دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 109909

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که به دلیل داشتن مقدار زیادی پورین (بازهای آلی) باعث افزایش اسیداوریک خون شده و خطر حملات نقرس را بالا می‌برند. در این صورت نیز مفاصل آسیب‌دیده و دردناک می‌شوند.

سلامت نیوز: مواد غذایی مختلفی وجود دارند که به دلیل داشتن مقدار زیادی پورین (بازهای آلی) باعث افزایش اسیداوریک خون شده و خطر حملات نقرس را بالا می‌برند. در این صورت نیز مفاصل آسیب‌دیده و دردناک می‌شوند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، برای همین افرادی که به نقرس مبتلا هستند باید مصرف مواد غذایی سرشار از پورین را کاهش دهند تا درد مفاصلشان تسکین پیدا کند. با ما باشید تا بیشتر با بخور و نخورهای بیماری نقرس آشنا شوید.

گوشت را فراموش کنید

برای افرادی که دچار نقرس هستند مصرف کله‌پاچه، امعا و احشای حیوانات مانند جگر، دل و قلوه، مغز، زبان، سیرابی و همچنین گوشت آهو، گوشت اردک، گوشت کبوتر، آبِ گوشت، سوسیس و کالباس، گوشت‌های دودی و کلا گوشت قرمز توصیه نمی‌شود.دلیل: بدن، مواد غذایی سرشار از پورین را به اسیداوریک تبدیل می‌کند. این ماده نیز باعث افزایش حملات نقرس می‌شود. اسید اوریک ماده‌ای است که باعث تجزیه هسته سلول‌های موجود در برخی مواد غذایی می‌شود. کلیه‌ها اسیداوریک را از بدن دفع می‌کنند؛ اما زمانی که این ترکیب در خون بیش از اندازه باشد به صورت کریستال‌هایی در مفاصل تجمع پیدا می‌کند و باعث التهاب می‌شود که به آن حملات نقرس می‌گویند.چه باید کرد؟ مصرف گوشت را به روزانه 150 گرم محدود کنید و تا حد امکان از گوشت سفید (گوشت پرندگان) استفاده کنید.

ماهی آزاد و ساردین نخورید

ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین، ماهی کولی، ماکرو، قزل‌آلا، میگو، تخم ماهی (اشپل ماهی) و غیره جزو مواد غذایی سرشار پورین هستند که میزان اسیداوریک خون را افزایش می‌دهند. برای همین مصرف آن‌ها برای افرادی که از نقرس رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.چه باید کرد؟ بهتر است از ماهی‌های سفید استفاده کنید.

آب را دریابید

آب سالم‌ترین نوشیدنی است. آب شیر، آب معدنی، انواع جوشانده‌ها و غیره مناسب است. توصیه می‌کنیم روزانه بین 5 تا 8 لیوان آب بنوشید چون خطر حملات نقرس را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که ارتباط زیادی بین دهیدراته شدن یعنی کم آبی بدن و افزایش خطر حمله نقرس وجود دارد.حواستان باشد نوشیدنی‌های شیرین یعنی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مانند سوداها یا نوشابه‌های گازدار و غیره دردسرساز هستند. چون قند میزان اسید اوریک را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که فروکتوز همچنین در آب میوه‌ها (آب سیب، آب انگور، آب پرتقال و غیره) وجود دارد. اگر از نقرس رنج می‌برید در مصرف این نوشیدنی‌ها نیز احتیاط کنید.توجه داشته باشید که مصرف قهوه نیز می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود.

سبزیجات را دریابید

بهترین شیوه برای مقابله با این مشکل رعایت بهداشت غذایی و پرهیز از زیاده‌روی می‌باشد. باید از ایجاد تغییر و نوسان در میزان اسیداوریک خون و افزایش اوریسمی جلوگیری کرد. این دو مشکل به دلیل مصرف زیاد مواد غذایی حیوانی مانند گوشت و غیره رخ می‌دهد که سرشار از پورین هستند و میزان اسیداوریک خون را افزایش می‌دهند. خوشبختانه مواد غذایی غیر حیوانی و گیاهی چنین خاصیتی ندارند و به سلامتی کمک زیادی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha