یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 109886

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست گفت: قاچاق سوخت طی سال‌های گذشته افزایش یافته و قاچاقچیان به دلیل اینکه دستگیر نشوند آنها را در دریا رها می‌کنند.

رها کردن سالانه 5 میلیون لیتر سوخت در خلیج فارس

سلامت نیوز: معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست گفت: قاچاق سوخت طی سال‌های گذشته افزایش یافته و قاچاقچیان به دلیل اینکه دستگیر نشوند آنها را در دریا رها می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پروین فرش‌چی پیش از ظهرامروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین پاک گفت: متأسفانه طی چند سال گذشته قاچاق سوخت شدت یافته است به طوری که سال گذشته قاچاقچیان برای فرار از قانون 5 میلیون لیتر سوخت را در دریا رها کردند.  
 
وی ادامه داد: مشکلات زیست محیطی این‌چنینی نیاز همکاری همه دستگاه‌ها دارد و تا زمانی که ریشه‌ها شناسایی نشود نمی‌توان با آن برخورد کرد.  
معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اولویت برنامه‌ها در سال 93 گفت: بحث اکتشاف نفت یکی از مسائلی است که در این خصوص مطرح است و ما در قالب همکاری‌های منطقه‌ای می‌توانیم با آن مقابله کنیم.  
 
وی با اشاره به تخلیه آب توازن کشتی‌ها با عنوان یکی دیگر از معضلات محیط دریایی اذعان داشت: در منطقه، ایران تنها کشوری است که به مدیریت آب توازن پیوسته است و سازمان بنادر به عنوان مرجع این کنوانسیون برنامه‌هایی را برای کنترل و مدیریت آن دارد.  
 
افزایش مرگ‌ومیر دلفین‌ها 
 
وی در ادامه افزود: با توجه به مرگ‌ومیر دلفین‌ها در خلیج فارس و دریای عمان برنامه پایش لاک‌پشت‌ها و مرجان‌ها در دستور کار است.  

وی با اشاره به معضل وجود کشند قرمز در خلیج فارس ادامه داد: طرح قرمز سالهاست که با آن مواجه هستیم درسال گذشته یک کمیته ملی تشکیل دادیم متشکل از ذینفعان این موضوع که این کمیته در انتهای اردیبهشت ماه اجرا می‌شود همچنین برنامه‌های آموزشی در نمونه‌گیری کشند پیش‌بینی کرده‌ایم.  
 
فرش‌چی ادامه داد: کشند قرمز ثابت نیست و در مرحله‌ای می‌تواند یک کیلومتر باشد و در جاهایی دیگر مانند خزر نمونه‌هایی بیشتر از 100 کیلومتر داشته‌ایم و این معضل یا باید خود به خود از بین رود و یا برنامه‌ای برای آن اجرا شود.
  
رافائل را خارج کنیم زیستگاه آبزیان دچار تشنج می‌شود 
 
معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به دو مشکل ضروری هزینه‌ها گفت: کشتی رافائل 30 سال پیش در بوشهر غرق شد آن زمانی که این کشتی غرق شد آن زیستگاه تخریب شده بود اما حالا با گذشت چند سال زیستگاه احیا شده و محلی برای پرورش گونه‌های آبزی شده است.  
 
وی ادامه داد: از نیروی دریایی تقاضا کردیم که حتما کمیته‌ای تخصصی این موضوع مطرح شود و بتوانیم از نظر علمی و فنی آن را بررسی کنیم که تا کنون هیچ‌گونه مکاتبه‌ای درخصوص ارزیابی زیست محیطی به محیط زیست ارسال نشده است.  
فرش‌چی ادامه داد: اگر این کشتی 300 متری از دریا خارج شود بستر مهم آبزیان دچار تشنج می‌شود ما در خواست دادیم مطالعات فعلا متوقف شود.  
 
 برداشت بی‌رویه از خاک جزیره هرمز  

این مقام مسئول در ادامه برداشت خاک از جزیره هرمز را یکی دیگر از معضلات زیست محیطی خلیج فارس عنوان کرد و گفت: خاک دارای مواد معدنی و بسیار با اهمیت است و نیاز به مطالعه گسترده‌ای دارد و تاکنون مطالعه جامعی روی آن صورت نگرفته است.  
 
وی ادامه داد: برداشت بی‌رویه این خاک و صادر کردن آن به کشورهای دیگر به طور مستقیم متوجه استانداری‌ها می‌شود. 

 دستور العمل مصوبی برای استفاده از آب شیرین‌کن‌ها نداریم

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به آثار مخرب آب شیرین‌کن‌ها گفت: اگرچه از سازمان محیط زیست بارها خواسته شده که برای آب شیرین‌کن‌ها دستورالعملی ارائه شود اما دستورالعمل تصویب شده‌ای نداریم و تنها پیش‌نویس آن تهیه شده است که باید بعد از تصویب مورد اجرا قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha