دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 109926

نحوه برخورد والدین، آموزش قوانین فردی و اجتماعی توسط آنها و همچنین تقویت رفتارهای مثبت می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت کودکان نقش مهمی را ایفا نماید.

سلامت نیوز: نحوه برخورد والدین، آموزش قوانین فردی و اجتماعی توسط آنها و همچنین تقویت رفتارهای مثبت می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت کودکان نقش مهمی را ایفا نماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدحسین سلطان‌زاده مدرس دانشگاه گفت: کودکان در سنین پیش‌دبستانی تمایل شدیدی به تأبید شدن از جانب والدین خود دارند و بسیاری از رفتارهای آنها در این سنین ناشی از غیر‌خلاقی بودن آنها نمی‌باشد بلکه  به فرآیند تکاملی شدن شخصیت آنان برمی‌گردد.  

وی ادامه داد: نحوه برخورد والدین و طرز رفتار آنها با دیگران بهترین راهنمای کودک در شکل‌گیری شخصیت و اخلاق و رفتار او می‌باشد و اغلب بچه‌ها برای جلب رضایت والدین از قوانین فردی و اجتماعی تبعیت می‌کنند که این امر می‌تواند بعد از مدتی این قانونها را در وی درونی کرده و جزیی از شخصیت کودک شود.  

سلطان‌زاده تصریح کرد: والدین می‌بایست درنظر داشته باشند که کودکان همراه با آموختن قوانین، نیاز به شنیدن توضیحاتی در مورد آنها دادند به عنوان مثال: چرا کتک زدن دیگران ممنوع است و یا استفاده از کلمات زشت می‌تواند چه اثراتی داشته باشد.  

وی اظهار داشت: بهتر است ضمن تقویت رفتارهای مثبت کودک، قبل از بروز رفتار ناپسند در مورد آن با او صحبت کرده و کودک را از پیامدهای رعایت نکردن قوانین اخلاقی آگاه کنید و در حد فهمش با او گفتگوی دوستانه، مفصل و کوتاه داشته باشید.  

سلطان‌زاده خاطر نشان کرد: والدین می‌بایست در نظر داشته باشند که کودکان به رفتار والدینشان بیشتر توجه می‌کنند تا به آنچه که به آنها گفته می‌شود بنابراین اگر دوست دارند فرزندی با اخلاق داشته باشند به دیگران خود و کودکشان احترام گذاشته و الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha