رییس دانشکده دندانپزشکی، از اجرای طرح ملی سلامت دندان برای کودکان زیر 12 سال در هفته سلامت و با همکاری شهرداری تهران به صورت پایلوت در برخی مناطق خبر داد.

سلامت نیوز: رییس دانشکده دندانپزشکی، از اجرای طرح ملی سلامت دندان برای کودکان زیر 12 سال در هفته سلامت و با همکاری شهرداری تهران به صورت پایلوت در برخی مناطق خبر داد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد بیات رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه، به حفظ و ارتقاء سلامت دهان در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد مشکلات دندانی با روش‌های بسیار ارزان قابل پیشگیری است و در دنیا نیز تجربه‌های موفق آن وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که در ایران نزدیک به 15 سال است اقدامات خوبی در کشور در زمینه سلامت دهان در سطوح روستایی صورت گرفته، اظهارکرد: این نوع اقدامات پیشگیرانه وارد سیستم شبکه بهداشتی کشور شد اما متاسفانه پس از مدتی این اقدامات متوقف شد.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کشور در زمینه پیشگیری و بهداشت روند مناسبی را طی نکرده است، یادآور شد: از لحاظ ساختاری، اداره کل بهداشت دهان وزارت بهداشت در سالهای 85 یا 86 تنها به دفتری کوچک تقلیل رتبه یافت و از یکسال گذشته نیز این دفتر به واحدی کوچک برای کل کشور تبدیل شد. همچنین اجرای برنامه های ملی این اداره نیز مانند فلوراید تراپی در مدارس و غیره عملا متوقف شد.

بیات تصریح کرد: به نظر می رسد در سالهای اخیر شاهد سونامی در حوزه آموزش هستیم. آنچه که در 10 سال اخیر در کشور رخ داده موجب شد تا دندانپزشکی کشور به شدت در بخش آموزش فربه شود به گونه‌ای که در حال حاضر در کشور 66 دانشکده دندانپزشکی وجود دارد و این عدد از کشور آمریکا نیز بیشتر است.

رییس دانشکده دندانپزشکی به تربیت تعداد زیادی دانشجو در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در داخل کشور حدود 3 هزار دانشجوی در حال تحصیل داریم، 4 هزار جوان ایرانی نیز در خارج از کشور در حال تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند که بخش عمده آنها به کشور بازمی گردند. 2 هزار نفر از آنها در فیلیپین مشغول به تحصیل هستند به گونه‌ای که 90 درصد دانشجویان دندانپزشکی در فیلیپین ایرانی هستند و متاسفانه با کیفیت پایین فارغ التحصیل می شوند.

بیات با بیان اینکه تعداد زیاد دندانپزشک در کشور به مفهوم بهبود وضعیت سلامت دهان نیست و اظهار کرد: متاسفانه بیش از 1800 صندلی فعال دندانپزشکی در حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت وجود دارد که خدمات محدودی را بدون پوشش بیمه ای مناسب ارائه می کنند و عملا در این حوزه بیشتر خدمات در کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی ارائه می شود.

وی تعداد کل دندانپزشکان کشور در حال حاضر را بیش از 26 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این تعداد دانشجویان با تجمیع دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور این عدد به بیش از 33 هزار نفر خواهد رسید و این در حالی است که کشور به این تعداد متخصص دندانپزشکی نیاز ندارد.

بیات با بیان اینکه اساسا تعداد دندانپزشک، شاخص مناسبی برای بهداشت دهان نیست، خاطرنشان کرد: اصولا تعداد زیاد دندانپزشک به این مفهوم نیست که وضعیت سلامت دهان در کشور بهتر می شود مگر آنکه بخش جامعه نگر در کشور فعال شود. بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی تا 50 درصد دانشکده های دندانپزشکی خود را تعطیل کرده‌اند و از روش‌های ارزان و موفق پیشگیری برای بهبود وضعیت سلامت دهان استفاده می کنند.

رییس دانشکده دندانپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود، آموزش بهداشت دهان به خانواده‌ها، فلوراید تراپی، آموزش به کودکان زیر 12 سال و پایش را از جمله اقدامات ارزان و کم هزینه در جهت پیشگیری از بیماری‌های دهان خواند و گفت: اکثر پوسیدگی‌ها در سن زیر 12 سالگی و هنگام تبدیل دندان شیری به دندان دائمی آغاز می‌شود و اینها مواردی است که می توان با هزینه اندک از آنها پیشگیری کرد. نقش رسانه‌ها نیز در این امر بسیار مهم است.

وی به برنامه‌های این دانشکده در هفته سلامت اشاره کرد و افزود: از بدو ورود به دانشکده، از پژوهشکده دندانپزشکی و معاونت پژوهشی دانشکده خواسته‌ام تا علاوه بر طرح‌های روتین، توجه ویژه‌ای به طرح‌های ملی و سلامت محور داشته باشند. از این رو یکی از طرح‌های ملی که پیش بینی کرده‌ایم، طرح هدف‌گذاری کودکان زیر 12 سال است.

 دکتر بیات ادامه داد: این طرح قرار است با همکاری شهرداری تهران، به صورت پایلوت در برخی مناطق اجرا شود و در این خصوص نیز مذاکره‌ای با سازمان تامین اجتماعی انجام شده که در صورت موافقت و امضای تفاهم نامه، در هفته سلامت اجرای آن آغاز خواهد شد. همچنین اجرای برنامه ورزش همگانی، بررسی قند خون و تیتر آنتی بادی از طریق مرکز فوریتهای پزشکی دانشکده، هماهنگی با بوفه و سلف جهت توزیع تغذیه سالم و ترغیب و تشویق به استفاده از دوچرخه و وسایط نقلیه عمومی از دیگر فعالیتهای این دانشکده در هفته سلامت بشمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد نصيري ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    با سلام باتشكر از زحمات بي دريغتان اين مصوبه خيلي خوب است مخصوصا كه هزينه ها بالاست اما بنده ليست مراكزي كه به صورت رايگان دندان كودكان زير 12 سال راترميم مي كنند پيدا نكردم خواهشمندم اگر داريد ارسال كنيد كه وضع دندانهاي پسرم خيلي خراب است باتشكر