قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، نقض حقوق بشر نیست گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد کشور ظرفیت ۲۵ هزار نفر را دارد. وی هم‌چنین نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی هشدار داد.

سلامت نیوز: قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، نقض حقوق بشر نیست گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد کشور ظرفیت ۲۵ هزار نفر را دارد. وی هم‌چنین نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا جزینی، در نشست خبری خود به بیان عملکرد یکساله این ستاد پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به طرح جداسازی زندانیان مواد مخدر از سایر زندانیان گفت: برابر ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر 7 زندان مخصوص به جرایم مواد مخدر در کشور در دست ساخت است که خوشبختانه یکی از آنها کار خود را آغاز کرده و چند تای دیگر نیز تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

جزینی 45 درصد کل زندانی‌های کشور را مجرمان مرتبط با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: سال گذشته 276 هزار نفر متهم جرایم مواد مخدری در کشور دستگیر شدند که این آمار نسبت به سال 91 افزایش 4 درصدی داشته است.

وی زندان‌های مخصوص مواد مخدر را در اصفهان، تهران، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان اعلام کرد و افزود: میانگین موجودی زندانیان جرایم مواد مخدری اکنون 99 هزار نفر است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی هشدار داد و گفت: بر اساس شیوع‌شناسی انجام شده در سال 90 حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور داریم که 53 درصد آنها شاغل، 63 درصد متأهل و 21 درصد دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.

وی به مصرف مواد روانگردان در میان دانش‌آموزان و دانشجویان اشاره کرد و ضمن ابراز نگرانی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که 1.1 درصد دانش‌آموزان سابقه مصرف قرص اکستازی دارند و 4 درصد دانش‌آموزان نیز برای یکبار هم که شده شیشه مصرف کرده‌اند.

جزینی ادامه داد: تحقیقات ما از دانشجویان و دانش‌آموزان نشان می‌دهد که این افراد به علت نداشتن اعتماد به نفس، ناامیدی نسبت به آینده و برای پر کردن اوقات فراغت و فرار از فشار درس به مصرف روانگردان‌ها گرایش پیدا کرده‌اند.

وی در مورد مصرف مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی و مجردی گفت: در این خانه‌ها مواد مخدری همچون حشیش، تریاک، ال‌اس‌دی و شیشه به صورت فراوان مصرف می‌شود.

به گفته قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر طی سال گذشته 1737 عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته که بیش از 2972 گروه و باند تهیه و توزیع مواد مخدر و روانگردان‌ها به همراه 395 آشپزخانه تولید شیشه منهدم شده است.

بر اساس آمار جزینی 11 میلیون و 700 هزار و 71 قرص و آمپول شیشه در سال گذشته کشف شده است. همچنین در این زمینه کشور طی سال گذشته 7 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده و 4626 نقطه آلوده نیز توسط نیروی انتظامی و بسیج پاکسازی شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضوع بیمه و کاهش هزینه‌های درمان معتادان گفت: موضوع بیمه به اعتقاد من نقش اساسی در بحث پیشگیری از اعتیاد ایفا می‌کند به طوری که سال گذشته دولت اعتباری را مخصوص این کار به وزارت تعاون داد اما متأسفانه اقدام مناسبی از سوی این وزارتخانه انجام نشد.

جزینی گفت: امسال نیز 30 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه به وزارت تعاون اختصاص یافته است که با جلسات مشترک قصد داریم بحث بیمه معتادان را به صورت جدی دنبال کنیم و به ثمر برسانیم.

جزینی در واکنش به اظهارات مقامات نیروی انتظامی در خصوص کمبود کمپ ترک اعتیاد به خصوص برای زنان گفت: اتفاقاً اولین جلسه مشترک امسال ما با نیروی انتظامی در همین خصوص بود و ما به آنها اعلام کردیم در مراکز ماده 15 و 16 ما ظرفیت‌های لازم برای پذیرش معتادان را دارند به طوری که فقط در مراکز ماده 16 ما می‌توانیم 25 هزار معتاد را پذیرش کنیم. به نیروی انتظامی اعلام کردیم این ظرفیت ما است و امیدواریم که شما برای پر کردن آنها اقدام کنید.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اختصاص وام مسکن و امکان ثبت‌نام مسکن مهر برای معتادان گفت: سال گذشته 658 نفر از معتادان واجد شرایط دریافت مسکن مهر شناخته شدند و به آنها مسکن تعلق گرفت.

وی در ادامه آمار مرگ و میر معتادان در سال گذشته را 2858 نفر اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه این آمار نسبت به سال 91 کاهش یافته است اما ما شاهد مرگ روزانه 10 نفر معتاد در کشور هستیم.

به گفته جزینی بحث احداث اتاق‌های تزریق برای معتادان تزریقی در دست بررسی است و این کار نیاز به کارشناسی دارد اما تأکید کرد: بحث توزیع هروئین خالص در کشور مطرح نیست.

جزینی همچنین به پذیرش 20 هزار نفر معتاد طی سال گذشته در مراکز ماده 16 اشاره کرد و گفت: در روزهای منتهی به نوروز 7 هزار نفر معتاد متجاهر از سراسر کشور جمع‌آوری شده‌اند.

وی به بیانیه حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد و گفت: در این بیانیه از اعدام قاچاقچیان مواد مخدر به عنوان نقض حقوق بشر در ایران نام برده بودند که ما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم ثابت شد که این اعدام‌ها نقض حقوق بشر نیست و در این راه نیز چند کشور ما را همراهی کردند به طور کلی ما دست از اقدامات خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر نمی‌کشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha