شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10995

دانشمندان ژاپنی با آزمایش روی موشها کشف کردند که رایحه قهوه می تواند بعضی از ژنهای روی DNA را بیدار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان موسسه ملی علوم و فناوری تشوکوبا در ژاپن کشف کردند که عطر قهوه می تواند در موشها بعضی از ژنهایی را که در زمان نوشیدن این ماده روشن می شوند فعال کند.

اعتقاد براین است که روشن شدن این ژنها در هنگام نوشیدن قهوه علت اصلی بیدار ماندن پس از خوردن این ماده نوشیدنی است.

در این خصوص این دانشمندان توضیح دادند: "اولین بار است که اثر ضد استرس عطر قهوه و همچنین اثر بالقوه آنتی اکسیدان آن کشف می شود."

این محققان موشهایی را مورد بررسی قرار دادند که بعضی از آنها به طور طبیعی خوابیده و دیگران از یک شب خواب به دلیل قرار گرفتن در معرض رایحه قهوه محروم شده بودند.

براساس گزارش روزنامه تلگراف، این محققان که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر کرده اند با نگاه به فعالیت تعدادی از ژنها نشان دادند که کمبود خواب فعالیت حداقل 13 ژن مهم برای عملکرد مغز را آشفته می کند.

این محققان در آزمایشات خود به جای آنکه به موشهای خواب آلود قهوه بخورانند بینی آنها را در معرض استشمام رایحه قهوه قرار دادند و مشاهده کردند که در این موشها ژنهایی که توسط خواب خاموش شده بودند فعالیت خود را در سطح تقریبا فیزیولوژیک از سر گرفتند.

به خصوص فعالیت دو ژن با عناوین GIR و  NFGR که به ترتیب در کنترل "نورو- غدد درون ریز" و فشار اکسیداتیو شرکت دارند با رایحه قهوه افزایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha