استفاده از خون و فرآورده های خونی آلوده خطرات ناگواری به دنبال دارد.از همین رو تلاش بر این بوده از راههایی استفاده شود که حداقل خطرات را داشته باشد و در این زمینه به موفقیتهایی دست یافته ایم.

نیاز به خون و فرآورده های خونی، موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی اعتنا بود و برنامه ای برای آن نداشت. لذا، اهمیت این موضوع باعث شده که مسئولان امر طی سالهای گذشته بر جدیت خود در استفاده از روشهای علمی و کاملا بهداشتی در این زمینه بیفزایند. به طوری که مدیر دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، اوائل امسال بود که طی نامه ای رسمی از مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، برای دستیابی به اهدای صد درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت مالی در سال گذشته تبریک گفت.

وی دستیابی به اهدای خون صد درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت مالی را از اولویتهای سازمان بهداشت جهانی خوانده و اظهار امیدواری نموده است که کشورهای عضو در منطقه بتوانند با بهره گیری از راهبردهای سازمان انتقال خون ایران به این مهم دست یابند.

ایران در ردیف کشورهای حذف خون جایگزین قرار دارد

دکتر حسن ابوالقاسمی (مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران)، در روزهای پایانی سال گذشته و طی برگزاری هشتمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور در تهران، ذخیره خون را مهم ترین مسئله در مواقع بحرانی دانست و عنوان کرد که به صورت رسمی به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردیم ایران به جرگه کشورهای توسعه یافته در حذف خون جایگزین پیوسته است.

به گفته ابوالقاسمی بیش از 4 کشور نتوانسته اند در کل منطقه آسیا موفق به حذف خون جایگزین شوند.

این مقام مسئول با عنوان این مطلب که بیش از 40 درصد فرآورده های خونی از پلاسمای ایرانی است که در داخل کشور استفاده می شود، بحث بهینه کردن مصرف خون و فرآورده های خونی و مدیریت خطا را، از جمله محورهای برنامه ریزی شده سازمان انتقال خون در سال جاری دانست.

در حال حاضر شیوع هپاتیت B در کل جمعیت کشور رو به کاهش است و این در حالی است که میزان مثبت شدن این ویروس در خونهای اهدایی 28 صدم درصد و در جمعیت عادی حدود 3 درصد است. از سوی دیگر، میزان شیوع هپاتیت C در کل جمعیت کشور حدود نیم درصد و در اهدا کنندگان حدود 13 صدم درصد است.

سهم اندک زنان در اهدای خون

سهم زنان ایرانی از اهدای خون در کشور، فقط 8 درصد است که این میزان چندان مطلوب نیست.نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مهم ترین دلایل این استقبال اندک، ناشی از نگرانی از کم خونی و ابتلا به بیماریهای عفونی است. این در حالی است که میزان هموگلوبین خون افراد با گرفتن قطره ‌خون از دست اهداکنندگان بررسی می‌ شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، خونگیری صورت نمی گیرد.از سوی دیگر، سازمان انتقال خون برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکل کم خونی در زنان اهدا کننده خون، 30 عدد قرص آهن برای مصرف در مدت 10 روز را برای آنان در نظر گرفته است.

مصرف دوسوم خونهای اهدایی در اتاقهای عمل

دکتر محمد مهدی قیامت (رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران)، ضمن تاکید بر آموزش متخصصان بیهوشی و جراحان در استفاده از فرآورده‌ های خونی، از به روز نبودن دانش انتقال خون در کشور بر اساس استانداردهای جهانی، انتقاد دارد.

وی با عنوان این مطلب که پزشکان نیازمند آشنایی با دوره های بازآموزی خون هستند تا بتوانند در زمینه استفاده از خون و فرآورده‌ های خونی، اطلاعات شان کامل شود، تصریح کرد: دو سوم خونهای اهدایی در اتاق‌های عمل استفاده می‌ شود.

بیمه محصولات خونی

بنا برگفته مدیرکل حقوقی سازمان انتقال خون ایران، تمامی کسانی که در سال 86 بر اثر مصرف خون و محصولات خونی این سازمان دچار آلودگی شده باشند، تا 5 سال می توانند با مدارک مستند از مزایای بیمه محصولات خونی استفاده کنند.

کوروش فیروزی پیرامون ابهاماتی که در خصوص چگونگی اجرای بیمه محصولات خونی از سوی برخی مطرح می شود،   به مهر گفت: هیچ شک و شبهه ای در این طرح وجود ندارد و تمامی افرادی که مدارکی بیاورند مبنی بر اینکه با استفاده از خون و محصولات خونی سازمان دچار آلودگی شده اند، می توانند خسارت بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مدارک این قبیل افراد در کمیسیون تشخیص متشکل از سازمان نظام پزشکی، بیمه و سازمان انتقال خون، بررسی می شود، افزود: بعد از اینکه ثابت شد، قصوری متوجه سازمان انتقال خون است، بیمه خسارت او را می پردازد.

مدیرکل حقوقی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد : به رغم همه تلاشهایی که سازمان در جهت پیشگیری از آلودگی خون و محصولات خونی انجام می دهد، ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد و از این رو، بیمه محصولات خونی با هدف حمایت از چنین افرادی اجرا می شود.

در آستانه روز جهانی اهدا خون (25 خرداد) آنچه مشخص است اینکه سازمان انتقال خون ایران طی سالهای اخیر با استفاده از روشهای نوین علمی، علاوه بر اینکه توانسته وضعیت مطلوبی در زمینه انتقال خون و فرآورده های خونی در منطقه کسب کند، مانع از بروز خطراتی شده که سلامت اهدا کنندگان و دریافت کنندگان را تا پیش از این تهدید می کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha