شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 109776

کارشناسان حیات وحش هشدار دادند با اسیدی شدن دریاها، ماهی‌ها غریزه خود را برای حفظ بقا و فرار از شکارچیان از دست می‌دهند.

سلامت نیوز: کارشناسان حیات وحش هشدار دادند با اسیدی شدن دریاها، ماهی‌ها غریزه خود را برای حفظ بقا و فرار از شکارچیان از دست می‌دهند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بنابراین مطالعه پدیده اسیدی شدن آب‌ها نه تنها غریزه حفظ بقا را از ماهی‌ها می‌گیرد بلکه حتی آنها را جذب بوی مهاجمان می‌کند. کارشناسان این مطالعه را روی ماهی‌های نواحی سواحل مرجانی «پاپوآ گینه نو» که آب‌های آن به طور طبیعی اسیدی است انجام داده‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد رفتار ماهی‌ها در آب‌های این ناحیه مخاطره‌آمیزتر از ماهی‌های سایر نقاط است.

«فیلیپ ماندی»، استاد دانشگاه «جیمز کوک» استرالیا که سرپرستی این تحقیق را برعهده دارد، گفت: ماهی‌ها به صورت طبیعی از بوی مهاجمان فرار می‌کنند اما در این بررسی مشاهده کردیم آنها اکنون به جای فرار از دست مهاجمان به سمت آنها جذب می‌شوند. این ماهی‌ها همچنین از لانه‌های خود فاصله بیشتری گرفته و فعال‌تر هستند که این برای آنها یک رفتار پرخطر محسوب می‌شود چرا که باعث می‌شود بیشتر در معرض حمله مهاجمان قرار گیرند.

 نتایج این مطالعه که در نشریه علمی «Nature Climate Change» منتشر شده نشان می‌دهد حدود 30 درصد از دی اکسید کربن آزاد شده در جو در نهایت جذب اقیانوس‌ها می‌شود و این فرآیند به اسیدی شدن آب دریاها می‌انجامد. به گفته «مانوی» به نظر می‌رسد ماهی‌ها نتوانسته‌اند خود را با شرایط موجود سازگار کنند این در حالی است که آنها تمام طول عمر خود را در معرض حجم بالایی دی اکسید کربن بوده‌اند. این نشان می‌دهد که ماهی‌ها حتی با وجود اینکه دائما در معرض حجم بالای دی اکسید کربن بوده‌اند اما خود را با آن سازگار نکرده‌اند. باید انتظار بکشیم تا بلکه این سازگاری طی دهه‌های آینده اتفاق بیفتد.

«جودی رومر» از محققان دیگر این مطالعه می‌گوید: در حالی که افزایش دی اکسید کربن در آب بر نحوه رفتار ماهی‌ها اثر می‌گذارد اما به نظر می‌رسد این افزایش سبب تغییر در رفتارهای فیزیکی آنها نمی‌شود چرا که با مقایسه میزان متابولیسم این ماهی‌ها با ماهی‌های دریاهایی که میزان اسیدیته کمتری دارند مشاهده می‌کنیم متابولیسم هر دو گروه به هم شبیه است. در نتیجه به نظر می‌رسد اسیدی شدن آب آقیانوس‌ها در آینده بیش از سایر جنبه‌های ظاهری، رفتار ماهی‌هایی را که در صخره‌های دریایی زندگی می‌کنند، تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha