یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 109843

دیگر زمان استفاده از ظروف پلیمری به پایان رسیده و باید اقدام به جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی کرد.

سلامت نیوز: دیگر زمان استفاده از ظروف پلیمری به پایان رسیده و باید اقدام به جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سال‌های نه چندان دور مردم جوامع ایران در مراسمات خود برای پذیرایی از مهمانان، البته بسته به شرایط زمانی؛ از ظروف، سفالی، استیل، چینی و پیرکس استفاده می‌کردند که این کار هم در وقت پذیرایی و هم در ایجاد راحتی برای افراد مقرون به صرفه نبود به طوری که اگر مهمانی‌ها به تعداد بی‌شماری از افراد ختم می‌شد در نهایت ظروف مورد نظر پاسخگوی آنها نبود.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و پیدایش ظروف یکبارمصرف کار برای مردم نیز آسان شد چون دیگر مشکلی برای شستن ظروف میهمان و مراسم نبود.

کم کم استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایش یافت که البته به مرور بیماری‌هایی همچون سرطان ارتباط خود را با آن نزدیک‌تر کرد.

در نتیجه، محققان و پژوهشگران وارد عمل شدند و طی آن مضرات ظروف یکبار مصرف پلیمری بیشتر نمایان شد.

با آغاز روزهای نگرانی، بسیاری از محققان و پژوهشگران سعی در جایگزینی ظروف دیگر به جای آن ظروف کردند و سرانجام استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی مطرح شد.

تحقیقات نشان داد که استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی مضرات ظروف پلیمری را ندارد و می‌تواند در اقتصاد کشور نیز تأثیرگذار باشد.

با تلاش وزارت بهداشت در استفاده از ظروف گیاهی، مرکز بهداشت استان همدان نیز طی یک دو سال اخیر تمام تلاش‌های خود را در تغییر نگرش افراد به استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی به کار گرفته است.

تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف در استان برای تغییر فرهنگ و نگرش مردم در عدم استفاده از ظروف پلیمری از جمله این کارها بوده است.

ظروف

 

در راستای اطلاع از روند پیگیری استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی به خصوص در صنوف مختلف به سراغ مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان رفتیم.

حسین خالقی‌ به مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری پرداخت و اظهار کرد: در جامعه امروزی با تغییر سبک زندگی مردم تمایل به استفاده از ظروف یکبارمصرف به خصوص از نوع پلیمری بوده است.

وی افزود: با آغاز دهه 70 اقبال عمومی به استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری تولید آن را در کشور افزایش داده که دلیل آن وجود موادی در صنعت پتروشیمی بود.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان ظریف بودن مشتقات پلیمری، انعطاف‌پذیری، پائین بودن قیمت و حمل آسان آن را دلیل بر تولید انبوه این ظروف دانست و افزود: پس از تولید فراوان ظروف پلیمری اقبال مردم به استفاده از آن باعث بروز مشکلاتی شد.

وی با اشاره به مشکلات و مضرات استفاده از مواد پلیمری اذعان کرد: تجزیه طولانی‌مدت مواد پلیمری در محیط زیست، آلودگی خاک، منابع طبیعی و ناخوشایند شدن منظر عمومی را فراهم کرده است زیرا رطوبت، دما و نور در تجزیه آن پسماندها تأثیر زیادی ندارد.

خالقی‌مجد تماس ظروف پلیمری با حرارت یا مجاورت آن با مواد غذائی ph پائین چون آبلیمو، آبغوره، ترشیجات و مواد اسیدی را برای سلامتی مصرف‌کننده بسیار خطرناک دانست و افزود: ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی و آزاد شدن ترکیباتی که جزو رادیکال‌های آزاد هستند طی استفاده از ظروف پلیمری برای سلامت مصرف‌کننده‌ها بخصوص دستگاه گوارشی خطرناک است.

وی تصریح کرد: مواد تشکیل ‌دهنده ظروف یکبارمصرف پلیمری اجزای ریز منومنرها هستند که در اثر تماس با حرارت بالای 65 درجه سانتی‌گراد آزاد شده و به صورت جداره نازک بر کناره‌های ظرف ظاهر می‌شود.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: منومرها قابلیت رؤیت نداشته و در اثر تکرار استفاده از ظروف یکبارمصرف پلیمری تجمع آنها افزایش یافته و در نتیجه امکان آزاد شدن آنها در مواد غذایی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به تجمع منومرها در بافت‌های حساس بدن آن را در بروز مشکلات گوارشی و سرطان‌ها مؤثر دانست و افزود: علاوه بر بروز بیماری‌ها استفاده از ظروف یکبارمصرف پلیمری امکان خروج سرمایه‌های ملی را نیز فراهم می‌کند.

خالقی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات موجود از سال 88 استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری به طور سالانه حدود 600 هزار تن در کشور بوده است که این میزان مقادیر طی چند سال اخیر نیز افزایش داشته است.

وی با اشاره به تشکیل مواد پلیمری از ذخایر نفتی استفاده آن را در هدررفت سرمایه‌های ملی مؤ‌ثر دانست و افزود: با عدم تولید ظروف پلیمری می‌توان ذخایر نفتی مورد استفاده در آن را برای رفع مشکلات دیگر به کار بست.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی را مهمترین راهکار در راستای جایگزینی مواد پلیمری دانست و افزود: با گرایش بی‌رویه مردم به استفاده از ظروف یکبارمصرف، حذف چنین موادی از چرخه زندگی افراد امکان‌پذیر نیست و می‌توان ظروف گیاهی را جایگزین آن کرد.

یکبارمصرف

وی با اشاره به فرایند تشکیل ظروف یکبارمصرف گیاهی گفت: استفاده از پسماند مواد گیاهی همچون نشاسته و سیب‌زمینی در فرایند صنایع تبدیلی امکان تهیه ظروف با قابلیت تجزیه بالا حداکثر ظرف مدت 6 ماه را در طبیعت فراهم می‌کند.

خالقی اذعان کرد: ظروف یکبارمصرف گیاهی می‌تواند در دامداری‌ها نیز مورد استفاده دام‌ها باشد.

وی از ایجاد صنعت ظروف گیاهی در اصفهان خبر داد و افزود: متأسفانه در استان همدان فعلاً شرایط ایجاد صنعت گیاهی فراهم نشده است.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به لزوم پیگیری‌ برای ایجاد صنایع گیاهی در استان افزود: اصل 50 قانون اساسی، حفاظت محیط زیست را در راستای سلامت افراد را از وظایف ایمنی تلقی می‌کند و هرگونه فعالیت اقتصادی تخریب‌کننده با آن را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: با اشاره به قوانین مدیریت پسماند، در ماده یک اصل پنجم برای تحقق اصل 50 قانون اساسی و حفظ محیط زیست تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به رعایت سیاست‌های آن هستند.

خالقی‌مجد با اشاره به بند 2 ماده چهار قانون مدیریت پسماند گفت: باید به تولید، مصرف و بازیافت مواد قابل بازیافت پرداخت و از تولید کالاهای غیر بازیافت صرف‌ نظر کرد.

وی تحقق اجرای قانون در جامعه را منوط به مردم و دستگاهای اجرائی دانست و افزود: مردم و دستگاهای اجرائی نقش اساسی در اجرای قانون دارند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت به استانداری‌ها در راستای استفاده از ظروف گیاهی خاطرنشان کرد: در استان به منظور حفظ سلامت شهروندان جاگزینی ظروف یکبارمصرف گیاهی در جلسه کارگروه سلامت غذایی طی آذرماه سال گذشته  مطرح شد و در حال حاضر خوشبختانه پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در عدم استفاده از ظروف پلیمری، از آغاز طرح در صنف تالار پذیرایی‌ها، چلوکبابی‌ها، تهیه غذا و کبابی‌ها خبر داد و افزود: در مکان‌های پخت غذا مواد داغ باید در داخل ظروف یکبارمصرف گیاهی و غیر پلیمری صرف شود.

گیاهی

خالقی‌مجد دلیل عمده استفاده مردم و صنوف را از ظروف پلیمری، تفاوت قیمت آن با ظروف یکبارمصرف گیاهی دانست و افزود: قیمت بالای ظروف گیاهی علت اصلی عدم تمایل مردم و صنوف به استفاده از چنین ظروفی است.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی به جای پلیمری افزود: مرکز بهداشت استان اقدام به طرح دستورالعملی برای واحدهای صنفی کرده که بر اساس آن باید مشتریان نسبت به تهیه ظروف از منازل اقدام کرده و یا بهای ظروف گیاهی را پرداخت کنند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان نقش سازمان‌های مختلف در فرهنگ‌سازی استفاده از ظروف گیاهی را مؤثر دانست و افزود: همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف با آغاز طرح پیگیری ظروف یکبارمصرف خوب بوده است.

وی با اهمیت به جذب سرمایه‌گذاران به ایجاد صنعت مواد گیاهی در استان افزود: با ورود صنعت ظروف گیاهی به استان، اختلاف قیمت ظروف یکبار مصرف نیز کاهش خواهد داشت.

خالقی مجد با اشاره به محدودیت زمانی شرایط نگهداری از ظروف یکبارمصرف گیاهی افزود: ظروف گیاهی باید حداکثر 20 روز تا یک ماه استفاده شود و تا حد امکان در زیر تابش مستقیم نور و رطوبت نباشد.

وی علم افراد را در شناخت ظروف گیاهی کامل نداست و افزود: شاید امکان شناخت مضرات مواد گیاهی نیز در آینده باشد اما با علم امروز استفاده از آنها توصیه‌ای جدی است.

امیدواریم شهروندان عزیز به سلامتی خود به عنوان نعمت بزرگی زندگی ارج نهند و استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری را از زندگی خود حذف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha