معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دستورالعمل تشکیل و نظارت کمیته‌های اخلاق در پزشکی و دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دستورالعمل تشکیل و نظارت کمیته‌های اخلاق در پزشکی و دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دستورالعمل تشکیل و نظارت کمیته‌های اخلاق در پزشکی و دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد. این دستورالعمل به شرح زیر است:

با توجه به توسعه کمّی و کیفی پژوهش‌های علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء هر چه بیشتر استانداردهای اخلاقی و رعایت حقوق آزمودنی‌ها و همچنین پیشگیری از سوء رفتار پژوهشی اهمیت بسزایی دارد و منجر به جلب اعتماد مردم، مسئولین کشور و همچنین جامعه بین‌المللی به تولیدات علمی کشور خواهد شد.

براساس ماده 5 قانون تشکیل وزارت بهداشت مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی (9 مهر 64)، نظارت بر پژوهش‌های علوم پزشکی از وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

در این راستا دستورالعمل مربوط به تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی در سه سطح ملی، دانشگاهی و سازمانی که بازنگری شده و به توشیح وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیده است جهت اجرا، ابلاغ می‌گردد.

انتظار می‌رود دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی کشور با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به اجرای این دستورالعمل و بازنگری ساختار کمیته‌های اخلاق در پژوهش و همچنین پیاده‌سازی کدها و راهنماهای اخلاق در پژوهش اقدامات لازم را مبذول دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha