یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 109877

لک بارداری، لک ناشی از جای جوش و لک ناشی از تابش نور آفتاب به پوست، جزو شایع‌ترین لک‌های پوستی هستند. بسیاری از افراد برای رهایی از شر این لک‌های پوستی، اقدام به مصرف روزانه و خودسرانه انواع کرم‌های ضد لک می‌کنند. به نظر شما، مصرف خودسرانه چنین محصولاتی، بدون اشکال است؟

استفاده خودسرانه از کرم ضد لک، ممنوع!

سلامت نیوز:لک بارداری، لک ناشی از جای جوش و لک ناشی از تابش نور آفتاب به پوست، جزو شایع‌ترین لک‌های پوستی هستند. بسیاری از افراد برای رهایی از شر این لک‌های پوستی، اقدام به مصرف روزانه و خودسرانه انواع کرم‌های ضد لک می‌کنند. به نظر شما، مصرف خودسرانه چنین محصولاتی، بدون اشکال است؟

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفتگو با سلامانه، پاسخ این سوال را این‌طور داد: «کرم‌های ضدلک را نمی‌توان به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک، استفاده کرد».

چرا؟ «چون ممکن است در مواردی، باعث تحریک ببیش از انداه پوست صورت بشوند. البته بهتر است بدانید که استفاده خودسرانه از کرم‌های فاقد ترکیبات هیدروکینون، به دلیل عدم ایجاد تحریکات پوستی، چندان مشکلی را برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند اما کرم‌های حاوی هیدروکینون را به‌هیچ عنوان نمی‌توان به‌صورت خودسرانه استفاده کرد».

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «پزشکان براساس نوع لک ایجادشده روی پوست، استفاده از کرم‌های متفاوتی را به بیماران خود تجویز می‌کنند تا مشکلات آنها هرچه سریع‌تر و بدون ایجاد واکنش‌های ثانویه، از بین بروند. به‌همین دلیل هم ما تاکید به عدم استفاده خودسرانه از کرم‌های ضد لک داریم».

وی اضافه کرد که برخی از این کرم‌ها، حاوی ترکیبات ویتامین C، آربوتین و اسیدهای میوه هستند و این پزشک شما است که تشخیص می‌دهد کدام نوع کرم برای پوستتان مناسب‌تر است.

دکتر احسانی ادامه داد: «در مورد نحوه استفاده از ضدلک‌ها هم باید با پزشک معالج خود مشورت بکنید. برخی از این کرم‌ها به نور حساس هستند و نباید در طول روز استفاده بشوند. برخی از ضدلک‌ها هم حساسیت به نور ندارند و می‌توانند روزها مورد استفاده قرار بگیرند. در نهایت اینکه دفعات استفاده از کرم‌های ضدلک باید در ابتدا کم و به‌تدریج، زیاد بشود. در صورت تحریک پوستی هم باید دفعات استفاده از این کرم‌ها به یکی دوبار در هفته محدود بشود». استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در زمان استفاده از ضد‌لک‌ها برای پیشگیری از تحریکات پوستی هم ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محبوبه ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    46 8
    سلام مطالب فوق العاده خوبی بود میشه من را راهنمایی کنید که خالهای ریز قهوهای دارم ومیخام کرم ریتنوئین وهیدروکینون ویک ضد افتاب را با هم قاطی کنم روزی دوبار به صورتم بزنم به نظر شما خوب است از هر کرم سی گرم ممنون میشم راهنمایی کنید