دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 109930

خانم های کدبانو روزانه چند ساعتی از روز خود را در آشپزخانه می گذرانند تا غذاهای مورد علاقه اعضای خانواده را تهیه کنند.در این مطلب به نکاتی برای آشپزی بهتر اشاره شده است که خواندن آن را به همه کدبانوها توصیه می کنیم.

چند نکته مفید برای کدبانوها

سلامت نیوز: خانم های کدبانو روزانه چند ساعتی از روز خود را در آشپزخانه می گذرانند تا غذاهای مورد علاقه اعضای خانواده را تهیه کنند.در این مطلب به نکاتی برای آشپزی بهتر اشاره شده است که خواندن آن را به همه کدبانوها توصیه می کنیم.

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، برای به دست آوردن آب بیشتر یک لیموی تازه، آن را قبل از قاچ کردن با کمی فشار وارد کردن روی سطح میز بغلتانید.

برای تازه نگه داشتن نان یک شب کامل، یک ساقه کرفس را همراه با نان در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا نان رطوبت و طعم تازه خود را حفظ کند.

قبل از بریدن فلفل تند، دست ها را با کمی روغن چرب کنید تا با ایجاد مانع، تندی و بوی آن جذب پوست نشود.

برای پوست کردن زنجبیل تازه، از قاشق استفاده کنید.

برای حفظ رنگ سبزی ها به ویژه گل کلم قرمز و شلغم، هنگام پخت کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. اسیدیته آن در حفظ رنگدانه و فلاوانوئید موثر است. اما از آن جا که سبزی های سبز رنگ، کلروفیل دارد، این روش موثر نخواهد بود.

آب جوشیده از آب شیر سریع تر یخ می زند.

برای پوست کردن آسان یک بوته سیر، آن را در یک قابلمه یا ظرف فلزی قرار دهید و روی آن قابلمه یا ظرف هم اندازه دیگری را برعکس بگذارید و محکم تکان دهید تا به آسانی پوست سیر جدا شود.

برای کم کردن طعم شور خورشت یا سوپ، تکه ای سیب زمینی در آن بیندازید تا همانند اسفنج، نمک اضافه را به خود جذب کند.

در صورت سوختن ته برنج، قابلمه را از روی اجاق بردارید و به مدت ۱۰ دقیقه یک تکه نان روی برنج قرار دهید تا طعم سوختگی را به خود بگیرد.

زیر خورشت، سس یا سوپ چرب را خاموش کنید و بگذارید کمی بماند تا چربی ها رو بیاید. چند تکه یخ را در آن قرار دهید تا چربی های اطراف سفت شود، سپس سریع قبل از آب شدن یخ چربی ها را خارج کنید.

برای از بین بردن بوی پیاز یا سیر، دست ها را به قاشق استیل بمالید تا بو را به خود جذب کند.

برای طولانی کردن ماندگاری پنیر، خامه و... ظرف بسته بندی شده آن را برعکس در یخچال قرار دهید تا با ایجاد حالت واکیوم، مانع از رشد باکتری فاسدکننده غذا شود.

هنگام جوشیدن شیر، آب در سطح آن شروع به تبخیر شدن می کند و لایه چربی و پروتئین با تراکم ضخیم روی سطح آن به وجود می آید. این لایه به قدری ضخیم می شود که بخار به آسانی نمی تواند از شیر عبور کند و حالت انفجار به وجود می آید. برای پیش گیری، کافی است یک ملاقه در ظرف شیر در حال جوشیدن قرار دهید تا شیر سر نرود.

پیاز را در کاسه آب قرار دهید وپوست آن را بگیرید. این کار مانع از خارج شدن گاز ایجاد کننده سوزش چشم از پیاز می شود. همچنین می توانید چاقو را به کمی آب لیمو آغشته کنید تا اسید موجود در لیمو با ترکیب شیمیایی در پیاز واکنش نشان دهد و در نتیجه گاز کمتری رها شود.

برای پیشگیری از فاسد شدن سبزی ها، در کشوی ویژه سبزیجات یخچال، حوله کاغذی قرار دهید تا با جذب کردن آب اضافه، مانع از پوسیدگی آن ها شود.

 برای تمیز کردن ظروف چدن به جای مایع ظرفشویی از نمک و دستمال کاغذی خشک استفاده کنید.

جوشاندن پوست سیب به مدت ۳۰ دقیقه در قابلمه آلومینیومی، مانع کدری آن خواهد شد.

برای از بین بردن لک قهوه و چای از ظروف چینی، مخلوطی از جوش شیرین، آب لیمو و پودر تارتار روی آن بکشید.

از کچاپ گوجه فرنگی برای تمیز کردن ظروف مس استفاده کنید.

همیشه تخم مرغ را روی سطح صاف و نه لبه کاسه بشکنید. زیرا احتمال افتادن پوسته و آلوده شدن تخم مرغ وجود دارد.

مربای باقی مانده در ته شیشه را دور نریزید به مقدار مساوی روغن زیتون و سرکه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید، سپس روی سالاد بریزید.

هنگام سرخ کردن پیاز، کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید تا سریع تر سرخ شود.

هنگام افزودن ادویه برای پخت نان یا کیک، آن را به کره اضافه کنید. چربی کره، طعم ادویه را می گیرد و کیک یا نان طعم بهتری پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha