شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 109704

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم افزایی تجربیات و روش های درمانی ضروری است.

سلامت نیوز: معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم افزایی تجربیات و روش های درمانی ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر محمود خدادوست، با اشاره به «سیاست های کلی نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، گفت: هر کدام از بندهای مربوط به طب سنتی ایرانی در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار عالمانه و هوشمندانه بیان شده اند و تکلیف سنگینی را به دوش وزارت بهداشت گذاشته اند.

دکتر خدادوست با بیان این که در این بندها از صفر تا 100 طب سنتی – ایرانی در نظر گرفته شده است، گفت: در زمینه ترویج کشت گیاهان دارویی باید گفت گیاهان دارویی در واقع مواد اولیه طب سنتی را شامل می شود که باید در زمینه تامین داخلی آنها اقدامات لازم صورت گیرد تا نیاز به واردات این گیاهان وجود نداشته باشد.

به گفته معاون طب سنتی وزارت بهداشت درراستای بند 2 ماده 12 سیاست های ابلاغی سلامت مقام معظم رهبری  در بحث استانداردسازی و روزآمد کردن روش های تشخیصی و درمان طب سنتی و فرآورده های مرتبط با آن نیز باید گفت: مراکز تحقیقات و دانشکده های طب سنتی در این زمینه وظیفه سنگینی داشته و باید با استفاده از ظرفیت های جدید در دنیا این روند را ادامه دهد.

وی با اشاره به تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی بیان کرد: علی رغم قدمت چند هزار ساله ایران در زمینه طب سنتی، ما هنوز از کشورهای غربی در این زمینه عقب هستیم و باید گفت حتی در خیلی از این کشورها خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه است.

وی توضیح داد: دلیل عقب ماندگی کشور ما در این زمینه نسبت به سایر کشورها این است که در آموزش پزشکان و گروه پزشکی نامی از ظرفیت طب سنتی نیاورده ایم و جامعه پزشکی یا با این واژه غریبند و یا آن را انکار می کنند.

دکتر خدادوست خاطرنشان کرد: تکلیف ما این است که آزمون و خطا نکنیم و از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم. در واقع باید مسیر ورود خدمات تایید شده طب سنتی را در نظام سلامت کوتاه کرده و از میانبرها بهره ببریم.

به عقیده وی تکلیف وزارت بهداشت در این زمینه مضاعف است. متاسفانه در کشور ما مراکز مختلف به نحوی درست یا غلط خدمات طب سنتی را ارائه یا آموزش می دهند یا داروهای ترکیبی بی نام و نشان تحت عنوان داروهای گیاهی عرضه می کنند. باور مردم در مورد طب سنتی درست است اما به غلط تصور می کنند که استفاده از داروهای گیاهی همیشه بی خطر است. در این میان عده ای از این تصور غلط سوء استفاده کرده اند و خدمات پرخطر در این زمینه ارائه می کنند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت باید به همه شئون سلامت مردم توجه کند. بنابراین بحث نظارت وزارت بهداشت در چگونگی ارائه خدمات طب سنتی در کشور بسیار حائز اهمیت است که نیاز به تدوین آیین نامه ها و قوانین مختلف دارد تا به همه مراکز ارائه شود. در زمینه برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم افزایی تجربیات و روش های درمانی نیز باید گفت شعار ما این است که اگر چه طب نوین به طرز معجزه آسایی توانسته در زمینه درمان بیماری های مختلف مشکل گشا باشد ولی در کنار آن باید از ظرفیت غنی طب ایرانی با توجه به ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، تسهیل دسترسی و ارزان بودن خدمات و تدابیر و توصیه های آن نیز استفاده کرد تا با هم افزایی و خصوصاً استفاده از این میراث گرانقدر در کنار طب رایج به نظام سلامت کمک شود.

دکتر خدادوست خاطر نشان کرد: برای تحقق ایم مهم لزوم آموزش طب ایرانی برای تمامی سطوح ارائه دهندگان خدمات سلامت اجتناب ناپذیر است.

معاون طب سنتی در پایان توضیح داد: در مورد اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه نیز باید گفت اساسا پایه آموزه های طب ایرانی بر حفظ سلامتی مردم است و حکمای ایرانی نیز همیشه تاکید بر اصول شش گانه حفظ سلامتی داشته اند که یکی از مهم ترین این اصول، تغذیه است و رسالتی بر دوش طب سنتی گذاشته تا در کنار طب نوین سبک زندگی مردم را اصلاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha