معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در هفته سلامت گفت: خودمراقبتی انواع مختلفی دارد که توجه به سلامتی یکی از جنبه‌های آن است ولی ابعاد روحی و عاطفی آن مغفول مانده است.

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در هفته سلامت گفت: خودمراقبتی انواع مختلفی دارد که توجه به سلامتی یکی از جنبه‌های آن است ولی ابعاد روحی و عاطفی آن مغفول مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر منان حاجی محمودی با اشاره به اینکه طراحی سایت معاونت غذا و دارو در هفته سلامت یه طور کلی تغییر کرده است، گفت: از ابتدای هفته با یک سری عکس‌های مفهومی به پیشواز هفته سلامت رفته‌ایم و با بروشورهای اطلاع رسانی تحت عنوان بشقاب غذایی و نحوه برخورد با بیماری‌ها و تمامی مواردی که به نوعی با هفته سلامت و سلامت مردم مرتبط است، در سایت معاونت قرار داده شده است.

وی در خصوص اهمیت توجه به خودمراقبتی گفت: بسیاری از مردم خود مراقبتی را با خود درمانی اشتباه می گیرند، خود درمانی به نوعی دخالت فرد است در امور مربوط به پزشکی و سلامتی خارج از آن حوزه‌ای که در واقع تخصص ویژه‌ای است، اما خود مراقبتی به نوعی تاکید و تاییدی است در راستای اطلاعات تخصصی که فرد از مراجع ذیصلاح می گیرد و به نوعی در مسیر توصیه‌های متخصصان است، بنابراین خود مراقبتی از خود درمانی منفک می شود.

امنیت غذایی برای همه مردم حائز اهمیت است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در خودمراقبتی بحث امنیت غذایی اهمیت ویژه ای دارد، گفت: بزرگترین مشکل در کشور تعدد ارگان‌های دخیل در امنیت غذایی است، اگر یک سازمان واحدی که به طور مستقیم تحت نظارت ریاست جمهوری باشد و نظارت دقیق بر تمامی ارگان‌های دخیل در تصمیم گیری صورت گیرد، به چشم انداز پیش رو دست می یابیم.

لزوم راه اندازی و تقویت آزمون‌های ایمنی محور

وی از راه اندازی و تقویت آزمون‌های ایمنی محور و سلامت محور خبر داد و گفت: رسالت اصلی معاونت غذا و داو بحث کنترل و ایمنی مواد غذایی است که در این راستا به صورت پیشتاز گام برمی داریم. آزمون‌هایی که بیشتر بحث جنبه اقتصادی دارند را باید به آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شود چرا که نیاز است آنها بیشتر در این زمینه دخیل باشند.

ضرورت اطلاع رسانی خانواده‌ها در بحث خودمراقبتی

این عضو هیات علمی دانشگاه، یادآور شد: بیشتر افراد تعریفی از خود مراقبتی دارند ولی می بایست وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به تمام جنبه های خود مراقبتی بپردازند، تعاریف مختلفی در تمام جنبه ها از این موضوع وجود دارد.

وی افزود: جنبه شغلی از جمله موضوعاتی است که شاید خیلی به آن دقت و توجه نشده است، هر کدام از افراد یکسری استرس‌های شغلی را تحمل می‌کنند و یکسری عادت‌های بد شغلی وجود دارد، از جمله نشستن‌های نامناسب که در فضای شغلی است و هر کدام می‌تواند به نوعی در سلامت تاثیرگذار باشد و نیاز است در این زمینه ها به افراد اطلاعاتی ارایه شود.

حاجی محمودی با تاکبد بر اینکه خود مراقبتی عاطفی جزء مواردی است که باید در جامعه پررنگ تر شود، گفت: نوع روابط افراد با یکدیگر و نوع معاشرت افراد با خانواده‌ها، دوستان و اقوام می‌تواند بر سلامت روح و روان تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: انواع مختلفی از خود مراقبتی وجود دارد که خود مراقبتی فیزیکی یکی از آنهاست. ورزش، استراحت و مراجعه به پزشک و آزمایش‌های سالیانه از جمله مواردی است که در خود مراقبتی تاکید می‌شود اما در کنار آنها باید به انواع دیگر خود مراقبتی عاطفی، شغلی، روحی، روانی و معنوی تاکید کرد که کمتر به آن پرداخته شده و مغفول مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha