با ابداع «استتوسكوپ» (گوشی معاینه) هوشمند از سوی محققان ایرانی، پزشكان می‌توانند با معاینه ساده كودكان بیماری قلبی آنها را تشخیص دهند.

دكتر امیر احمد سپهری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری این طرح با ایسنا، گفت: به طور متوسط حدود یك درصد نوزادان در بدو تولد به بیماری‌های مادرزادی قلبی مبتلا هستند كه این آمار در كشور ما به دلیل شرایط تغذیه‌یی و بهداشتی، متاسفانه كمی بیشتر است كه اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص و درمان نشوند، گاهی به اعمال جراحی سنگین مانند پیوند قلب منجر می‌شود.

وی خاطر نشان كرد: از طرف دیگر دسترسی همه كودكان به ویژه در نقاط دور افتاده و روستاها به پزشكان متخصص و معاینات فوق تخصصی كه لازمه تشخیص دقیق این بیماری است، به آسانی میسر نیست كه این امر باعث می‌شود درصدی از این كودكان بیمار به موقع شناسایی نشوند یا بالعكس درصد بالایی از كودكان سالم به بخش‌های فوق تخصصی ارجاع داده شوند كه این مساله هزینه بالایی را به خود بیمار و بخش‌های درمانی فوق تخصصی تحمیل می‌كند.

دكتر سپهری تصریح كرد: این مساله ما را بر آن داشت كه از حدود 15 سال پیش تحقیقاتی را در زمینه تشخیص این بیماری‌ها براساس صدای قلب شروع كنیم. این تحقیقات كه با همكاری دانشگاه صنعتی امیر كبیر، دانشگاه علوم پزشكی تهران، مركز قلب كودكان و پلی تكنیك بلژیك انجام شده به ساخت استتوسكوپ (گوشی معاینه) هوشمندی منجر شده كه فاقد مشابه خارجی بوده و به عنوان اختراع در آمریكا به ثبت رسیده است. این وسیله به پزشكان امكان می‌دهد با معاینه معمولی و بدون نیاز به معاینات تخصصی بیماری كودك را تشخیص داده و در جهت درمان او اقدامات به موقع را انجام دهند.

آرش قره باغی، كارشناس ارشد مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر و از پژوهشگران این طرح نیز با اشاره به این كه در روند اجرای طرح ساخت استتوسكوپ (گوشی معاینه ) هوشمند كه از حدود سال 72 به همت دكتر سپهری پیگیری می‌شود تاكنون چندین دانشجو از جمله وی، تحقیقات پایان نامه‌شان را زیر نظر وی انجام داده‌اند به ایسنا، گفت: نمونه دستگاه ابداعی در حد محصول در دنیا عرضه نشده و تحقیقات در این حوزه همگام با پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های دنیا انجام شده است به طوری كه نتایج این تحقیقات به رویكردی جدید و ارائه الگوریتمی در این زمینه منجر شد كه در سطح بین‌المللی به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان كرد: سیستم ابداعی وسیله ای ارزان، ساده و سریع برای غربالگری كودكان مبتلاء به بیماری‌های قلبی است. این سیستم شامل یك گوشی پزشكی به همراه ECG و یك سخت افزار پردازشگر است كه با قرار دادن گوشی بر روی قسمت مشخصی از قفسه سینه كودك می‌توان در مدت زمان چند دقیقه بیمار یا سالم بودن قلب كودك را تشخیص داد.

قره باغی تصریح كرد: اساس كار این سیستم مبتنی بر آنالیز دیجیتالی سیگنال صدای قلب و پردازش‌های آماری هوشمند آن است. در واقع در این سیستم، عملكرد مغز یك پزشك متخصص در تحلیل صدای قلب كودك كه مبنای تشخیص بیماری است، در درون پردازشگر پیاده سازی شده است.

وی به ایسنا گفت: این سیستم قادر است تمام بیماری‌های قلبی از قبیل ضایعات دریچه‌یی، دیواره‌یی و .... مادرزادی و غیر مادرزادی را در گستره سنی كودكان مشخص كند.

قره‌باغی در پایان خاطر نشان كرد: مرحله تحقیقاتی این طرح با موفقیت به پایان رسیده و در صدد تولید انبوه دستگاه هستیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha