عمل جراحی، هر نوع که باشد، رعایت چند نکته اولیه ضروریست اما گاهی باید بیشتر از آن باید رعایت کنید که بستگی به نوع جراحی دارد.

نکاتی برای قبل و بعد از عمل جراحی که باید بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث آس نیوز عمل جراحی، هر نوع که باشد، رعایت چند نکته ضروری است. در کل آنچه عرف است دوش گرفتن قبل از عمل، ناشتا بودن، داشتن شخصی به عنوان همراه و کارت شناسایی است اما نکات دیگری نیز وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.

مایعات رقیق بنوشید

خالی بودن معده از هر نوع مایعات یا موادغذایی هنگام بیهوشی ضروری است زیرا احتمال خفه شدن حین عمل وجود دارد، اما مصرف آب کافی یک روز قبل از جراحی باعث انبساط طبیعی رگ ها می شود در نتیجه به داروها بهتر جواب می دهد. هیدراته بودن می تواند به کنترل حالت تهوع بعد از جراحی کمک کند.


لاک ناخن پاک شود

برای کنترل میزان اکسیژن در هنگام بیهوشی، متخصص بیهوشی باید وضعیت انگشت های بیمار را بررسی کند. دستگاه اکسیژن سنج خون باید بتواند نور را از طریق نوک انگشتان ارسال و دریافت کند. از این رو در صورت لاک داشتن انگشتان، ماده اکریلیک مانع این کار می شود.

نکاتی برای قبل و بعد از عمل جراحی که باید بدانید

متوقف کردن مصرف مکمل های گیاهی

جراح یا پزشک باید از هر نوع مکملی که مصرف می کنید، آگاهی داشته باشد. تقریباً ۷۰ درصد بیمارانی که قرار است عمل شوند این موضوع را نمی دانند.
حتی مصرف مکمل یا ماده بی ضرری مانند روغن ماهی، می تواند خون ریزی را افزایش دهد و گیاهی مانند مخمر سنت جان، می تواند تأثیرگذاری ماده بی حسی را طولانی تر کند.

پروتئین کافی مصرف کنید

دریافت پروتئین کافی روز قبل از عمل به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم و حفظ توده عضلانی کمک می کند. پروتئین منبع سوختی برای بدن است و از بافت، ماهیچه ها، اندام ها، سیستم ایمنی بدن، مو، پوست، ناخن ها و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می کند. مصرف پروتئین بیشتر قبل از عمل جراحی مورد نیاز است تا بلوک های ساختمانی مورد نیاز بدن برای التیام و ترمیم خود را در طول بهبودی فراهم کند .

فیبر کافی دریافت کنید

سزیجات و میوه ها علاوه بر تامین فیبر غذایی حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی سالم از جمله ترکیباتی به نام فیتوکمیکال‌هایی هستند که خطر التهاب را کاهش می‌دهند. غذاهای گیاهی سرشار از ترکیبات ضد التهابی هستند که می توانند به بهبود بدن شما در اثر جراحی کمک کنند. به عنوان مثال، خوراکی های سرشار از ویتامین C به بازسازی کلاژن، که پایه ساختار پوست ما است، کمک می‌کند.

ترکیبی از داروهای ضد درد و کاهش فعالیت بدنی پس از جراحی اغلب می تواند باعث یبوست شود اما مواردی هستند که رعایت آنها باعث می شود راحت‌تر باشید و بهبودی سریع‌تری داشته باشید.

این عادات و فعالیت ها عبارتند از:

  • پرهیز از مصرزف زیاد داروهای مسکن
  • راه رفتن
  • خوردن فیبر زیاد
  • سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماست و آجیل خوراکی های سالم با فیبر فراوان هستند

از غذاهای شیرین پرهیز کنید

شکر کالری خالی است. مصرف بیش از حد قند ممکن است منجر به مقاومت به انسولین یا افزایش سطح گلوکز خون شود که با دیابت مرتبط است. افزایش سطح گلوکز خون میتواند باعث تشدید عفونت شود. بهتر است بدانید هیچ چیز مغذی در مورد (قند) وجود ندارد.

سیگار نکشید

تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به عفونت محل جراحی (در محل برش) در افرادی که درست قبل از جراحی سیگار می‌کشند، نسبت به افراد غیرسیگاری بسیار بیشتر است زیرا سیگار باعث کاهش جریان خون در بدن می شود. افرادی که سیگار را ترک می‌کنند شانس بیشتری برای یک جراحی موفق دارند.

تغذیه بعد از جراحی

مصرف مکمل های غذایی را در نظر بگیرید

انجام عمل جراحی بیماران را در معرض اختلال عملکرد سیستم ایمنی و خطر عفونت قرار می‌دهد. مصرف مکمل‌های غذایی در هفته‌های قبل از عمل می‌تواند به بیماران کمک کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای بهبودی را افزایش دهند. تحقیقات نشان می دهد که امگا 3 و آرژنین برای کاهش التهاب در طول دوره بهبودی مفید و مهم است زیرا تقویت کننده سیستم ایمنی است و به حمایت از فرآیندهای متابولیکی که در ترمیم بافت مهم هستند کمک می کند. پیش از مصرف مکمل ها قبل از جراحی، با جراح خود مشورت کنید. برخی از مکمل ها می توانند با بیهوشی تداخل داشته باشند و خطر عوارض جراحی مانند خونریزی را افزایش دهند.

فعالیت بدنی را افزایش دهید

در هفته قبل از عمل جراحی، هر روز حداقل 30 دقیقه پیاده روی کنید. اگر ورزش مورد علاقه خود را دارید، مانند شنا به برنامه تمرینی معمول خود ادامه دهید . گاهی اوقات افراد در شرف جراحی فکر می کنند که باید غیرفعال شوند اما توصیه می شود بیمارانی را که فعال هستند به فعالیت خود ادامه دهند و کسانی که سطح فعالیت پایینی دارند آن را افزایش دهند.

به مصرف داروهای تجویز شده خود ادامه دهید

داروهای تجویز شده خود را طبق معمول مصرف کنید مگر اینکه جراح شما غیر از این به شما توصیه کند،. به خاطر داشته باشید که جراح شما باید از تمام داروهایی که مصرف می کنید و دوز مصرفی شما آگاه باشد.

روز صبح عمل

به سوال های کادر پزشکی به دقت پاسخ دهید و در صورت نیاز، سابقه بیماری و داروهایی را که مصرف می کنید در ورقی یادداشت کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

بعد از اتمام عمل جراحی زمان بهبودی است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث گریدز اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبودی انجام دهید تا در اسرع وقت به حالت عادی بازگردید. بهبودی بسته به نوع عمل جراحی شما ممکن است از یک هفته تا چند ماه طول بکشد و همچنین ممکن است عوارض جانبی بعد از عمل را نیز تجربه کنید. همچنین عوارض احتمالی مانند عفونت، خونریزی بیش از حد، واکنش به بیهوشی یا آسیب های تصادفی وجود دارد. اما این نکات همراه با دستورات پزشک می تواند به بهبودی ایمن و سریع شما کمک کند.

داروهای خود را برای کنترل درد مصرف کنید

پزشک داروهایی را برای کمک به کنترل درد در خانه تجویز می کند. به خاطر داشته باشید که پیشگیری از درد آسان تر از کنترل آن است. اگر قادر به کنترل درد نیستید، از پزشک خود در مورد اقدامات دیگر بپرسید. اگر پزشک ورزش را به شما تجویز کرده است، برنامه‌ریزی کنید که حداقل 30 دقیقه قبل از شروع ورزش داروی خود را مصرف کنید و حتماً ورزش را سبک انجام دهید.

به دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت از محل برش جراحی توجه کنید

چند نکته کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

محل برش را تمیز و خشک نگه دارید و در 24 ساعت اول از استحمام خودداری کنید. اگر بخیه یا چسب پوستی دارید، به جای حمام طولانی دوش کوتاه بگیرید و محل برش را به آرامی با حوله ی تمیز بدون مالش خشک کنید .

بعد از حمام کردن اگر باندتان خونی شد، آن را با گاز خشک یا باند دیگری جایگزین کنید. برش را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود. اگر ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر متوجه تورم، افزایش درد، ترشح یا تب شدید ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. قرمزی اطراف محل برش طبیعی است، اما اگر افزایش یافت ، به پزشک خود اطلاع دهید.

سهولت در فعالیت

به احتمال زیاد، وقتی بعد از عمل جراحی به خانه می‌روید، احساس خستگی خواهید داشت. حرکت در اطراف محل برش را محدود کنید تا از باز شدن برش جلوگیری کنید. پزشک به شما می گوید که چه زمانی می توانید اجسام را بلند کنید یا ورزش را از سر بگیرید. البته بعد از عمل جراحی مهم است که فوراً کمی حرکت کنید تا جریان خون را افزایش دهید، تنفس را بهبود بخشید. در مورد بهترین راه برای انجام این کار با پزشک خود صحبت کنید.

خود را گرم نگه دارید

از پتوهایی که قبل از عمل به شما داده می شود، استفاده کنید.نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، گرم نگه داشتن دمای بدن، احتمال خطر عفونت را کاهش می دهد. دمای پایین، جریان خون در پوست را کاهش می دهد، در نتیجه تعداد سلول های ایمنی موجود برای مقابله با عفونت نیز کاهش پیدا می کند.

به دنبال علائم لخته خون باشید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا تورم
  • تغییر رنگ پوست
  • احساس گرم شدن پوست در لمس
  • سیاهرگ ها بزرگتر از حد طبیعی ظاهر می شوند

همچنین ممکن است علائم ترومبوز ورید عمقی مانند درد شدید، حساسیت یا قرمزی پوست را تجربه کنید. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

از آفتاب دوری کنید

آفتاب می تواند جای زخم شما را تیره تر کند. سعی کنید حداقل شش ماه پس از جراحی بهتر است کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. هنگامی که به بیرون از منزل می روید، جای زخم خود را با لباس محافظ یا کرم ضد آفتاب بپوشانید.

صبور باشید

محل عمل در هرکس با سرعت متفاوتی بهبود می‌یابد و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا شما دوباره به بهبودی کامل دست بیابید. اگر دستور پزشک استراحت است، از دوستان و خانواده کمک بخواهید تا به شما کمک کنند. لجباز نباشید به دیگران اجازه دهید به کمک شما بیایند. هرچه بیشتر بتوانید به دوستان، خانواده و تیم پزشکی خود تکیه کنید، بهبودی شما سریعتر و آسان تر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Zahra kodabakhsh ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    16 1
    ایا قبل از عمل لوزه سوم باید ناخن کاشته شده را برداشت؟