یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

کم خوابیدن، تغییر ساعت خواب و تغییرات گیاهی در فصل بهار از جمله فاکتور‌های اصلی برای خواب آلودگی در فصل بهار است.

سلامت نیوز: کم خوابیدن، تغییر ساعت خواب و تغییرات گیاهی در فصل بهار از جمله فاکتور‌های اصلی برای خواب آلودگی در فصل بهار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، صادق نیت، رئیس کلینیک خواب گفت: خواب آلودگی که در فصل بهار وجود دارد، به علت وجود چند عامل از جمله: تعطیلات طولانی ایام عید است. ایام تعطیل عید باعث می‌شود که افراد با فراق بال بیشتری بخوابند و از تعطیلات خود لذت بیشتری ببرند، زیرا بعد از این تعطیلات بدن عادت می‌کند به دیر خوابیدن و دیر بلند شدن. بعد از تعطیلات این دیر خوابیدن ادامه دارد، اما به علت سرکار رفتن و رفتن به مدرسه باید زود بیدار شوند که این زود‌تر بیدار شدن باعث خواب آلودگی می‌شود. 


وی تاکید کرد: کم خوابیدن از علت‌های مهم خواب آلودگی می‌باشد. علت دیگر تغییر ساعت‌هاست که ما ساعت‌ها را به جلو می‌کشیم. 
تنظیم ساعت‌ها حدود ۲ هفته طول می‌کشد، به خاطر ریتم‌های بیولوژیکی که در بدن وجود دارد، ما به راحتی می‌توانیم برنامه‌ خوابیدن را طوری تنظیم کنیم که دیر‌تر بخوانیم و دیر بیدار شویم، اما بر عکس این کار کمی سخت است. مطالعات نشان داده که جلو کشیدن ساعت خواب به ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز دارد. بنابراین به خاطر تعطیلات ایام نوروز نحوهٔ خوابیدن ما تغییر کرده و تقریبا حدود یک ماه زمان لازم است تا بدن به وضعیت قبلی خودش برگردد، زیرا طی یک مدت طولانی خواب شما کم شده و در نتیجه طی روز احساس خواب آلودگی بیشتری می‌کنید. 

وی در ادامه تصریح کرد: علت دیگر بحث تغییرات گیاهی در بهار به خاطر فصل رویش گل‌، آلرژی بیشتری داریم. در حساسیت و آلرژی یکی از اتفاقاتی که برای بدن رخ می‌دهد، تغییراتی است که فاکتور‌های التهابی در بدن بیشتر ایجاد می‌شود و این می‌تواند روی احساس خواب آلودگی و احساس خستگی تاثیر بگذارد و افراد این احساس خواب آلودگی را داشته باشند. 
دکتر صادق نیت برای درمان خواب آلودگی گفت: معمولا درما‌ن‌های ضد حساسیت داروهایی هستند که اثر خواب آلودگی خیلی شدیدی دارند. به خاطر همین این افراد وقتی درمان هم می‌کنند، دچار خواب آلودگی می‌شوند. 
وی در ادامه تاکید کرد: با رعایت نکات و اصول خواب می‌توان با به وجود آمدن خواب آلودگی مبارزه کرد. بدین گونه که در ایام تعطیل، چند روز قبل از پایان تعطیلات سعی کنند شب‌ها زود‌تر بخوابند تا صبح‌ها زود‌تر از خواب بیدار شوند و این تمرین به آنها کمک می‌کند که بعد از اتمام تعطیلات کمتر دچار خواب آلودگی شوند. همچنین مصرف یک شام سبک و خوردن شیر یا ماست می‌تواند به خواب آرام و راحت کمک کند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha