یک جراح و متخصص زنان و زایمان از "آندومتریوز" به عنوان بیماری خوش‌خیمی نام برد که هنوز علت بروز آن به طور قطع شناخته شده نیست.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان و زایمان از "آندومتریوز" به عنوان بیماری خوش‌خیمی نام برد که هنوز علت بروز  آن به طور قطع شناخته شده نیست. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سارا میرزنده‌دل اظهارداشت: تئوری‌های مختلفی راجع به علت ایجاد این بیماری بیان شده است. برای نمونه گفته می‌شود زمانی که خون قاعدگی از درون لوله‌های رحم به درون لگن بازمی‌گردد، بافتهای آندومتری در قسمتهای مختلف لگن کاشته می‌شود، رشد می‌کند و باعث ایجاد آندومتریوز می‌شود که درجه‌های متفاوتی از یک تا چهار به خود اختصاص می‌دهد. این درجه‌بندی بر اساس شدت این بیماری صورت می‌گیرد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: به آندومتریوزی که در تخمدان است، آندومتریوما گفته می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد کیست‌هایی در تخمدان شود که به آنها کیست های شکلاتی هم گفته می شود به این دلیل که زمانی که این کیست ها باز می شود مایع شکلاتی رنگ از آن استخراج می‌شود.

وی تصریح کرد: بافت آندومتر در هر قسمتی از لگن مثل کلون، روده‌ها، رحم، لوله‌های رحمی و... می‌تواند کاشته شود و باعث چسپندگی روده‌ها، چسپندگی روده به رحم، چسپندگی‌ لوله‌های رحمی و انسداد لوله‌ها‌ی رحمی شود.

میرزنده‌دل یکی از مشکلاتی را که در اثر این بیماری ایجاد می‌شود دیس منوره یا دردهای قاعدگی دانست و افزود: در این حالت بیمار با دردهای قاعدگی جدید به پزشک مراجعه می‌کند. به این معنا که قاعدگی های او پیش از این دردناک نبوده اما مدتی است که قاعدگی های او دردناک شده است. برای چنین فردی سونوگرافی واژینال در نظر گرفته می‌شود که بتوانیم به تشخیص برسیم اما گاهی موارد خفیف را شاید نتوان با سونوگرافی و معاینه تشخیص داد که دراین صورت بهترین راه تشخیصی لاپاروسکوپی است.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: مشکل دیگری که این بیماری می‌تواند ایجاد کند، دیس پارونیا یا درد هنگام نزدیکی است.

میرزنده‌دل در همین زمینه گفت: بیماری که مراجعه می‌کند پیش از این هنگام نزدیکی هیچگونه دردی نداشته اما برای نمونه در ماههای اخیر هنگام نزدیکی دردهای بسیار شدید لگنی پیدا کرده و سعی می‌کند به دلیل این دردها نزدیکی نداشته باشد. در این مورد هم باید در مراحل اولیه برای بیمار سونوگرافی واژینال درخواست کنیم.

به اعتقاد وی، مشکل اصلی‌ که آندومتریوز ایجاد می‌کند نازایی است به این دلیل که آندومتریوز در تمام مراحل باروری اثر منفی دارد. آندومتریوز برای تخمک‌گذاری ایجاد مشکل کرده، لانه‌گزینی زیگوت را در آندومتر مختل می‌کند، حرکت لوله‌های رحمی را دچار مشکل می‌کند و زیگوت نمی‌تواند به درون آندومتر برسد.

این جراح زنان و زایمان با تاکید بر این نکته که این بیماری حتی می‌تواند باعث سقط جنین شود، اظهار داشت: به طور کلی آندومتریوز به دلیل ایجاد التهاب در لگن بر بارداری اثر سوء می‌گذارد به این معنا که در دو بیمار نازا، شکست IVF در بیماری که آندومتریوز دارد به نسبت فردی که آندومتریوز ندارد، بسیار بالاتر است.

میرزنده‌دل تصریح کرد: با توجه به همه‌ این موارد آندومتریوز ممکن است به صورت تصادفی و در سونوگرافی بیمار مشخص شود و بیمار پیش از آن هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی افزود: در بیشتر موارد، افرادی که قاعدگی های طولانی‌مدت دارند یا افرادی که سیکل قاعدگی هایشان بسیار کوتاه است، بیشتر مستعد آندومتریوز هستند.

میرزنده دل درباره روشهای درمانی که برای آندومتریوز استفاده می‌شود به هورمون‌ درمانی اشاره کرد و گفت: درمان قطعی آندومتریوز جراحی است به ویژه در مورد کیست‌ های آندومتریوزی که بالای 3 تا 5 سانتیمتر هستند توصیه می‌شود که با جراحی خارج شوند. با جراحی‌های لاپاروسکوپی اندومتریوزهایی تا درجه 4 را هم می‌شود درمان کرد، چسپندگی را آزاد کرد و پلاکهای آندومتریوزیست را از درون لگن برداشت و به صورت کامل جدار کیست‌ ها را خارج کرد که به صورت کامل ریشه‌کن شوند چرا که اگر جدار کیست‌ ها خارج نشود، آندومتریوز دوباره رشد خواهد کرد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، زمان پس از جراحی آندومتریوز به ویژه سال اول را بهترین فرصت برای باردار شدن دانست و گفت: به این دلیل که نباید احتمال رشد این بیماری را با وجود عمل جراحی از نظر دور داشت.

وی با اشاره به این نکته که این بیماری در دوران باروری خانمها شایع است، افزود: امروزه آندومتریوز در میان زنان ایرانی شایع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha