یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 109868

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: اختلالات ژنتیکی و کروموزومی بارداری‌های بالای 35 سال و زیر 19 سال به خصوص در سنین بالای 40 سال به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: اختلالات ژنتیکی و کروموزومی بارداری‌های بالای 35 سال و زیر 19 سال به خصوص در سنین بالای 40 سال به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،چندی است افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از افراد تصمیم به ازدیاد جمعیت خانواده گرفته‌اند، اما نکته‌ای که قابل توجه است رعایت نکاتی در مورد سن بارداری است باید پیش از اقدام به بارداری مورد توجه قرار گیرد که در گفت‌وگو با متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر به برخی از نکات آن پرداختیم.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: بارداری در سنین بالای 35 سال و زیر 19 سال اغلب با عوارضی همراه است که هم جنین و هم مادر را با خطر مواجه می‌کند.

دکتر زهرا شمالی بارداری در سنین بالای 35 سال را نیز پرمخاطره دانست و گفت: اختلالات ژنتیکی و کروموزومی در این بارداری‌ها افزایش پیدا می‌کند به‌خصوص در سنین بالای 40 سال به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

شمالی اظهار داشت: احتمال بروز فشار خون، قند خون، مسمومیت حاملگی، دوقلو زایی، افزایش یا کاهش بیش از حد وزن جنین، زایمان سخت، افزایش فیبروم  که ممکن است میزان سقط را بیشتر کند، بارداری خارج از رحم و مرگ داخل رحمی از عوارض بارداری در سنین بالای 35 سال است.

وی بیان کرد: بسیاری از بارداری‌هایی که در سنین پایین صورت می‌گیرد اغلب به صورت ناخواسته بوده و اغلب آزمایش‌های قبل از بارداری نیز انجام نشده است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر داشت: خانم‌هایی که در سنین زیر 19 سال باردار می‌شوند با توجه به اینکه رشد جسمی آنها به حد کافی نرسیده و بدن آنها آمادگی بارداری را ندارد دچار مشکلاتی می‌شوند.

این پزشک متخصص افزود: از دیگر عوارض بارداری در سنین پایین می‌توان به احتمال کم خونی مادر، زایمان زودرس، مرگ جنین به دلیل وزن کم و احتمال مرگ نوزاد پس از تولد اشاره کرد.

وی بیان کرد: مرگ و میر مادران در سنین زیر 19 سال و بالای 35 سال به دلیل افزایش عوارضی چون فشار خون و مسمومیت‌های حاملگی بیشتر است.

به خانواده‌ها توصیه می‌شود برای داشتن بارداری ایمن و زایمان طبیعی و داشتن فرزندی سالم، پیش از اقدام به بارداری با متخصصین مشورت شود تا با انجام معاینات و آزمایشهای لازم، سلامت جسمانی مادر برای طی این مرحله مهم از زندگی بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد و مشکلاتی مانند سقط جنین، مرگ مادر در حین زایمان و مرگ مادر باردار به وجود نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha