یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 109832

مصرف میوه و سبزیجات به‌دلیل عدم‌فرهنگسازی‌ و بالارفتن قیمت این محصولات غذایی در سال‌های قبل به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

۸۸ درصد مردم ایران میوه و سبزی کم مصرف می‌کنند

سلامت نیوز: مصرف میوه و سبزیجات به‌دلیل عدم‌فرهنگسازی‌ و بالارفتن قیمت این محصولات غذایی در سال‌های قبل به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
بنابر آمارها 88درصد مردم روزانه کمتر از 5 واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند؛ یعنی به‌طور میانگین میوه یا سبزی مصرفی‌شان یک و نیم واحد است. که این میزان بسیار کمتر از میانگین توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. اما در این میان امری که مردم کمتر به آن توجه دارند فواید مصرف میوه و سبزیجات در پیشگیری از بیماری‌های حاد قلبی و عروقی و انواع سرطان‌هاست.

اگر بیشتر به این موضوع پرداخته و اطلاع‌رسانی شود احتمال دارد مردم به‌خاطر سلامت خویش مصرف میوه را به‌طور منظم و روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهند. این در حالی است که آمار امروزی مصرف میوه و سبزیجات بسیار نگران‌کننده است. به گفته دکتر شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت 17میلیون و 700هزار ایرانی به مشکلات ناشی از کمبود مصرف میوه و سبزی دچار هستند؛ به‌طوری که از هر 10ایرانی تنها یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می‌کند.

به گفته دکتر سیدمرتضی صفوی مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در مصاحبه با همشهری، در تحقیقاتی هم که در سطح استان‌های کشور انجام گرفته مشخص شده است که مصرف سبزی کمتر از میزان تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

براساس توصیه این سازمان هر فرد باید روزانه 3تا 5سهم سبزی مصرف کند که به‌عبارتی این میزان با یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته برابر است. از سوی دیگر توصیه شده است که هر فرد حداقل روزانه 2تا 4سهم میوه دریافت کند. متأسفانه میزان مصرف روزانه میوه هر فرد ایرانی به‌طور میانگین نصف این مقدار است. شاید یکی از دلایل افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های گوارشی و انواع سرطان‌ها نیز در کم مصرف کردن میوه و سبزیجات در کشورمان باشد.

به گفته دکتر صفوی، میوه حاوی ترکیبات بسیار مفید و لازمی برای بدن است. ازجمله این ترکیبات می‌توان به انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها اشاره کرد. یکی از عناصر موجود در ویتامین‌ها آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان در ویتامین‌های C،Aو E یافت می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به‌ویژه در میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و سبوس دار و گوشت بدون چربی به وفور یافت می‌شود و برای حفاظت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها لازم است. البته آنتی‌اکسیدان در برخی از مواد معدنی مانند روی و سلنیوم به میزان کافی وجود دارد.

میوه‌هایی که حاوی ویتامین‌های دارای آنتی‌اکسیدان هستند از خاصیت ضد‌تومور و ایجاد رادیکال‌های آزاد برخوردارند و باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد و نوسازی سلول‌های تخریب شده، می‌شوند. میوه و سبزیجات همچنین دارای فیبر هستند و از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کنند. بنابراین مشخص می‌شود احتمال بروز بیماری‌های حاد ازجمله انواع سرطان‌ها و عوارض قلبی و عروقی در افرادی که بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند به میزان زیادی کاهش می‌یابد که این نکته مهمی است و می‌تواند مورد توجه مردمی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند قرار گیرد.

به اعتقاد دکتر صفوی، یکی از دلایل کمبود دریافت میوه در کشور این است که فرهنگسازی‌ در این زمینه نشده است. یکی از راه‌حل‌ها برای این مسئله افزایش همکاری‌ها و هماهنگی میان وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت است؛ این همکاری می‌تواند در‌زمینه تولید میوه‌ها و سبزیجات عاری از آلودگی به کود شیمیایی، عاری از آلودگی علف کش‌ها و آفت کش‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha