با فراگیر شدن اینترنت، بسیاری از مردم دنبال هرچه که باشند ابتدا آن را در اینترنت جستجو می‌کنند...

ایرانی‌ها در سال گذشته دنبال کدام اخبار سلامت بودند؟

سلامت نیوز: با فراگیر شدن اینترنت، بسیاری از مردم دنبال هرچه که باشند ابتدا آن را در اینترنت جستجو می‌کنند...

 بررسی رفتارهای مردم در اینترنت و از جمله جستجوهای انجام‌شده در موتورهای جستجو (مانند گوگل) یا تگ‌ها (برچسب کلمات کلیدی) که در رسانه‌های اجتماعی به کار می‌روند، می‌تواند شاخص خوبی از توجه مردم به موضوع‌های روز باشد. بنابراین برای اطلاع از میزان توجه مردم به موضوع‌های سلامت بد نیست نگاهی داشته باشیم به جستجوهای انجام‌شده با کلمه‌های کلیدی مرتبط با سلامت در یک سال گذشته، این نتایج از سرویس ترند گوگل استخراج شده‌اند.



سرطان

سرطان به عنوان نمونه بیماری‌های صعب‌العلاج در میان مردم شناخته می‌شود. بنابراین همواره یکی از موضوع‌های مورد علاقه مردم در زمینه دانستنی‌های پزشکی بوده و هست. در سال گذشته سرطان و علائم آن ترافیک عمده‌ای را در سایت‌های اینترنتی راه انداخته بود که تقریبا در تمام طول سال در صدر اخبار و مطالب پزشکی قرار داشت و اوج آن نیز اوایل اسفند بود. سرطان خون، سرطان پستان و سرطان‌های گوارشی بیشترین میزان جستجو را به خود اختصاص دادند و به طور کلی استان‌های شمال‌غربی کشور علاقه بیشتری به موضوع‌های مرتبط با سرطان نشان دادند. استان‌های کردستان، مرکزی، همدان، زنجان، اردبیل، یزد و آذربایجان‌غربی در سال گذشته بیشترین بازدیدکننده را روانه سایت‌هایی با محتوای مرتبط با سرطان کردند.

پزشک خانواده

در سال 92 با فروکش کردن تب‌و‌تاب طرح پزشک خانواده و شکست آن در نیل به اهداف ضربتی تعیین‌شده توسط وزارت بهداشت دولت پیشین، توجه مردم به این موضوع هم کاهش پیدا کرد. جستجوی پزشک خانواده که تیرماه 91 به اوج خود رسیده بود ابتدای سال 92 به یک‌ششم میزان اوج کاهش پیدا کرد. بعد از روی کار آمدن دولت جدید این مقدار باز هم کاهش یافت تا در نیمه دوم سال گذشته به کمترین مقدار خود برسد. استان‌های فارس، تهران، کرمان و مازندران بیشترین جستجوی مرتبط با پزشک خانواده را در سال گذشته انجام داده‌اند.



پنی‌سیلین

در بررسی آمارهای گوگل، یک جهش ناگهانی در جستجوهای مرتبط با پنی‌سیلین را شاهد هستیم که از مرداد ماه 92 شروع شده و در پاییز به اوج خود می‌رسد. پنی‌سیلین در تمام نیمه دوم سال گذشته تقریبا در اوج می‌ماند. به نظر می‌رسد بحث‌ها و گاه شایعات مرتبط با پنی‌سیلین‌های چینی و عوارض دارویی پنی‌سیلین در این افزایش توجه نقش داشته باشند. با وجود اینکه بعضی حرف و حدیث‌ها در مورد پنی‌سیلین‌های تقلبی به استان‌های غربی کشور مربوط می‌شود اما به نظر می‌رسد استان‌های مرکزی و در راس آنها اصفهان بیشترین توجه به پنی‌سیلین را داشته‌اند. داروی دیگری که در جستجوها بیش از همه مورد توجه قرار می‌گیرد دگزامتازون است. جستجو برای دگزامتازون در کنار دیگر پسرعموهایش مانند بتامتازون و هیدروکورتیزون در 2 فصل زمستان و بهار اوج می‌گیرد. شهرهای بزرگ بیشتر از دیگر شهرها در اینترنت دنبال کورتون‌ها می‌گردند. تهران در صدر جویندگان کورتون قرار دارد.



بیمه

جالب است وقتی به آمار جستجوی واژه بیمه و واژه‌های مرتبط با آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم استان‌های مرزی و محروم با وجود اینکه ضریب نفوذ اینترنت در آنها کمتر است، در مورد جستجوی بیمه فعال‌تر از دیگر استان‌ها هستند. در سال گذشته استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، اردبیل، خراسان‌شمالی، کردستان و ایلام به ترتیب بیشترین جستجوهای مرتبط به بیمه را انجام دادند و در این میان جستجوهایی در رابطه با بیمه تامین‌اجتماعی و سوابق بیمه‌ای در صدر قرار داشتند. بیمه سلامت و بیمه‌های تکمیلی درمان هم جزو مباحث مورد علاقه بودند.

توجه به مقوله بیمه در تمام طول سال به طور تقریبا یکسانی بالا بود و افول چندانی در ایام مختلف حتی تعطیلات نشان نمی‌دهد.



کمبود دارو

جستجو در مورد کمبود دارو در روزهای پایانی کار دولت پیشین و در تیر ماه سال گذشته به اوج خود رسید. به نظر می‌رسد مباحث مطرح‌شده در مورد مشکلات مربوط به تخصیص ارز و مدیریت کمبود دارو در دولت دهم باعث چنین افزایشی در توجه به کمبود دارو باشد.



آلرژی و حساسیت

جستجو برای آلرژی به طور معنی‌دار و چشمگیری در تهران بیشتر از تمام شهرهای دیگر است. شیراز با فاصله زیادی بعد از تهران دومین شهر است. در مورد حساسیت هم در کنار تهران و شیراز، نام دیگر شهرهای بزرگ کشور از جمله تبریز، مشهد، اصفهان و اهواز در صدر جویندگان مطالب مرتبط با حساسیت دیده می‌شود. هم برای آلرژی و هم برای حساسیت و سایر کلمه‌های مربوطه شاهد اوجی در میزان درخواست‌های جستجو در ماه شهریور هستیم که احتمالا با بروز آلرژی‌های فصلی و پدیده ریزگرد مرتبط باشد. جستجوهای مرتبط با آلرژی و حساسیت بیشتر به آلرژی فصلی، چشمی و پوستی مربوط می‌شود و راه‌های درمان آلرژی در صدر عبارت‌های مرتبط قرار دارد.



طب سنتی

تا چند سال پیش یعنی تقریبا قبل از سال 86 جستجو در مورد طب سنتی بسیار کم و در حد صفر بود. از این تاریخ به بعد شاهد یک روند رو به افزایش در اقبال به طب سنتی و مطالب مربوطه هستیم. این روند تا آذرماه سال 92 ادامه داشته و در آن زمان به اوج خود می‌رسد به طوری که میزان جستجوها در آذر 92 نسبت به زمان مشابه سال 86 حدود 2500درصد(25 برابر) افزایش نشان می‌دهد اما معلوم نیست چرا بعد از آذر سال گذشته میزان علاقه ایرانی‌ها به مطالب طب سنتی کمتر شده و در یک روند نزولی در زمستان گذشته 30درصد کاهش در آمار جستجوی طب سنتی داریم. استان‌های خراسان‌رضوی و قم در صدر طالبان طب سنتی هستند و بعد از آن گلستانی‌ها و مرکزی‌ها و اهالی کرمان و قزوین قرار دارند. در میان جستجوهای مرتبط با طب سنتی، نام روازاده و جستجوهای مرتبط با آموزش طب سنتی یا کتاب‌های طب سنتی و پزشک خود باشیم و... از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.



داروهای گیاهی

جستجو برای داروهای گیاهی هم همزمان با طب سنتی بالا رفته و بازار این داروها گرم است. ایرانی‌ها در سال‌های گذشته به طور روزافزون دنبال روش‌های خوددرمانی با استفاده از گیاهان دارویی بوده‌اند. در آمارها عبارت درمان در کنار داروی گیاهی خودنمایی می‌کند. در میان داروهای گیاهی، کاربران اینترنتی ایران بیش از همه دنبال داروهای لاغری گیاهی بوده‌اند. پس از آن داروهای گیاهی گوارشی قرار دارند و نکته قابل‌توجه این است که جستجو برای داروی گیاهی سقط جنین هر روز بیش از پیش افزایش یافته است. استان‌های کرمان، خراسان‌رضوی، همدان، بلوچستان و زنجان بیش از همه دنبال داروهای گیاهی بوده‌اند.



ایدز

بررسی داده‌های مربوط به جستجوی ایدز در 10 سال گذشته نشان می‌دهد جستجو پیرامون بیماری ایدز در آذر هر سال به دلیل نزدیک شدن به روزجهانی ایدز (10 آذر) به اوج خود می‌رسد و در بقیه روزهای سال شاهد رکود در زمینه اطلاع‌رسانی و توجه عمومی به موضوع ایدز هستیم. تبدیل ایدز به یک موضوع مناسبتی خبر خوشی برای خیرخواهان سلامت نیست. جستجوهای صورت‌گرفته بیشتر به علائم و نحوه انتقال بیماری ایدز مربوط بودند و بعد از جستجوهای پیرامون درمان ایدز قرار داشتند. کم‌توجهی به پیشگیری از ایدز حتی در جستجوها هم مشهود است و این هم علامت زیاد خوبی برای فعالان بهداشت نیست. استان‌های آذربایجان‌غربی، گیلان، قم و اصفهان در سال گذشته بیشترین جستجوی مرتبط با بیماری ایدز را انجام دادند.

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha