معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تحقیقات نشان داده بسیاری از رنگ‌های مصنوعی عامل ایجاد کننده اختلالات در کلیه‌ها، بروز آسم، تضعیف سیستم ایمنی بدن و اثر سرطان‌زایی است.

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تحقیقات نشان داده بسیاری از رنگ‌های مصنوعی عامل ایجاد کننده اختلالات در کلیه‌ها، بروز آسم، تضعیف سیستم ایمنی بدن و اثر سرطان‌زایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد آزادبخت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه 1379 واحد صنفی در مازندران وجود دارد، اظهار داشت: به استناد آمار آزمایشگاه کنترل مواد غذایی استان در سال گذشته 27.2 درصد محصولات خوراکی و آشامیدنی از نظر رنگ مصنوعی غیرمنطبق بودند.

وی افزود: در ایران استفاده از رنگ‌هایی در صنایع غذایی ممکن است که از معیارهای ملی و ضوابط جاری وزارت بهداشت تبعیت کرده و سلامت و غلظت آن‌ها تایید شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مصرف رنگ دارای پروانه‌های ساخت معتبر با حضور مسئول فنی در صورت تعریف در فرمولاسیون مجاز است، اظهار داشت: شرکت تولیدکننده رنگ نیز موظف است این محصولات را با برچسب‌هایی که محتوی اجزا تشکیل ‌دهنده، طریق مصرف صحیح، دوز مصرفی و مقادیر قابل قبول است، عرضه کند.

آزادبخت ادامه داد: رنگ‌های مورد استفاده در صنایع غذایی به رنگ‌های طبیعی، مشابه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی حاوی رنگ‌های مصنوعی در کودکان بالاتر از سه سال باعث پیش‌فعالی و ناراحتی‌های گوارشی و پوستی می‌شود، خاطرنشان کرد: از رنگ‌های مصنوعی در تولید نوشابه، پنیر، محصولات کنسروی، سس‌ها، ژله‌ها، مربا و ترشی‌ها استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha