رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآوردهای دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرحهای تحقیقاتی حوزه علوم دارویی در استان فارس از سطوح آزمایشگاهی و اولیه عبور نمی کنند و عقیم می مانند.

دکتر رامین میری در گفتگو با مهر نبود واحدهای R&D در شرکتهای بزرگ و عدم فعالیت چشمگیر شرکتهای تحقیقاتی کوچک را یکی از معضلات اصلی عدم تبدیل طرحهای تحقیقاتی به مقیاس صنعتی دانست.

وی افزود: علاوه بر این مشکل عمومی متاسفانه مشکل خاص ما در استان فارس عدم فعالیت صنایع دارویی است و همین امر موجب عقیم ماندن طرح ها تحقیقاتی در حوزه علوم دارویی در سطوح آزمایشگاهی و اولیه می شود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآوردهای دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نبود صنایع داروسازی در استان فارس به عنوان مهمترین سد و معضل در راه موفقیت و بالندگی این مرکز رشد، یادآور شد: در کل کشور نیز اکثریت صنایع داروسازی در حوزه فناوری و علم مصرف کننده هستند و غالبا" مواد اولیه و حتی فناوری فرمولاسیون آنها از خارج از کشور تأمین می شوند و به دلیل ساختار این صنعت، واحدهای فناور نیز بستر مناسبی برای تامین امکانات اولیه و مالی مورد نیاز برای به ثمر رساندن تئوریهای محصول محور خود ندارند.

میری اظهار داشت: درست است که بیش از 90 درصد اشکال دارویی داخل کشور را صنایع داخلی تأمین می کنند اما این صنایع در تولید داروهای جدید هنوز وابستگی داشته و تولید و عرضه فرآورده هایی دارویی جدید با مشکلات زیادی همراه است.

وی در خصوص مشکلات دیگری که در سر راه تولید نیمه صنعتی طرح های واحدهای فناور در مرکز رشد وجود دارد، گفت: برای تولید نیمه صنعتی به سایت تولیدی نیاز است که با توجه به فاصله جغرافیایی استان فارس با صنایع داروسازی و گران قیمت بودن دستگاههای این سایتها، امکان ایجاد سایت های جدید وجود ندارد.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآوردهای دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارائه پیشنهاد به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برای تغییر نام، اهداف و کارکرد مرکز رشد واحدهای فناوری فرآوردهای دارویی به مرکز رشد واحدهای فناوری فرآوردهای مرتبط با سلامت خبر داد و گفت: با این تغییر کارکرد می توان از توانمندی سایر واحدهای فناور در حوزهای مرتبط با علوم پزشکی استفاده کرد.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآوردهای دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فعالیت این مرکز افزود: در مدت سه سالی که از تشکیل این مرکز رشد گذشته حدود 10 متقاضی برای حضور در این مرکز رشد تقاضاهای خود را ارائه دادند که پس از بررسی، تنها 3 مورد از آنها شرایط ورود به مرکز رشد را داشتند چرا که طرح هایی که به مراکز رشد ارائه می شوند باید از فاز تحقیقاتی عبورکرده و امکان ارتقاء از مقیاس آزمایشگاهی  به مقیاس تولید انبوه و صنعتی آن ایده به اثبات رسیده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha