پژوهشگران آمریکایی در یک مدل حیوانی بعضی از پروتئینهایی را شناسایی کردند که به میزان زیادی در مرحله آغازین سرطان پانکراس مشاهده می شوند و می توانند به عنوان شاخصی جدید در تشخیص به موقع این بیماری معرفی شوند.

محققان مرکز تحقیقات سرطان "فرد هاتچینسون" در سیاتل در موشهای آزمایشگاهی بعضی از پروتئینهایی را شناسایی کردند که در مراحل اولیه بروز سرطان پانکراس به میزان زیادی مشاهده می شوند.

نتایج این تحقیقات که در مجله PLoS Medicine منتشر شده است می تواند راه جدیدی را به سوی تشخیص به موقع این سرطان نشان دهد. در حقیقت استراتژیهای نشخیص و درمان تومور پانکراس درحال حاضر بسیار محدود است.

این دانشمندان با استفاده از موشها به عنوان مدلی که به این نوع سرطان مبتلا شده بودند پنج پروتئین را شناسایی کردند که سطح آنها در مراحل اولیه سرطان نسبت به حالت عادی افزایش یافته بود.

برپایه این اطلاعات، این پروتئینها می توانند به عنوان یک علامت مشخصه در موارد مبتلا به سرطان پانکراس مورد توجه قرار گیرند.

سطح این پروتئینها در خون موشهای دارای تومور نسبت به گروه کنترل 7 تا 13 ماه قبل از توسعه علائم و تشخیص بالینی سرطان پانکراس مشاهده شد.

به اعتقاد این محققان می توان از این پنج پروتئین به عنوان شاخص تشخیص به موقع سرطان پانکراس استفاده کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha