یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 109852

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با بیان لزوم ایجاد انگیزه‌های بیرونی برای کودکان، از والدین خواست برای بهبود فرآیند انتقال اطلاعات با کودکان کشتی بگیرند.

سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با بیان لزوم ایجاد انگیزه‌های بیرونی برای کودکان، از والدین خواست برای بهبود فرآیند انتقال اطلاعات با کودکان کشتی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مهرداد کاظم‌زاده عطوفی ،درباره نحوه برخورد با کودکانی که در انجام تکالیف درسی تنبلی می‌کنند، اظهار داشت: به مقوله انجام تکالیف باید به طور کلی‌تر نگاه کرده و  از این طریق فرزندان را مسئولیت‌پذیر تربیت کنیم. قانون کلی این است که اگر رفتاری را بر اساس الگوی فشاری انجام دهیم، نتیجه معکوس خواهد داشت، مثلا اگر کودک را مجبور به انجام کاری کنید، عکس آن را انجام می‌دهد.

وی افزود: رفتار باید بر اساس مدل‌های آموزشی باشد، همه ما بین فضای شاد و مفرح و موقعیتی یکنواخت، فضای شاد را انتخاب می‌کنیم. وقتی سایر اعضای خانواده در حال شادی هستند، نمی‌توان کودک را مجبور کرد تا تکالیف مدرسه را در فضای دیگر انجام دهد.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تصریح کرد: اولین چیزی که باید رعایت کنیم، این است که در قاعده درس خواند برای فرزندمان انگیزه درونی و بیرونی ایجاد کنیم، برای کودکان دبستانی، انگیزه‌های درونی و رقابت‌جویی در حوزه تحصیلی وجود ندارد، بنابراین باید برای آنها انگیزه بیرونی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: والدین باید به لحاظ شناختی و ذهنی با کودکان بازی کنند. این بازی‌ها می‌تواند ارزشمند باشد، بازی‌های هر خانواده و فرزند نیز منحصر به همان گروه است. باید ببینیم کودک به چه بازی‌هایی علاقمند است.

این روانشناس بالینی اظهار داشت: استفاده از انگیزه‌های بیرونی در شکل‌گیری رفتار مؤثر است، بنابراین برای فرزندمان قراردادهایی می‌گذاریم و از او می‌خواهیم مسئولیت‌هایی را بپذیرد، همچنین پیامد‌هایی را نیز برای او در نظر می‌گیریم.

وی افزود:‌ در ابتدای شکل‌دهی رفتار باید از شیوه‌های پیامدهای مثبت که همان تشویق و پاداش است، استفاده کرد ولی وقتی کودک بزرگتر شد، این وظایف جزو مسئولیت‌های او می‌شود، در شیوه اصلاح رفتار در زمینه تکالیف نیز باید با کودک در زمینه جدول زمان‌بندی درس و استراحت به توافق رسید.

این متخصص حوزه بهداشت روان، با تأکید بر انتخاب زمان‌هایی برای استراحت تصریح کرد: همزمان با در نظر گرفتن زمان‌هایی برای انجام تکالیف باید مراقب این مسئله باشیم که این زمان‌ها طولانی مدت نباشند، زیرا وقتی طولانی می‌شود کودک احساس بی‌حوصلگی کرده و انگیزه‌ای برای ادامه نخواهد داشت. متأسفانه برخی والدین فواصل زمانی طولانی مدت را برای کودکان در نظر می‌گیرند، درحالی که باید این مدت مناسب و همراه با تغذیه باشد، خوردن مایعات شیرین و میوه در این فواصل مناسب است.

وی افزود: همچنین می‌توان برای تحرک و خون‌رسانی که موجب تسهیل فعالیت‌های مغز می‌شود از ورزش‌هایی مانند کشتی استفاده کنیم، فعالیت‌های مغزی موجب بهبود فرآیند انتقال اطلاعات می‌شود از طرفی باید زمان‌های انجام تکالیف با فعالیت‌های مورد علاقه کودک همزمان نباشد.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با اشاره به مدل آموزش منطقی اظهار داشت‌: در این مدل کودکان باید تکالیف را در مدرسه انجام دهند و در خانه به استراحت و تفریح و بودن در کنار اعضای خانواده بپردازند.

این روانشناس بالینی تأکید کرد: هرگاه احساس کردیم فرزندمان بی‌حوصله است، به جای مجبور کردن او به انجام تکالیف درسی از او بخواهیم تا فعالیتی را که دوست دارد انجام دهد و سپس تکالیفش را بنویسد.

وی اذعان داشت:‌گام بعدی اجرای جدول زمان‌بندی و پیامدهای عدم انجام تکالیف است. بهترین شیوه در این موارد این است که چنانچه کودک تکالیفش را انجام نداد، او را از دیدن کارتون مورد علاقه منع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است، اگر بر اساس شرایط منطقی با کودکمان رفتار کنیم، فرزندانمان یاد می‌گیرند که به توافق‌هایی که میان آنها و والدین انجام می‌شود، پایبند باشند چرا که عدم انجام آن پیامدهایی را برای‌شان در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha