سفری که در میانه‌های جاده به پایان می‌رسد، اسکانیای شعله‌ور در میان زبانه‌های آتش و مسافرانی که در بینشان هم پیر هست و هم جوان، هم کودک، هم زن و هم مرد. مسافرانی که فرقی نمی‌کند چند ساله‌اند چون هر کدام عزیز دل کسی هستند و چشم انتظاری در مقصد دارند اما یک به یک با پیکری زخمی و خونین و سوخته از میان آهن پاره‌ها خارج می‌شوند.

یک هفته تا پایان مهلت تردد اتوبوس اسکانیا در جاده‌ها

سلامت نیوز: سفری که در میانه‌های جاده به پایان می‌رسد، اسکانیای شعله‌ور در میان زبانه‌های آتش و مسافرانی که در بینشان هم پیر هست و هم جوان، هم کودک، هم زن و هم مرد. مسافرانی که فرقی نمی‌کند چند ساله‌اند چون هر کدام عزیز دل کسی هستند و چشم انتظاری در مقصد دارند اما یک به یک با پیکری زخمی و خونین و سوخته از میان آهن پاره‌ها خارج می‌شوند.

بعضی‌ها به مرگ سلام گفته‌اند و بعضی هم نیمه جان روی دوش امدادگران افتاده‌اند و با آخرین امید‌ها به دامن زندگی چنگ می‌زنند و... دیگر این قصه به خاطره‌ای تلخ و تکراری در ذهن جاده‌های کشور تبدیل شده است. جاده‌هایی که مدت هاست مسافران اسکانیا سوار را به دیار باقی بدرقه می‌کنند و جان دادن 200 مسافر در طول یکسال را از یاد نمی‌برند. حالا دیگر این اتوبوس‌ها کابوسی وحشتناک هستند که خواب جاده‌ها را پریشان می‌کنند و هر چند وقت یکبار در گوشه‌ای از جاده‌ها جهنمی خانمانسوز به پا می‌کنند. جهنمی که مقصر 53 در صد از مرگ‌های جاده‌ای شناخته شده و به گفته کارشناسان از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست و حتی سفیر سوئد به عنوان کشور سازنده این اتوبوس‌ها نیز اسکانیای شرکت عقاب افشان را خارج از استاندارد می‌داند. معتقد است دستکاری‌های اساسی این شرکت در تولید این خودرو‌ها، آنها را از استاندارد اسکانیای سوئد خارج کرده است.

گفته‌هایی که پافشاری مسئولان شرکت عقاب افشان در ساخت خودروهای استاندارد اروپا را رد کرد و این سوال را به وجود آورد که رئیس سازمان استاندارد بر اساس کدام ملاک‌ها و معیار‌ها مدعی شده است که این اتوبوس‌ها از استاندارد لازم برای تردد در جاده‌ها برخوردار هستند؟
این ادعای رئیس سازمان استاندارد در حالیست که مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان تنها آزمایشگاه مرجع تست آلایندگی و ایمنی خودرو کشور اعلام کرد که اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین، تست آزمون جاده‌ای نمی‌شوند و این اتوبوس‌ها اصلاً در اروپا کاربری برون شهری ندارند بلکه برای آنها فقط استفاده درون شهری تعریف شده است اما در ایران برای آن‌که بتوان جلوی کاربرد بین شهری اتوبوس‌های اسکانیا را گرفت باید از ضعف‌های قانونی عبور کرد و هزینه‌های این کار را در نظر گرفت. از طرفی محمد فیروزی نماینده مردم نطنز در مجلس نیز با تأکید بر این‌که سیستم استانداردسازی در کشور وجود ندارد، می‌گوید: «سخنان کارخانه تولیدکننده اتوبوس اسکانیا مبنی بر استاندارد بودن تمام اتوبوس‌های این شرکت فقط یک ادعاست.»
اما تمام این حرف و حدیث‌ها در حالی است که تنها یک هفته تا پایان مهلتی که برای رفع نقص اسکانیای سوزان به شرکت عقاب افشان داده شده است، باقی مانده  و از فرصتی که کمیسیون اصل 90 مجلس به این شرکت داده  چیزی باقی نمانده  اما آیا اسکانیا‌هایی که هنوز پلاک دریافت می‌کنند و در جاده‌های کشور جولان می‌دهند رفع نقص شده اند؟ آیا مسئولان این شرکت که مدعی بی‌نقص بودن اتوبوس‌هایی هستند که بیشتر یه تابوت مسافران می‌ماند، برای رفع نقصی که آن را انکار می‌کنند گامی برداشته اند؟


3 اسکانیای شعله ور  و نقص‌های به جا مانده
شعله ور شدن 3 اسکانیا در روز یکشنبه 24 فروردین ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان هم به رفع نقص این اتوبوس‌ها در مهلت تعیین شده امیدوار بود و آن را جدی گرفت.
حادثه‌ای که در آن 3 اتوبوس شعله ور شدند و حاصل این آتش‌سوزی‌ها 8 مجروح بود و تعداد کم مسافران و اقدام سریع و بموقع آنها از رقم خوردن فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کرد. حادثه‌ای که این بار در محور جیرفت به کرمان و نیز جاده اردبیل، کمین کرده بود و به گفته معاون عملیات پلیس راه کشور، هر دو مورد آتش سوزی اتوبوس‌های اسکانیا توسط کارشناسان پلیس راهور و آتش‌نشانی شهرهای مربوطه در حال بررسی است.


مهلت تعیین شده تمدید نمی‌شود
 آتش سوزی 3 خودرو در یک روز این سؤال را مطرح می‌کند که آیا شرکت عقاب افشان مهلت تعیین شده برای رفع نقص و حفظ سلامت مسافرانی که جانشان را کف دست این اتوبوس‌ها می‌گذارند، اقدامی انجام داده؟ مهلتی که به گفته سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا، توسط کمیسیون اصل 90 مجلس صورت گرفت تا خودروساز را ملزم به رفع ایرادات خودروی خود کند و با اجرای قانون، سلامت و جان مردم محفوظ بماند.


اما مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در این بار ه می‌گوید: «در مورد دو حادثه اخیر منتظر نظر کارشناسی پلیس هستیم تا بتوانیم تصمیم درستی اتخاذ کنیم و باید مشخص شود در مورد این دو حادثه آیا نقص فنی این اتوبوس‌ها باعث وقوع حادثه شده یا عوامل جانبی دیگر در وقوع آن نقش داشته است. به مردم نیز این  اطمینان را می‌دهیم که مهلت تعیین شده برای شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا برای رفع نقایص فنی و ایرادهای مطرح شده به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود.»


به گفته افضلی فرد، با پایان مهلت تعیین شده، شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا موظف است درباره اقدام‌هایی که در این مدت برای رفع نقایص فنی و ایرادات مطرح شده انجام داده توضیح دهد اما هنوز درباره نحوه این توضیح تصمیم‌گیری نشده است، ممکن است به صورت احضار به کمیسیون یا درخواست ارائه گزارش کتبی از اقدام‌ها انجام شده باشد.


اما مسئولیت جان‌هایی که در اثر حوادث اسکانیا گرفته شد با چه کسانی است؟
توپی که در زمین مسئولان می‌چرخد
نماینده مردم نطنز در مجلس با اشاره به حوادث اتوبوس‌های اسکانیا  می‌گوید: «احتمال دارد اتوبوس‌هایی که در سال جدید دچار حادثه شدند از آن اسکانیا‌هایی باشند که قبلاً مجوز شماره‌گذاری گرفته‌اند  اما فاقد سیستم‌های ایمنی و استاندارد هستند و  از آنجا که نیروی انتظامی مسئول شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا است و تفاهمنامه‌ای مبنی بر شماره‌گذاری خودروهای فاقد نقص فنی بین نیروی انتظامی و شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا به امضا رسیده، بنابراین می‌توان نیروی انتظامی را مسئول حوادث اتوبوس‌های اسکانیا دانست.» این در حالی است که پلیس راهور ضمن دادن چند نوبت مهلت برای رفع نقص این اتوبوس‌ها، شماره‌گذاری یک مدل از این اتوبوس‌ها را ممنوع کرد که در نهایت با وساطت و پا درمیانی مجلسی‌ها مهلت دیگری به شرکت اسکانیا برای رفع نقص اتوبوس‌ها داده شد.


6 اردیبهشت ماه پایان زمانی است که نمایندگان مجلس  به شرکت عقاب افشان داده‌اند. شرکتی که به زعم بسیاری از کارشناسان با تولید خودروهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد، خانواده‌های بسیاری را داغدار  کرده  و حالا باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha