شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 109789

صدا کردن مفصل گیجگاهی فکی یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که بیمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا می‌دارد.

سلامت نیوز: صدا کردن مفصل گیجگاهی فکی یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که بیمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، صدا کردن مفصل گیجگاهی فکی یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که بیمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا می‌دارد. 

 
این بیماران از اینکه هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن و باز و بسته کردن فک، صدایی مانند تق‌تق شنیده می‌شود شکایت دارند. این مفصل نزدیک‌ترین مفصل به گوش انسان است و پیچیدن صدا در گوش باعث ناراحتی فرد می‌شود. 
 
به گفته‌ی پژوهشگران این مفصل مانند مفصل زانو "سینوویالی" و دارای دیسک است و دیسک یک "لایه غضروفی فیبروتیک" بین استخوان فک و گیجگاه قرار گرفته است. عضله مهمی وجود دارد که دهان را هنگام جویدن و صحبت کردن باز می‌کند. با باز شدن فک، زائده فکی جلو می‌آید و دیسک نیز همراه آن کشیده می‌شود. این امر باعث تسهیل در حرکت فک می‌شود.
این دیسک بسیار حساس است و در حرکت‌های شدید و تحت فشار قرار گرفتن و "دندان‌قروچه شبانه" و گاه بدون علت شناخته شده جابجا، سوراخ، تخریب و به سمت جلو کشیده می‌شود و دیگر به عقب برنمی‌‌گردد. در واقع حالت مچاله پیدا می‌کند. در این حالت با باز شدن دهان این زائده از روی چین‌خوردگی و غضروف تغییر شکل داده شده، عبور می‌کند و باعث ایجاد صدا می‌شود. 
 
متخصصان معتقدند قسمت غضروفی دیسک فاقد "عصب حسی"است، بنابراین حرکت و صدا کردن آن باعث درد نمی‌شود اما اگر کشیدگی خیلی زیاد شود قسمت پشتی دیسک جلوتر می‌آید و به این دلیل که حاوی عصب است، می‌تواند باعث ایجاد درد شود. 
ضربه به فک، خوردن غذاهای سفت (ته‌دیگ و نان خشک)، دندان‌قروچه، استرس روانی، جویدن آدامس به طور مدام و درمان‌های دندان‌پزشکی طولانی همه باید برطرف شوند. رعایت این نکته‌ها باعث می‌شود دیسک استراحت کند و آرام‌آرام به عقب برگردد. در موارد شدید درمان‌های غیرجراحی توصیه می‌شود. ساختن وسیله‌ای به نام "نایت‌گارد" که توسط دندان‌پزشک قالب‌گیری می‌شود و بیمار وسیله را باید شب‌ها هنگام خواب داخل دهان قرار دهد کمک می‌کند دیسک به تدریج ترمیم شود. 
 
متخصصان و پزشکان می‌گویند ضربه به فک، خوردن غذاهای سفت (ته‌دیگ و نان خشک)، دندان‌قروچه، استرس روانی، جویدن آدامس به طور مدام و درمان‌های دندان‌پزشکی طولانی همه باید برطرف شوند. 
رعایت این نکته‌ها باعث می‌شود دیسک استراحت کند و آرام‌آرام به عقب برگردد. در موارد شدید درمان‌های غیرجراحی توصیه می‌شود. ساختن وسیله‌ای به نام نایت‌گارد که توسط دندان‌پزشک قالب‌گیری می‌شود و بیمار وسیله را باید شب‌ها هنگام خواب داخل دهان قرار دهد کمک می‌کند دیسک به تدریج ترمیم شود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha