یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 109901

برخی از افراد ادعا می‌کنند که با مصرف مکمل‌های کلسیم، دچار یبوست می‌شوند.

مکمل کلسیم یبوست می‌آورد؟

سلامت نیوز: برخی از افراد ادعا می‌کنند که با مصرف مکمل‌های کلسیم، دچار یبوست می‌شوند.
دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در این زمینه به سلامانه، می‌گوید: «کلسیم، می‌تواند باعث ریلکسیشن عضلات بشود. به‌همین دلیل هم مصرف آن در دوزهای بالا و مکرر، می‌تواند ابتلا به یبوست را در پی داشته باشد. معمولا مصرف حدود 2 گرم مکمل کلسیم به افرادی که نیاز به مصرف آن دارند، در طول روز توصیه می‌شود این 2 گرم می‌تواند به‌صورت 4 عدد مکمل 500 میلی‌گرمی یا 2 عدد مکمل هزار میلی‌گرمی باشد.»


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید می‌کند: «گاهی برخی از افراد با مصرف کمتر از 2 گرم کلسیم در طول روز هم دچار یبوست می‌شوند».


وی معتقد است که اگر شما، کمتر از 2 گرم مکمل کلسیم در طول روز دریافت می‌کنید و بازهم یوست دارید، حتما مشکلی در الگوی تغذیه‌ای شما وجود دارد.
دکتر وفا ادامه می‌دهد: «آن گروه از افرادی که مصرف حجم مناسبی از سبزی‌ها، میوه‌ها، صیفی‌ها یا آب را در برنامه غذایی‌شان ندارند یا آنهایی که زندگی کم‌تحرکی دارند، بدنشان درست و به‌موقع به نیاز دفعشان پاسخ نمی‌دهد و بنابراین بروز یبوست در آنها محتمل‌تر می‌شود. احتمال ابتلا به یبوست با مصرف مکمل‌های کلسیم در چنین افرادی هم بیشتر از سایر افراد است».


این متخصص تغذیه تاکید می‌کند که برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در اثر مصرف مکمل‌های کلسیم، باید الگوی غذایی‌تان را اصلاح کنید. یعنی، بیشتر میوه و سبزی و آب بخورید؛ کمتر چای پررنگ و قهوه بنوشید؛ کمتر سراغ غذاهای شور و پرادویه بروید و بیشتر تحرک داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha