دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 109922

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: آب و هوا، خوراکی ها و آشامیدنی های پاک، خواب و بیداری مناسب، تحرک و ورزش و پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی ۶ راز سلامت انسان است.

سلامت نیوز: معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: آب و هوا، خوراکی ها و آشامیدنی های پاک، خواب و بیداری مناسب، تحرک و ورزش و پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی ۶ راز سلامت انسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمود خدادوست با بیان این مطلب  اظهار کرد:تمام توصیه ها در طب سنتی برای سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی حاوی جذابیت بیشتری برای آنها نسبت به طب نوین است.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر یک عمر سلامت با خود مراقبتی، گفت: حکما در طب ایرانی همیشه بر حفظ سلامت تأکید داشته‌اند و در عمل نیز در طب ایرانی توصیه‌ها و تدابیری به مردم ارائه می شد.

 به گفته وی طب ایرانی برای حفظ سلامت 6 اصل ضروری را به عنوان اصول شش گانه یا «سته ضروریه» تعریف کرده که از این قرارند: آب و هوا، خوراکی ها و آشامیدنی ها، خواب و بیداری، تحرک و ورزش، پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی. کافی است مردم در زمینه این اصول آموزش دیده و آن ها را در زندگی اجرا کنند.

خدادوست خاطرنشان کرد: در واقع تمام توصیه ها در طب سنتی جهت سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی به دلیل اینکه ریشه در فرهنگ مردم دارد، حاوی جذابیت و مقبولیت  بیشتری برای آنها دارد.

وی ادامه داد: استقبال از ترویج طب سنتی در هفته سلامت و برگزاری یک همایش به همین مناسبت از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز صورت گرفته است. بر این اساس 3 اردیبهشت همایش طب سنتی در سالن امام جواد وزارت بهداشت برگزار می شود و برای پزشکان شرکت کننده در این همایش، امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است. ضمن این که برای کارشناسان شرکت کننده نیز مجوز آموزش ضمن خدمت ارائه می شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی مردم در بحث تغذیه، پرخوری و عدم رعایت آداب تغذیه ای است، توضیح داد: اگر تدابیر لازم در همین زمینه را به آنها آموزش دهیم، صرفنظر از نوع تغذیه، از بروز بسیاری از بیماری های ناشی از عدم رعایت آداب تغذیه اعم از پرخوری و رو هم خوری در مردم پیشگیری کرده ایم.

وی افزود: در بحث خواب و بیداری نیز باید گفت هم در علوم جدید و هم در طب سنتی بر خواب قبل از نیمه شب تاکید شده در حالی که امروزه به دلیل سبک زندگی، بیشتر مردم بعد از نیمه شب به خواب می روند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت یکی دیگر از معضلات امروز را زندگی ماشینی و کم تحرکی مردم عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هزار سال پیش یعنی زمانی که مردم تحرک کافی داشتند، باز هم حکما آنها را تشویق به تحرک و ورزش می کردند و بنا به قول بوعلی سینا در کتاب قانون مهمترین تدابیر برای حفظ سلامتی ورزش است.

به عقیده خدادوست در بحث پاکسازی بدن از مواد زائد نیز باید گفت به دلیل بدی تغذیه و کم تحرکی امروزه بسیاری از مردم دچار یبوست هستند. در حالی که به ازای هر وعده غذای اصلی، فرد باید اجابت مزاج داشته باشد. در اینجا نیز اصل اصلاح تغذیه و ترویج فرهنگ تحرک و ورزش مطرح است.

وی گفت: در بحث اعراض نفسانی نیز اگر از مسائل مربوط به روح و روان مردم غفلت ورزیم همین امر به بروز انواع بیماری های روانی در جامعه منجر خواهد شد. در واقع اگر اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی و اسلامی انجام شود، هم از بروز بیماری ها پیشگیری کرده ایم و هم هزینه های درمان مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha