سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 109867

ممکن است هوا خیلی گرم یا خیلی سرد باشد و بدن شما در این وضعیت احساس راحتی نکند. به همین دلیل است که برای حفظ دمای اتاق باید بیشتر اوقات به دماسنج رجوع کنیم.

مناسب ترین دما برای خانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیلو وایگل با کنار گذاشتن تفاوت‌های خاص و اختلافات جغرافیایی، میانگین محدوده دمایی در یک خانه به طور کلی بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد پذیرفته می‌شود. با این حال، حفظ دمای بهینه اتاق یک چالش است و استفاده از دستگاه‌های خانه هوشمند، مانند کنترل‌کننده گردش هوای هوشمند ، به طور خودکار این میانگین دمای خانه را همیشه حفظ می‌کند. دمای ایده آل خانه به دلیل عوامل متعددی از جمله مکان، فصل، طراحی خانه و ترجیحات شخصی بسیار متفاوت است.

هنگام تعیین دمای اتاق ایده آل، طراحی خانه نیز یکی از نکات مهم است. به عنوان مثال، دمای ایده آل برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و آشپزخانه متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، اگر اتاق‌ها در طبقه بالا قرار داشته باشند، دمای مورد نیاز کاهش می‌یابد زیرا بخش‌های بالایی معمولاً گرمتر از طبقه پایین هستند.

بهترین دما در تابستان

در تابستان ها دمای خانه کمی کمتر از 20 درجه سانتی گراد انتخاب می شود. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیطی راحت در خانه، توصیه می شود که دمای 25 درجه سانتی گراد را در تابستان انتخاب کنید.

بهترین دما در زمستان

در طول ماه‌های زمستان، دمای معمولی خانه ترجیح داده می‌شود که حدود 22 درجه سانتی گراد باشد. این دما در زمستان به خانه شما یک احساس مطبوع بدون ایجاد احساس گرما و خفگی می دهد.

دمای اتاق ایده آل برای خواب

ممکن است فکر کنید که دمای ایده‌آل در طول خواب باید همان دمای کل روز باشد. اما این یک تصور غلط رایج است. دمای مطلوب خواب معمولاً باید کمتر از دمایی باشد که در طول روز در خانه جریان داشته است. این به این دلیل است که در طول خواب، دمای داخلی بدن را چند درجه کاهش می یابد. این بدان معنی است که دمای خارجی نیز باید به همین دلیل کاهش یابد تا اختلاف دمای زیادی بین دمای داخلی بدن و دمای اتاق وجود نداشته باشد. بنابراین، درجه حرارت در طول خواب، تأثیر مستقیمی بر کیفیت خواب و با ارتباط با کیفیت زندگی دارد. بی خوابی با تغییرات دمایی در اتاق خواب نیز مرتبط است. به همین دلیل است که تنظیم دمای اتاق خواب در شب توصیه می شود.

تنظیمات تهویه مطبوع بالاتر یا کمتر از نیاز بدن شما ممکن است منجر به بی قراری شود و بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. وقتی به خواب می روید، دمای بدن شما - دمایی که مغز شما سعی دارد به آن برسد - کاهش می یابد. بنابراین در صورت دمای خیلی پایین یا خیلی زیاد اتاق، بدن شما برای رسیدن به نقطه تنظیم تلاش زیادی می کند و کیفیت خواب شما به خطر می افتد.

به طور کلی اعتقاد بر این است که دمای پایین تر به شما امکان می دهد یک شب خوب با استراحت عمیق و آرام بخش داشته باشید. برای خواب مطلوب، دمای 17تا 20 درجه سانتی گراد برای اکثر افراد پیشنهاد شده است که استثنا نیز وجود دارد . البته در پایان روز و هنگام خواب ترجیحات شخصی وارد عمل می شوند و محدوده دما از فردی به فرد دیگر تغییر می کند.

دمای مناسب خانه برای حیوانات خانگی

همانند انسان ها، حیوانات خانگی نیز به محدوده دمایی خاصی نیاز دارند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. این دما به نوع پوشش حیوان خانگی، مقدار خز، نژاد حیوان خانگی و سبک زندگی حیوان خانگی بستگی دارد.

حتی با وجود اینکه یک فرمول ثابت دما، برای همه افراد وجود ندارد، اما در تابستان برای سگ ها بهترین دما بین 24 تا 26 درجه سانتی گراد دمای مناسبی است . برای سگ های نژادهای بزرگتر، دمای 24 درجه سانتی گراد ترجیح داده می شود. در زمستان، بهترین تنظیمات بین 20 تا 23 درجه سانتی گراد است.

برای گربه ها، درجه حرارت باید در تابستان 30تا 33 درجه سانتی گراد باشد در حالی که در زمستان، دمای 20تا 22 درجه سانتی گراد برای گربه های بزرگ ایده آل است. برای گربه‌های کوچک‌تر، حتی 26 تا 27 درجه سانتی گراد کاملاً خوب است زیرا آنها دماهای گرم را ترجیح می‌دهند.

دمای اتاق بهینه برای نوزادان

نوزادان به تغییرات دما خیلی حساس هستند. بنابراین، فراهم کردن دمای اتاق ایده آل برای کودک ضروری است. محیط گرم کودک را بیشتر مستعد ابتلا به سندروم SIDS (مرگ ناگهانی نوزاد) می کند. به طور کلی پذیرفته شده است که دمای اتاق بین 20تا 23 درجه فارنهایت برای راحتی نوزادان ایده آل است.

دمای اتاق ایده آل برای سالمندان

افراد مسن به ویژه در مورد تغییرات جزئی دما مستعد ابتلا به بیماری هستند. دمای ایمن بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد برای افراد بالای 65 سال پذیرفته شده است. دمای داخل خانه شما به هیچ وجه نباید کمتر از 20 درجه سانتی گراد باشد، زیرا در این صورت ، خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و حتی کاهش دمای بدن را افزایش می دهد. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به بیماری های ریوی و قلبی صادق است.

دمای خانه ایده آل در زمان دوری

هنگامی که شما دور هستید، در حالی که خانه خالی از سکنه باقی می ماند، دما اغلب می تواند به حد افراطی برسد. اگر کنترل‌کننده‌های AC هوشمند دارید، می‌توانید با تنظیم دمای خانه‌تان چند درجه بالاتر از حد معمول خانه را ترک کنید. دما را حدود 30 درجه سانتی گراد در تابستان و 10 تا 15 درجه سانتی گراد در زمستان در نظر بگیرید.

تنظیم رطوبت را فراموش نکنید

درکنار کنترل دمای خانه به کنترل رطوبت نیز باید توجه داشت. رطوبت ارتباط تنگاتنگی با دما دارد. یک محیط با رطوبت بالا باعث تعریق و بی حالی شما می شود و باعث می شود که دائما در حال تغییر دستگاه خنک کننده خود باشید. با نگه داشتن سطوح رطوبت در محدوده متناسب حدود 45 درصد، سطح دما را نیز می توان در سطوح بهینه نگه داشت.

چرا باید کنترل بیشتری بر دمای خانه خود داشته باشید؟

در خانه ها تهویه مطبوع تقریباً 25٪ از کل هزینه های انرژی را تشکیل می دهد. بنابراین، کنترل کامل دمای داخل خانه بسیار مهم است.

استفاده اقتصادی از تهویه مطبوع و نظارت بر مصرف به کاهش قبوض آب و برق کمک می کند . کنترل‌کننده‌های گردش هوای هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که به طور مداوم دمای هوای خانه خود را حتی زمانی که در خانه نیستید کنترل کنیداگر احساس می‌کنید دما خیلی پایین یا خیلی زیاد است، می‌توانید فوراً آن را تنظیم کنید و مصرف انرژی را کاهش دهید.

یکی دیگر از مزایای تنظیم دمای خانه علاوه بر کاهش قبض انرژی، کاهش ردپای کربن است. تخمین زده می شود که حدود 40 درصد از کل انتشار CO 2ناشی از تقاضا برای گرمایش و سرمایش است. با استفاده منطقی از استفاده از تهویه مطبوع، انتشار کربن نیز بر این اساس کاهش می یابد.

مهم ترین تأثیر دمای ایده آل خانه بر راحتی و سلامتی شماست. همانطور که گفته شد، دمای مطلوب اتاق برای خواب و کیفیت زندگی شما مفید است. به جای اینکه دائما تعریق و احساس ناراحتی کنید، دمای ایده آل باعث می شود در طول روز در حالتی آرام بمانید و در طول شب خوابی آرام را تجربه کنید.

آلودگی صوتی

علاوه بر تنظیم دما و رطوبت حتماً به صدا و آلودگی‌های صوتی در منزل توجه کنید. از طُرق مختلف باید برای کاهش صدا تلاش کرد. مانند مصالح ساختمانی که حالت عایق صوتی باشند یا شیشه دوجداره یا درختکاری دور منازل ، از همه مهمتر اینکه آگاهی مردم در یک سطح وسیعی انجام شود و به آلودگی صوتی توجه شود که خود باعث بیماری می‌شود. بعضی افراد اصلاً توجه ندارند که خود صوت باعث بیماری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدمهدی کریما ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    شما خودتون تابحال توی اطاقی که دماش 21 درجه باشه یک ساعت نشستید که میگید دمای راحتی 20 تا 21 درجه است؟ توی همچین دمایی مثل بید می لرزید!!!