همه ما باید بتوانیم موضوعات اصلی را از موضوعات فرعی در اجرای سیاست های ابلاغی سلامت از هم تفکیک کرده و گرفتار حاشیه ها نشویم.

سلامت نیوز: همه ما باید بتوانیم موضوعات اصلی را از موضوعات فرعی در اجرای سیاست های ابلاغی سلامت از هم تفکیک کرده و گرفتار حاشیه ها نشویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی کشور ضمن خیرمقدم به روسا و معاونان دانشگاه ها گفت: شعار امسال توجه به فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است و همه ارکان حاکمیت باید در جهت اجرای این شعار گام بردارند.

دکتر سید حسن هاشمی افزود: طبیعتا از جریانات سیاسی، نخبگان و گروه های مختلف انتظار می رود تا زمینه های اجرای این شعار را فراهم کنند.

وی با اشاره به این که در حوزه اقتصاد با سفره و معیشت مردم سر و کار داریم، خاطرنشان کرد: در جریان ثبت نام هدفمندی یارانه ها همگی می توانستیم حدس بزنیم که شرایط جامعه چگونه است و اینجاست که معیشت مردم در اولویت قرار می گیرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که حتما باید بسته های خدمتی حوزه سلامت در قانون هدفمندی به درستی اجرا شود و روسا و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه جدیت داشته باشند، توضیح داد: یکی از مشکلاتی که شاید در گذشته کمتر به آن توجه می شد، ارائه خدمات به مردم در بخش بهداشت و درمان بود به طوری که هزینه های زیادی را در بخشهایی که اولویت کمتری داشتند صرف کردیم و در برخی شهرها ساختمان های شیک و متعددی برای ستادها و دانشکده ها ساختیم، در حالی می توانستیم با تعیین اولویت های مهمتر به ویژه در بخش خدمت رسانی به مردم شرایط مناسب تری را فراهم کنیم بنابراین دیگر نباید طرح های جدید در زمینه فعالیت های عمرانی در حوزه هایی که اولویت ندارند را شروع کنیم.

دکتر هاشمی با اشاره به این که روسا و معاونان به هیچ وجه نباید پول بهداشت و درمان را در جای دیگر هزینه کنند، افزود: هنوز خیلی از دانشگاه ها به پرسنل خود بدهکارند ولی مشغول توسعه هستند. وزارت خانه ای که از تریبون عمومی گلایه از محدودیت منابع می کند، نباید طوری عمل کند که نگاه های انتقادی در مورد عملکردش بیشتر شود.

وی با بیان این که همه حساسند و توقع دارند که همگام با انتظارات گام برداریم، گفت: حق مردم را باید ادا کرد. در زمینه اقتصادی نیز باید افکار بلند و طرحهای بلند مدت شکل بگیرد، نه این که در هر گوشه و کناری مشغول ساخت و سازهای جدید باشیم و بیمارستان ها را به حال خود واگذاریم.

وزیر بهداشت همچنین افزود: در کل کشور کمتر بیمارستانی را می بینیم که هزار یا هزار و 500 تخت خوابه باشد. در حالی که می توانیم در یک شهر با اجماع 4 یا 5 مجموعه درمانی یا بیمارستان، به یک بهره وری مفید برسیم.

دکتر هاشمی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد بیمار را درمان نکنیم، موعظه به مردم فایده ندارد چون با وجود کمبودها، موعظه بی تاثیر است و هدف اصلی ما باید روی معیشت مردم باشد.

به گفته وزیر بهداشت مردم روی تمام رفتار ما حساسند و باید الگوی راستی و درستی و توجه به آنها باشیم. ریاست، وزارت و پست های مختلف دیگر ماندگار نیستند و باید تمام تلاشمان این باشد تا در راستای سخنان مقام معظم رهبری و اهداف دولت، محیطمان را از رفتارمان متاثر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه سیاسی نیز از تندروری پیشگیری کنیم. دولت ما دولت اعتدال است و باید به این نکته نیز واقف باشیم که برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه داریم. این کار نیازمند ایجاد آرامش در کشور است و اگر عده ای همچنان علاقه مند باشند که شرایط را مبهم جلوه دهند، به افزایش بیکاری دامن زده اند.

دکتر هاشمی با اشاره به این که عزم ملی مربوط به تریبون به دست ها است، گفت: ولی مدیریت جهادی مربوط به ماست و قطعا مقام معظم رهبری از  حوزه هایی که مسوولان آنها دارای سبقه جهادی هستند، انتظار بیشتری دارند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم هر چه زودتر در مردم آرامش ایجاد کنیم، راهی نداریم جز این که کار جهادی کنیم آن هم با اخلاص و پشتکار تا بتوانیم  قدمهای بعدی را استوارتر برداریم.

وی با اشاره به این که یکی از اتفاقات مهم در شروع امسال ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری بود، گفت: همه ما باید بتوانیم موضوعات اصلی را از موضوعات فرعی تفکیک کرده و گرفتار حاشیه سازی نشویم. همچنین با شنیدن اندک انتقاد و اشکالی کم تحمل نباشیم. در سیاست های ابلاغی نیز هدف اصلی، سهم سلامت در کلیت اداره کشور و نظام است و باید در ارتقاء این هدف تلاش کنیم و مطالبات اصلی مردم را مقدم بدانیم.

به گفته دکتر هاشمی در حال حاضر دغدغه مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و ریاست مجلس شورای اسلامی همین است.

وی با ابراز امیدواری از این که منابع لازم از هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: باید بتوانیم از این سرمایه به خوبی استفاده کرده و اشتباه نکنیم چون اگر بتوانیم منابع را حفظ کنیم در واقع توانسته ایم اعتماد مردم را نیز به دست بیاوریم.

به عقیده دکتر هاشمی کوتاهی در این زمینه قابل گذشت نیست. همینطور که دوره تبیین مشکلات و حرف زدن گذشته و در حال حاضر مردم توقع دارند که انتظاراتشان برآورده شود.

دکتر هاشمی افزود: ریاست جمهور نیز در بازدید از بیمارستان امام اعلام کردند که سهم پرداختی از جیب مردم در حال حاضر 70 درصد است و سعی می کنیم آن را در چند ماه آینده کاهش دهیم.

وی با اشاره به این که ریاست و نمایندگان مجلس در بحث بودجه و آمبولانس ها از ما حمایت های خوبی کرده اند، گفت: مابقی راه به همت ما برمی گردد تا با کمترین خطا کارها را رو به جلو ببریم.

شایان ذکر است اجلاس فوق العاده روسای دانشگاه های علوم پزشکی به همراه معاونین درمان، توسعه و غذا و داروی این دانشگاه ها به منظور تبیین بسته های خدمتی حوزه سلامت در قانون هدفمندی به مدت دو روز در تهران در حال برگزاری است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha