دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 109992

یک عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان، برخی گفته‌ها در خصوص آلوده بودن نان‌های اصفهان را شایعه دانست و گفت: نان‌های تولیدی در اصفهان هیچگونه آلایندگی ندارد، حتی آلودگی منواکسید کربن نان‌های اصفهان کمتر از حد مجاز است.

سلامت نیوز: یک عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان، برخی گفته‌ها در خصوص آلوده بودن نان‌های اصفهان را شایعه دانست و گفت: نان‌های تولیدی در اصفهان هیچگونه آلایندگی ندارد، حتی آلودگی منواکسید کربن نان‌های اصفهان کمتر از حد مجاز است.


یک عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان، برخی گفته‌ها در خصوص آلوده بودن نان‌های اصفهان را شایعه دانست و گفت: نان‌های تولیدی در اصفهان هیچگونه آلایندگی ندارد، حتی آلودگی منواکسید کربن نان‌های اصفهان کمتر از حد مجاز است.

محمد رضا خواجه در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نان‌های تولیدی در اصفهان هیچگونه آلایندگی ندارد، تصریح کرد: به هیچ عنوان روش کنونی پخت نان در اصفهان به آن آسیبی نمی‌رساند. حتی آلودگی منواکسید کربن نان‌های اصفهان کمتر از حد مجاز است و برخلاف آنچه برخی شایعه کردند نان‌های اصفهان به دلیل استفاده از آرد سبوس‌دار، تخمیر کافی، زمان پخت طولانی و استفاده از شعله نیمه مستقیم بهترین نان سنتی تولیدی در دنیا به شمار می‌رود که مورد تایید وزارت بهداشت و تحسین بهداشت جهانی نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه شهید بهشتی تهران و آزمایش دودی که بر خروجی تنورهای نانوایی‌های اصفهان داشته‌اند، آلاینده‌ها به میزان 2 دهم پی پی ام در بیلیون بوده است.

خواجه با بیان اینکه برخی نگران بنزو پیرن موجود در دود تنور نانوایی‌ها هستند، ادامه داد: بنزو پیرن ناشی از سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گازوئیل است. نانوایی‌های اصفهان به شکلی که نان را می‌پزند، و تغییراتی که در شعله و تنور ایجاد کرده‌اند به هیچ وجه بنزو پیرن ندارد. این نتیجه تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

وی هم‌چنین در خصوص قیمت نان گفت: اگر دولت نسبت به تعیین قیمت نان متناسب با تورم سالیانه و قیمت تمام شده اقدام نکند، دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

خواجه اظهار کرد: قیمت تمام شده یک قرص نان تافتون بر اساس آنالیز سال 1392، 260 تومان است که در حال حاضر با فروش 160 تومانی آن، نانوایان 100 تومان زیر قیمت عرضه می‌کنند. این فروش زیر قیمت، نانوایان را مجبور کرده است که در خرید ملزومات بهداشتی، روپوش، مواد شوینده و افزودنی کوتاهی کرده و کمیت و کیفیت نان آسیب ببیند.

خواجه با تاکید بر اینکه اگر امسال نیز نرخ نان اعلام نشود، مردم ضرر خواهند کرد، ادامه داد: سال گذشته دولت نرخ نان را در زمان تعیین شده که اردیبهشت ماه بود، اعلام نکرد و با انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه، عملا دو سال است که نرخ نان اعلام نشده است.

نماینده اتحادیه نانوایان استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت نان، بهبود کیفیت آن را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: در دو سال گذشته، هر سال حداقل 30 درصد قیمت نان باید افزایش پیدا می‌کرد. افزایش یکباره 60 درصدی قیمت نان نمی‌تواند اتفاق بیفتد. به همین ترتیب چون حق نانوایان داده نشده است، نمی‌توان با افزایش 30 درصدی قیمت نان انتظار بهبود کیفیت آن را داشت، ولی قدم مثبتی است.

خواجه با بیان اینکه نرخ آنالیز شده از طرف نانوایان 250 تومان است که این قیمت برای سال 1392 است، ادامه داد: این افزایش قیمت سبب خواهد شد نانوایان کارگران بی تخصص استخدام نکنند.

وی افزود: از ابتدای سال گذشته، اداره‌های بیمه، دارایی، برق، آب و گاز 20 تا 30 درصد بر قیمت افزوده‌اند آیا این حق نانوایان است که از جیب خود سوبسید پرداخت کنند؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان تصریح کرد: از آنجایی که حوزه نان حوزه فوق العاده حساسی است، اگر دولت نسبت به تعیین قیمت نان متناسب با تورم سالیانه و قیمت تمام شده اقدام نکند، دود آن به چشم مردم و هزینه بیماری‌های گوارشی، قلبی- عروقی بالا خواهد رفت.

وی درباره نتایجی که تاخیر در اعلام قیمت نان می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: افزایش ضایعات، عدم استفاده از خمیرمایه، استفاده از جوش شیرین، کاهش وزن و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی از جمله نتایجی است که به دلیل قیمت نادرست ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha