مدیرکل دامپزشکی قم از چند مورد مرگ به دلیل ابتلا به بیماری تب کنگو در کشور خبر داد و گفت: یکی از مهمترین راه‌های انتقال این بیماری کشتار غیرمجاز است که همشهریان باید حتماً از این اقدام خودداری کنند.

گزارش چند مورد مرگ در کشور به علت بیماری تب کنگو

سلامت نیوز: مدیرکل دامپزشکی قم از چند مورد مرگ به دلیل ابتلا به بیماری تب کنگو در کشور خبر داد و گفت: یکی از مهمترین راه‌های انتقال این بیماری کشتار غیرمجاز است که همشهریان باید حتماً از این اقدام خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهدی رفیعی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت برگزار شد شعار وزارت بهداشت در سال جدید را «یک عمر سلامتی یک عمر خود مراقبتی» اعلام کرد و گفت: روز جهانی بهداشت که برابر با هشت آوریل است از سوی سازمان بهداشت جهانی به «موجودات کوچک تهدید بزرگ» نامگذاری شده‌ است.

وی در ادامه علت این نامگذاری را بیماری‌های خارج از دام دانست و ادامه داد: این بیماری‌ها از طریق موجوداتی مانند پشه‌ها و انگل‌ها منتقل شده و نزدیک به 17 درصد از بیماری‌های عفونی را این نوع بیماری‌ها تشکیل می‌دهند؛ مالاریا، سالک و تب خونی، تب دنگ و تب زرد از جمله این نوع بیماری‌‌ها هستند ولی 2 نوع آخر در کشور ایران دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی قم طبق آمار جهانی 40 درصد از جمعیت جهان را در معرض تهدید این بیماری‌ها اعلام کرد و ادامه داد: اهمیت این موضوع تا حدی زیاد بود که وزارت بهداشت جهانی سالی را در ارتباط با این موضوع نامگذاری کرده است.

وی با اشاره به این‌که مهمترین راه برای این موضوع پیشگیری است، گفت: برخی از بیماری‌های شایع مشترک بین دام و انسان در ایران سالک و تب خونریزی‌دهنده کنگو است که به ترتیب منبع آلودگی آن‌ها سگان ولگرد و خون دام شناخته شده‌اند.

رفیعی در مورد اقداماتی که مردم باید در این زمینه انجام دهند، تصریح کرد: نصب توری بر روی پنجره‌ها، استفاده از پمادهای ضدحشرات، دفن درست زباله‌ها و رها نکردن آن در سطح شهر و روستا، استفاده از پشه‌بندهای آغشته به حشره‌کش، استفاده نکردن از آب‌های راکد و اتلاف سگ‌های ولگرد از مهترین اقداماتی هستند که باید در این زمینه انجام شود.

وی از چند مورد مرگ در اثر ابتلا به بیماری تب کنگو در کشور خبر داد و افزود: برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید هرگونه کشتار دام در کشتارگاه‌ها صورت گیرد؛ دامداران 2 نوبت در سال اقدام به سمپاشی کنند و بعد از کشتار دام باید گوشت 24 ساعت در یخچال نگه‌داری شود.

مدیرکل دامپزشکی قم ادامه داد: همچنین گوشت باید کامل پخته شود و خوردن جگر نیمه‌پز یا خام خطرناک است همچنین یکی از راه‌های انتقال این بیماری کشتار غیرمجاز است که همشهریان باید حتماً از این موضوع خودداری کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha