دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 109957

برخی از افراد، عادت به ورزش روزانه دارند و این سوال برایشان پیش می‌آید که ورزش کردن کمی قبل یا کمی بعد از صرف غذا، مشکلی برایشان ایجاد می‌کند یا نه؟

قبل و بعد از غذا ورزش بکنیم یا نکنیم؟

سلامت نیوز:برخی از افراد، عادت به ورزش روزانه دارند و این سوال برایشان پیش می‌آید که ورزش کردن کمی قبل یا کمی بعد از صرف غذا، مشکلی برایشان ایجاد می‌کند یا نه؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، دکتر رسول چوپانی، متخصص طب سنتی، درباره این موضوع گفت: «افرادی که حدود نیم ساعت قبل از صرف غذا ورزش می‌کنند، باعث کاهش فضولات گوارشی خود می‌شوند و این مساله می‌تواند به‌خودی‌خود، خوب باشد. ضمن اینکه ورزش قبل از غذا می‌تواند تحریک حرارت غریزی دستگاه گوارش و جذب بهتر غذا در بدن را هم به‌دنبال داشته باشد. با این حساب اگر عادت به ورزش روزانه دارید، می‌توانید آن را 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا انجام بدهید.»
این عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه سخنان خود افزود: «ورزش کردن بعد از غذا، به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. البته بهتر است که بلافاصله پس از صرف وعده‌های اصلی غذایی، حدود 2 تا 3 دقیقه قدم بزنید تا غذا به قعر معده‌تان برود.»


این کار چه فایده‌ای دارد؟ «فایده این کار، این است که قدرت هضم غذا در دستگاه گوارشتان بیشتر می‌شود.»


دکتر چوپانی درباره علت توصیه به ورزش نکردن بعد از غذا هم گفت که وقتی شما پس از صرف غذا، ‌سکون داشته باشید، تجمع حرارت در معده‌تان بیشتر می‌شود و سرعت هضم مواد غذایی هم بالاتر می‌رود. از این رو،‌ نه‌تنها انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، بلکه انجام کارهای فکری و مطالعه‌های شدید، سخت و سنگین هم پس از صرف غذا توصیه نمی‌شود. «این کارها می‌توانند باعث ابطال قوه هاضمه بشوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha