رئیس مرکز تحقیقات نقشه‌ برداری مغز با اشاره به جایگاه و امكانات ایران در حیطه نقشه برداری مغز اظهار كرد:نقشه برداری مغز شامل تكنیك‌هایی است كه می‌توانند عملكرد و یا ساختار سلولی و مولكولی مغز را به تصویر بكشند. این رشته بسیار جوان است اما به سرعت در حال تحول است، بنابراین سرمایه گذاری در این علم با توجه به نیروی انسانی جوانی كه داریم می‌تواند ما را به خط مقدم این علم در دنیا برساند.

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات نقشه‌ برداری مغز با اشاره به جایگاه و امكانات ایران در حیطه نقشه برداری مغز اظهار كرد:نقشه برداری مغز شامل تكنیك‌هایی است كه می‌توانند عملكرد و یا ساختار سلولی و مولكولی مغز را به تصویر بكشند. این رشته بسیار جوان است اما به سرعت در حال تحول است، بنابراین سرمایه گذاری در این علم با توجه به نیروی انسانی جوانی كه داریم می‌تواند ما را به خط مقدم این علم در دنیا برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پروفسور مجتبی زارعی که اخیرا پس از سالها تحقیق و تجربه در دانشگاههای لندن، اکسفورد و ناتینگهام برای راه اندازی مرکز ملی نقشه برداری مغز به ایران بازگشته است افزود: طرح تاسیس مركز ملی تحقیقات نقشه برداری مغز ایران حدود سه سال پیش به معاونت علمی ریاست جمهوری تقدیم شد و پس ارزیابی توسط وزارت بهداشت مورد تصویب معاونت علمی ریاست جمهوری قرارگرفت. خوشبختانه همه مسئولین دولت جدید نیز با انجام این طرح موافقند اما متاسفانه علی رغم پیگیریهای وزارت بهداشت تا این لحظه معاونت علمی ریاست جمهوری بودجه مصوب این طرح را برای تجهیز مرکز واریز نکرده است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران در روز 16 اردیبهشت ماه جاری به همت مرکز ملی نقشه برداری مغز گفت: یكی از اهداف ما معرفی این رشته نوپا به محققان علوم اعصاب، پزشكان و روانپزشكان و دیگر محققین مربوطه است.

دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران افزود: اطلاعاتی كه برای تولید این تصاویر استفاده می‌شوند می‌توانند به صورت سیگنال‌های بیولوژیك مانند نوار مغز و یا ثبت میدان مغناطیس مغز باشد، یا حاصل تحریك مغناطیس و یا الکتریکی مغز باشد، و یا، با استفاده از  تكنیكهایی نظیر ام آر آی یا پت اسكن باشد. هر یک از این روشها ابعاد ساختاری و یا عملکردی مغز و یا تغییرات آن در بعد زمان را به ما ارایه می کنند. همه این روشها برای کشف هر چه زودتر و دقیق تر بیماریها و یا رصد آنان در طول زمان و مطالعه اثر دارو بر روی مغز است.

این استاد نورولوژی و نوروساینس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور معاون وزیر بهداشت در راه اندازی مرکز ملی نقشه برداری مغز گفت: رشته نقشه برداری مغز یکی از رشته های طب است که با کمک علوم دیگر رشد کرده و در تعامل با ریاضی دادنان، مهندسی پزشکی و فیزیکدانان است. البته نهایتا کاربرد، تفسیر داده ها و یا موارد استفاده نقشه برداری مغز چه از لحاظ بالینی و چه از نظر تحقیقاتی توسط پزشکان متخصص صورت می گیرد.        

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha