رئیس انجمن سکته مغزی با اشاره به عوامل خودمراقبتی در پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی، از افراد با زمینه خانوادگی ابتلا به سکته خواست تا از حضور در محیط‌هایی که افراد سیگاری هستند بپرهیزند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن سکته مغزی با اشاره به عوامل خودمراقبتی در پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی، از افراد با زمینه خانوادگی ابتلا به سکته خواست تا از حضور در محیط‌هایی که افراد سیگاری هستند بپرهیزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا قینی  با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان یک عمر سلامت با خود مراقبتی اظهار داشت: سکته‌های مغزی نقطه پایانی چندین سال زندگی است که مراقبت در آن دیده نشده است.

وی افزود: پیشگیری از عوامل خطرزا می‌تواند با عدم مصرف سیگار، تغذیه مناسب، تحرک و فعالیت بدنی همراه باشد. علاوه بر اینکه غذای سالم اهمیت دارد باید غذاهایی که چربی، کربوهیدرات و گوشت قرمز در آنها وجود دارد کمتر مصرف شود.

رئیس انجمن سکته مغزی درباره مصرف غذاهای ‌آماده و چرب از هموطنان خواست تا برنامه غذایی خود را بر پایه غذاهای کم‌چرب و کم‌نمک تنظیم کند.

وی اظهار داشت: متأسفانه تحرک و فعالیت بدنی کم شده است در حالی که تحقیقات نشان داده 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌تواند در کاهش ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی مؤثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مراقبت‌های پزشکی مانند کنترل دائم فشار خون، آزمایشهای مختلف و بررسی میزان قند خون به ویژه بعد از 35 سالگی در پیشگیری از ابتلا به سکته‌های مغزی مؤثر است.

وی ادامه داد: افرادی که به مشکلات و زمینه‌های خانوادگی درباره بیماری‌های مغزی و قلبی و عروقی مبتلا هستند باید پیش از 35 سالگی به طور مرتب وضعیت جسمانی خود را بررسی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استرس در ابتلا به سکته‌های مغزی بسیار مؤثر است اما همین استرس نیز به شخصیت و عوامل محیطی برمی‌گردد. بر این اساس آرام کردن فکر در کاهش استرس مؤثر بوده اما باید شخصیت افراد را نیز در نظر گرفت برخی با مسائل راحت‌تر برخورد می‌کنند. گفتن اینکه استرس نداشته باشید راحت است اما در عمل آنچه دیده می‌شود عدم تحمل استرس و تأثیر مخرب آن بر سلامت جسمانی است.

رئیس انجمن سکته مغزی ترک سیگار را به اراده و خواست افراد سیگاری مرتبط دانست و افزود: ترک سیگار مشکل نیست و همت می‌خواهد بارها شاهدیم افرادی که با بیماری قلبی و مغزی روبه‌رو شده‌اند سیگار را ترک کرده‌اند و حتی با وجود معلولیت ناشی از سکته مغزی به فعالیت بدنی پرداخته‌اند. این موارد نشان می‌دهد که می‌توان پیش از ابتلا به بیماری‌ها سیگار را ترک کرد و به ورزش کردن مبادرت ورزید.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که زمینه خانوادگی ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی را دارند حتی با وجود چربی خون پایین باید بررسی‌های اولیه را انجام دهند و از حضور در محیط‌هایی که افراد سیگاری حضور دارند نیز بپرهیزند چون این دسته افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی و عروقی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha