یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 109827

شك نكنید كه اگر قرار بود در سال 92 ارز مرجع به دارو اختصاص داده شود، مصرف ارزی داروی ما دو میلیارد دلار نبود و بسیار بیش از این رقم باید تخصیص داده می‌شد زیرا همه دنبال این سوءاستفاده بودند.

ارز مرجع دارو باعث فساد مالی شد

سلامت نیوز:شك نكنید كه اگر قرار بود در سال 92 ارز مرجع به دارو اختصاص داده شود، مصرف ارزی داروی ما دو میلیارد دلار نبود و بسیار بیش از این رقم باید تخصیص داده می‌شد زیرا همه دنبال این سوءاستفاده بودند.


رسول دیناروند از معدود مدیران دولت احمدی‌نژاد بود كه پرونده‌اش هیچ برگ سیاهی نداشت. مدیری كه در زمان حضور خود در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت با در پیش گرفتن سیاست تنظیم بازار قیمت‌گذاری و اجرای توقف افزایش قیمت دارو در نیمسال اول و افزایش متناسب تورم در نیمسال دوم هر سال، موجب نظمی در بازار دارویی ایران كه سهم بیش از 95 درصد موجودی این بازار از آن تولید داخل بود، شد.

به نوشته روزنامه اعتماد، امروز و پس از 4 سال كه این مدیر هم همچون بسیاری مدیران دولت نهم، به دلایلی غیر قابل درك برای عقل سالم، از صحنه مسوولیت‌ها حذف شده بود، مجددا به عرصه سلامت بازگشته و وقتی در نخستین نشست خبری خود در سال 93 اعلام كرد كه «در نیمسال اول افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت» بی‌اختیار لبخندی بر لبان چند خبرنگاری كه در فاصله سال‌های 84 تا 88 مسوولیت و حضور وی در معاونت غذا و داروی وقت وزارت بهداشت را زیر ذره‌بین داشتند نشست.

شما در دوره قبل وزارت بهداشت هم، سیاست توقف افزایش قیمت دارو ر ا مورد حمایت قرار دادید. این سیاست امروز مجددا به صحنه اجرا بازگشته كه به نظر می‌رسد به نفع تولید و واردات دارو خواهد بود. افزایش قیمت داروها در نیمسال دوم را تا چه حد متناسب با نرخ تورم قرار خواهید داد؟

قطعا كه در نیمه اول سال افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت و در صورت اجبار برای اصلاح قیمت‌ها هم از حد تورم عبور نمی‌كنیم.

پیش‌بینی‌ای درباره میزان افزایش قیمت ندارید؟

سقف پیش‌بینی ما نرخ تورم است.

اما افزایش قیمت را خواهیم داشت؟

صنعت داروی ما وابسته به تولید داخل است كه تولید داخل هم متاسفانه فارغ از تورم نیست. وقتی قیمت دستمزد 25 درصد افزایش داشته و قیمت انرژی و هزینه‌های جاری تولید افزایش یافته پس هزینه تولید دارو هم افزایش می‌یابد كه باید این افزایش را جبران كنیم اما قطعا از سقف تورم فراتر نخواهیم رفت چون در قیمت ارز هم افزایشی نخواهیم داشت بنابراین، رعایت سقف تورم كفایت می‌كند.

برخی بیماران مصرف‌كننده داروهای سرطان و به طور خاص، هرسپتین، خبر دادند كه بعد از هفت الی هشت بار كه هزینه دارویشان از سوی بیمه پرداخت شده، در مراجعات بعدی به آنها اعلام شده كه سقف پرداخت بیمه برای داروی شما به پایان رسیده و باید خودتان با قیمت آزاد هزینه دارویتان را بپردازید. با مدیركل بیمه‌های سلامت وزارت رفاه كه صحبت كردم هم ایشان گفت كه این تصمیم وزارت بهداشت بوده كه برای پوشش بیمه‌یی برخی داروها سقف تعیین كرده است.

به هیچ‌وجه این طور نیست. سیاست حمایتی بیمه توسط خود بیمه تدوین شده و من به عنوان مسوول وزارت بهداشت از این تصمیم اطلاع ندارم كه ما به بیمه اعلام كرده باشیم پرداخت و پوشش بیمه‌یی یك دارو را محدود كند. ما طرفدار حمایت از بیماران هستیم. البته از بیمه هم حمایت می‌كنیم و درك می‌كنیم كه منابعشان محدود است اما به هیچ عنوان اصرار نمی‌كنیم كه جبران هزینه‌های بیماران از سوی بیمه‌ها كاهش یابد.

شاید سایر معاونت‌ها مثلا معاونت درمان وزارت بهداشت چنین تصمیمی گرفته است؟

شك ندارم كه معاونت درمان چنین درخواستی نداشته.

پس بیمه‌های درمان باید پاسخگو باشند؟

بله . بیمه باید برای این تغییرات پاسخ مشخصی داشته باشد و من هم این موضوع را پیگیری خواهم كرد.

چند روز قبل گمرك ایران اعلام كرد كه واردات دارو در سال 92، 82 درصد افزایش داشته در حالی كه ارزش ریالی آن حدود 9 درصد كاهش داشته. آیا این افزایش و كاهش می‌تواند به این معنا باشد كه وارد‌كنندگان دارو در سال 92 ناچار شدند به سمت كشورهایی با تولید ارزان و شاید با كیفیت پایین‌تر بروند؟

البته آمار گمرك، ماهانه است و كاهش و افزایش واردات ماهانه قابل اتكا نیست چون ممكن است در یك ماه، 200 تن ماده اولیه به قیمت دو دلار برای هر كیلو وارد شود اما در ماه بعد، دارویی با قیمت 1000 دلار برای هر ریال وارد شود. واردات دارو و تجهیزات پزشكی در سال 92 حدود 1/2 میلیارد دلار با ارز مبادلاتی بوده كه امیدوارم در سال 93 از این رقم عبور نكنیم .

به سالگرد حذف ارز مرجع دارو نزدیك هستیم. سال گذشته واكنش‌هایی در مقابل حذف ارز مرجع از دارو داشتید. نظر امروز رییس سازمان غذا و دارو درباره حذف ارز مرجع از دارو چیست؟

فكر می‌كنم كه تصمیم صددرصد درستی بود. تخصیص ارز مرجع در زمانی كه قیمت واقعی ارز سه برابر آن است، یعنی رانت و فساد و سوءاستفاده. شك نكنید كه اگر قرار بود در سال 92 ارز مرجع به دارو اختصاص داده شود، مصرف ارزی داروی ما دو میلیارد دلار نبود و بسیار بیش از این رقم باید تخصیص داده می‌شد زیرا همه دنبال این سوءاستفاده بودند. رانتی كه در این جریان وجود دارد افراد سالم را هم به فساد می‌كشاند.

یعنی قاچاق دارو را دامن می‌زند؟

همه‌چیز را. معتقدم كه تصمیم دولت و مجلس برای واقعی كردن نرخ ارز و اختصاص مابه‌التفاوت ریالی برای حمایت از بیماران بسیار درست بود.

فكر می‌كنید با سیاست‌های دولت یازدهم می‌توانیم قاچاق دارو را كاهش دهیم؟

اگر قیمت داروی تولید داخل و نحوه پرداخت یارانه اصلاح شود و پرداخت‌ها را به سمت بیمه‌های درمان هدایت كنیم بخش زیادی از قاچاق دارو از داخل به خارج كشور حذف می‌شود. در سال 93، یارانه تعدادی از داروهای یارانه‌یی از طریق بیمه‌ها اعمال می‌شود بنابراین، قیمت دارو در داروخانه واقعی خواهد بود و امكان خروج و دزدی وجود ندارد زیرا بیمار هنگام دریافت دارو، هزینه‌یی را می‌پردازد كه قبلا به عنوان یارانه می‌داده كه در واقع، سود استفاده حذف خواهد شد.

فكر می‌كنید با سیاست‌های جدید دارویی بازار سیاه ناصر خسرو یا مشابه آن در سایر استان‌ها هم قابل حذف باشد؟

بخشی از كاركرد بازار سیاه ناصر خسرو مربوط به كمبودهای دارویی است كه اگر وضعیت داروی كشور بهبود یابد این بخش هم حذف می‌شود. اما بخشی از كاركرد ناصر خسرو مربوط به داروهای خلاف مثل داروهای سقط جنین و اعتیاد و دوپینگ است كه این بخش هیچ گاه حذف نمی‌شود زیرا ما نمی‌توانیم این داروها را برای مردم تامین كنیم و بنابراین، كاركرد زیرزمینی و قاچاق این داروها ادامه می‌یابد. البته حذف این بخش نیازمند برخورد فرهنگی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدام كند. باید اشتغالزایی كنیم تا جوان‌هایمان معتاد و گرفتار نشوند. اما مطمئنم كه بخش قاچاق به علت كمبودهای دارویی به‌شدت منقبض خواهد شد زیرا وقتی داروی مورد نیاز مردم را تامین كنیم دیگر نیازی به بازار سیاه ناصر خسرو ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha