دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 109955

بحران بی آبی 40 روستای شمال بروجرد قصه ای تکراری است که همه منتظرند تا با تکمیل سدهای آبسرده و گلرود این درد را مرهمی پیدا شود، سدهایی که با روند لاک پشتی در دست اجرا هستند و به نظر می رسد با این وضعیت جاری شدن آب آنها در رگهای حیات بروجرد سالها به طول خواهد انجامید.

عکس/بحران بی آبی 40 روستای بروجرد

سلامت نیوز: بحران بی آبی 40 روستای شمال بروجرد قصه ای تکراری است که همه منتظرند تا با تکمیل سدهای آبسرده و گلرود این درد را مرهمی پیدا شود، سدهایی که با روند لاک پشتی در دست اجرا هستند و به نظر می رسد با این وضعیت جاری شدن آب آنها در رگهای حیات بروجرد سالها به طول خواهد انجامید.

به گزارش سلامت نیوز، به دنبال بحران بی آبی بیش از 40 روستای شمال بروجرد و تشنگی مردم این منطقه، هنوز آب مورد نیاز اهالی این روستاها توسط تانکرهای آبرسانی تامین می شود که جوابگوی نیاز روستاییان نیست.

این روند به گونه ای است که تاکنون صدای مسئولان مختلف را درآورده ولی همچنان چاره اندیشی جدی در این زمینه صورت نگرفته است، موضوعی که نیازمند تزریق اعتبارا برای به سرانجام رسیدن پروژه های آبی بروجرد است.

کمبود آب شرب روستاهای بروجرد در زمان بارندگی

فرماندار شهرستان بروجرد در رابطه با وضعیت بحران کم آبی روستاهای شمال بروجرد می گوید: اولین مشکل حاد در شهرستان بحران کم آبی بیش از 40 روستای شمال بروجرد است.

منوچهر فراقی با بیان اینکه اگر این مشکل حل نشود ظرف پنج سال آینده آبی در بروجرد یافت نخواهد شد، می افزاید: با توجه به 445 میلی متر بارندگی طی سال زراعی جاری باز مشاهده می شود که این 40 روستا در مواقع بارندگی هم با بی آبی مواجه هستند.

بروجرد

وی با اشاره به در دست احداث بودن سد آبسرده بروجرد ادامه می دهد: با تکمیل این سد 22 درصد از آب شرب مورد نیاز شهرستان تامین خواهد شد.

فراقی می گوید: همچنین بخش مهمی از آب سد آبسرده به زمینهای دشت سیلاخور وارد می شود که این امر خود موجب رونق کشاورزی این منطقه خواهد شد.

فرماندار شهرستان بروجرد با انتقاد از وضعیت نیمه تمام ماندن سدهای  بروجرد می افزاید: با کمبود اعتبار و مسکوت ماندن سدهای آبسرده، گلرود و سد مخزنی شهید محمد بروجردی به طور قطع مشکلات شهرستان حل نخواهد شد.

وی خواستار مدیریت جهادی در حل این مساله شد و واگذاری برخی پروژه ها را به بخش خصوصی بهترین راه حل دانست.

بحرانی که بیخ گوش روستاهای بروجرد جا خوش کرده است

روند انتقادات از وضعیت کم آبی روستاهای بروجرد در حالیست که امام جمعه بروجرد نیز در این رابطه عنوان کرده است: در فصل زمستان نیز با بحران بی آبی بیش از 40 روستای شمال شهرستان مواجه بوده ایم.

حجت الاسلام حسن ترابی با بیان اینکه برای تامین آب شرب برخی از روستاها آب از شهر منتقل می شود، می گوید: اگر این مشکل به طور جدی در شهرستان حل نشود در آینده ای نه چندان دور با بحران مواجه خواهیم بود.

حجت الاسلام ترابی تکمیل سدهای نیمه تمام بروجرد را یکی از راههای حل بحران کم آبی در شهرستان می داند و می افزاید: متاسفانه سد آبسرده با اینکه سالها پیش در بروجرد کلنگ زنی شده اما تا کنون تنها 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بروجرد

وی تصریح می کند: با تکمیل شدن سدهای بروجرد و افتتاح آنها بسیاری از مشکلات این شهرستان در حوزه آب وکشاورزی حل خواهد شد.

بروجردی: اعتبار مورد نیاز سد آبسرده از محل فاینانس تامین شود

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با بحران بی آبی روستاهای شمال بروجرد می گوید: مردم روستاهای شمال بروجرد نیاز جدی به آب شرب دارند که در حال حاضر حداقل نیاز معیشتی مردم با تانکرهای آبرسان تامین می شود.

علاء الدین بروجردی معتقد است در حال حاضر سدهای آبسرده، گلرود و شهید محمد بروجردی در زمینه تخصیص اعتبارات دارای کاستیهای جدی هستند که برای تکمیل آنها باید از محل اعتبارات فاینانس استفاده شود.

وی امیدوار است با استفاده از فاینانس و با یک شتاب قابل قبولی سد آبسرده بروجرد هر چه سریع تر تکمیل شود.

آب پاکی کمبود اعتبارات روی دست آبسرده

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان نیز در این رابطه می گوید: سد آبسرده بروجرد با هدف تامین آب کشاورزی با ظرفیت ذخیره 25 میلیون متر مکعب آب در سال عملیاتی شده است.

علی امید سیفی می افزاید: این سد تا کنون 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که حدود پنج میلیارد تومان به پیمانکار آن بدهکار هستیم.

سیفی با بیان اینکه بیشتر از یک سال است که عملیات ساخت سد آبسرده تعطیل شده است، می گوید: اعتبار تخصیص یافته به سد آبسرده بروجرد در سال گذشته شش میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که در سال 93 این میزان به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان کاهش یافته است.

وی معتقد است برای تکمیل سد آبسرده اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان نیاز است که اجرایی شدن آن در این شرایط اعتباری کشور امکان پذیر نیست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در رابطه با سد گلرود نیز می افزاید: سد مخزنی گلرود 10 سال پیش با صرف اعتبار 100 میلیون تومان برای راهشکافی مسیر دسترسی به این سد در بروجرد کلید خورد.

وی با اشاره به مشکل اعتباری این پروژه نیز ادامه می دهد: این سد با ظرفیت 50 هزار متر مکعب در سال در صورت تکمیل می تواند حدود هشت هزار هکتار از اراضی اشترینان بروجرد را تحت پوشش خود قرار بدهد.

استاندار: سد شهید بروجردی به دلیل کمبود اعتبار مسکوت مانده است

استاندار لرستان نیز در رابطه با آخرین وضعیت سدهای نیمه تمام در بروجرد به مهر می گوید: سد آبسرده فاقد منابع مالی می باشد و تنها راه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق سیستم فاینانس است که به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

هوشنگ بازوند یادآوری می کند: در صورت موافقت پیمانکار در زمینه خرید اوراق مشارکت به جای طلب خود می توانیم در مورد این سد به نتیجه ای مطلوب برسیم.

وی می افزاید: اوراق مشارکت 15 هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه سال 93 رقم بسیار خوبی است که می توان از آن برای تکمیل پروژه های سدسازی لرستان استفاده کرد.

بازوند می گوید: سد مخزنی شهید محمد بروجردی نیز با پنج درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبار مسکوت مانده است که یک اعتبار 33 میلیارد تومانی برای تکمیل شدن نیاز دارد در صورتی که در سال 93 مبلغ 300 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است.

وی تنها راه حل باقیمانده برای تکمیل سد آبسرده و گلرود بروجرد را استفاده از فاینانس و غافل نشدن از ظرفیت 15 هزار میلیارد اوراق مشارکت می داند و امیدوار است از این طریق سدهای مذکور تکمیل و مشکلات بی آبی روستاها و زمینهای کشاورزی شهرستان بروجرد حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha