مشکلات درمانی کشور فراهم شده و نمونه آن تشکیل 6 جلسه شورای‌عالی بیمه در 6 ماه گذشته بوده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ابلاغ سیاستهای کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری را آغاز تحول در حوزه درمان کشور ارزیابی و تأکید کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در این راستا حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تنظیم سیاستهای کلان سلامت از 2 سال پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام این سیاست‌ها به طور تخصصی و کارشناسی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و نظرات تخصصی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز اخذ شد.

نوربخش با اشاره به اینکه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، زیربنای برنامه پنج‌ساله ششم توسعه است، افزود: در تهیه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 94 این سیاست‌ها باید مورد توجه قرار ‌گیرد.

وی در ادامه به تشریح 14 بند سیاستهای حوزه سلامت پرداخت و تأثیر همه این بندها بر تأمین‌اجتماعی و تکالیف این سازمان را مورد بررسی قرار داد.

 نوربخش درخصوص ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبنی بر اصول و ارزش‌های انسانی، اسلامی و نهادینه‌سازی آن در جامعه به عنوان بند اول سیاستهای حوزه سلامت، گفت: در حوزه پزشکی برخلاف سایر حوزه‌ها، پزشک با روح و جسم بیمار در ارتباط است و به همین علت باید مبانی اخلاقی مستحکمی در کار پزشکی حکمفرما باشد و رازداری و مسائل اخلاقی به طور بسیار قوی در آموزش دانشجویان پزشکی مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اعتماد بین پزشک و بیمار موجب می‌شود فرایند درمان مطلوب‌تر انجام شود. علاوه بر موضوع اخلاق، بر آداب حوزه پزشکی نیز در این بند تأکید فراوان شده است. عدم اطلاعات کافی بیمار از دارو و شرایط تخصصی درمان و اوضاع سخت بیمار موضوع اخلاق را در جامعه پزشکی مورد تأکید ویژه قرار می‌دهد.

 نوربخش درخصوص بند دوم سیاستهای سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات دومین بند این سیاست‌ها است که نقش مهم بهداشت حرفه‌ای را یادآور می‌شود. بهداشت حرفه‌ای از نهادهایی بود که در سازمان تأمین‌اجتماعی به فراموشی سپرده شده بود. با ابلاغ سیاست‌های سلامت، بهداشت حرفه‌ای در این سازمان کارآمد و فعال خواهد شد.

وی افزود: ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روانی به عنوان بند سوم سیاست‌های ابلاغی مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ارتقای سلامت جامعه فقط دیدگاه جسمی را شامل نمی‌شود، بلکه بعد روانی نیز بسیار مهم و قابل‌توجه است و ما باید در واحدهای درمانی ملکی خود نسبت به ارتقای سلامت روانی بیمه‌شدگان در کنار سلامت جسمانی آنان برنامه‌ریزی کنیم.

نوربخش درخصوص بند چهارم حوزه سلامت؛ ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: ایجاد تقویت زیرساخت‌های موردنیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی در سازمان تأمین‌اجتماعی از موضوعات قابل ملاحظه و توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی است.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی 40 درصد دارو و 70 درصد مواد اولیه دارویی کشور را تولید می‌کند و این سازمان در تحقق بند چهارم سیاستهای حوزه سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نقش بسیار مهمی دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درخصوص بند پنجم سیاست‌های حوزه سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً براساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح گردهمایی تبیین سیاست‌های کلان سلامت و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات از مباحث فوق‌العاده مهم است که تأمین‌اجتماعی آن را به طور ویژه مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: با اجرای نظام ارجاع در استان فارس 24 درصد صرفه‌جویی در مصرف دارو انجام شد که امیدواریم با اجرای کامل آن در سراسر کشور، این موضوع نیز تحقق یابد.

نوربخش با اشاره به بند ششم سیاستهای حوزه سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: موضوع تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی به عنوان بند ششم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی مورد بررسی و ملاحظه قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارکات خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به عنوان بند هفتم سیاست‌های ابلاغی، گفت: این بند از دغدغه‌های اصلی ما در سازمان تأمین‌اجتماعی است امکان انتخاب در خرید راهبردی و قدرت انتخاب‌گیرندگان خدمات از موارد قابل ملاحظه و توجه این سازمان است.

نوربخش ادامه داد: در این بند تفکیک وظایف متولیان سلامت تأکید شده و سیاست‌گذاری و متولی‌گری حوزه سلامت برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و در این بند فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به رسمیت شناخته شده است.

وی درخصوص بند هشتم سیاست‌های حوزه سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع‌رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطح‌بندی و ارجاع از موضوعات قابل تأملی است که نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان است و همچنین برای ارزیابی اثربخشی و کارآیی عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی نیازمند معیارهای دقیق هستیم.

نوربخش درخصوص توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی به عنوان بند نهم گفت: در موضوع همگانی شدن بیمه در 20 سال گذشته موفقیتی کسب نکردیم، سازمان تأمین‌اجتماعی دارای نقش مهم و کلیدی در تحقق این بند است. یکی از راهبردهای مهم و قابل‌توجه ما در این بخش بازاریابی بیمه خواهد بود.

وی ادامه داد: تعریف مشخصی از بیمه پایه در کشور نداریم و نیاز به بازنگری قوانین در این خصوص است. باید بیمه مازاد و بیمه تکمیلی به طور مشخصی تفکیک شود و اصلاح قوانین انجام شود تا شاهد کاهش پرداختی از جیب مردم باشیم.

نوربخش در خصوص تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت، گفت: با اولویت قرار گرفتن درمان در برنامه دولت و اختصاص منابع پایدار به این بخش مشکلات درمانی مردم تا حدود زیادی مرتفع می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تحقق بند یازدهم سیاست‌های کلان حوزه سلامت را نیازمند فرهنگ سازی دانست و افزود: افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موضوعات بسیار مهم و قابل تأمل است که باید با گفتمان سازی زمینه تحقق آن را فراهم سازیم.

وی استانداردسازی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران را به عنوان بند دوازدهم مورد تأکید قرار داد و گفت:  بزرگ‌ترین شرکت گیاهان دارویی کشور، شرکت دارویی فارس است که صددرصد متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است. این سازمان موضوع طب سنتی و تولید دارو از گیاهان دارویی را مورد توجه ویژه قرار خواهد داد.

نوربخش در خصوص بند سیزدهم و چهاردهم سیاستهای کلان حوزه سلامت، گفت: با توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی و تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی رویکرد نوآوری و برنامه‌ریزی، کسب جایگاه اول منطقه در حوزه سلامت دور از دسترس نیست.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی سیاستهای کلان حوزه سلامت را تبدیل به برنامه عملیاتی خواهد کرد و درصورت نیاز به بازنگری در تبصره‌های بودجه سال 93 این سازمان براساس سیاستهای ابلاغی نیز خواهد پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha