عضو هیئت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی گفت: انجام دهها پیوند قلب در سال موفقیتى بزرگ بوده و توانسته‌ایم تعدادی از بیماران بدحال را به کمک پیوند از مرگ نجات دهیم.

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی گفت: انجام دهها پیوند قلب در سال موفقیتى بزرگ بوده و توانسته‌ایم تعدادی از بیماران بدحال را به کمک پیوند از مرگ نجات دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر احمد امین با بیان اینکه بخش مهمی از درمان نارسایی قلبی مصرف دارو و بخشى دیگر اصلاح سبک زندگی است، اظهار کرد: رژیم غذایی صحیح، ورزش، تغییر محیط کار و کنترل عوامل استرس‌زا از این جمله هستند.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر درمان نارسایی استفاده از وسایل کمک قلبی است. دستگاههای ضربان‌ساز قلبی، دستگاه شوک دهنده قلبی، دستگاههای پمپ قلبی کمکی که از طریق جراحی تعبیه می‌شوند، از این جمله‌اند.

عضو هیئت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی به توفیقات پزشکان ایرانی در زمینه پیوند قلب اشاره کرده و گفت: انجام دهها پیوند قلب در سال موفقیتى بزرگ بوده و توانسته‌ایم تعدادی از بیماران بدحال را به کمک پیوند از مرگ نجات دهیم.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه بکارگیری روش‌های نوین درمان نارسایی قلبی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد، عنوان کرد: شاخص‌ترین این روشها استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان نارسایی قلب است. مرکز آموزشی درمانی قلب شهید رجایی از حدود دو تا سه سال گذشته تحقیقات جامعی را درخصوص سلول‌های بنیادی آغاز کرده است.

امین افزود: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان نارسایی قلبی در حد تحقیقات بوده و هنوز کاربرد درمانی مشخصی پیدا نکرده است. البته خدماتی به برخی بیماران ارائه شده و بسیاری از آنها از سلول‌های بنیادی سود برده‌اند.

این فوق تخصص نارسایی قلب ادامه داد: افرادی را داشته‌ایم که کاندیدای پیوند قلب بودند ولی با تزریق سلول‌های بنیادی و دارو درمانی توانسته‌ایم آنهارا از لیست پیوند خارج کنیم.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی در درمان انواع نارسایی‌های قلب در حال امتحان شدن و تحقیق است گفت: بهترین نتایج آن اکنون در خصوص مواردی از نارسایی قلبی است که گرفتگی عروق قلب یا بیماریهای ایسکمیک، آن را ایجاد کرده است. اما در موارد غیر ایسمیک یعنی در غیر از درگیرى عروق قلبی هم تحقیقاتی در حیطه سلولهای بنیادی انجام و نتایج خوبی از آن به دست آمده است.

امین افزود: فاکتورهای مختلفی در میزان موفقیت سلولهای بنیادی دخالت دارند، اینکه سلولهای بنیادی از کجا تهیه یا چه روشی برای تهیه آن بکار گرفته شده است و سلول بنیادی به چه طریقی به قلب تزریق شود از جمله این فاکتورها هستند.

این فوق تخصص نارسایی قلب با بیان اینکه همه دنیا بر روی سلول‌های بنیادی برای درمان قلب کار می‌کنند گفت: ایران نیز از کشورهای دیگر عقب نمانده و اکنون در چند مرکز تخصصی بر روی این موضوع کار می شود.

چهارمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران از تاریخ 10 تا 12 اردیبهشت ماه 93 در محل مرکز همایشهای بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha