دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 109995

دومین وعده دولت یازدهم در كاهش هزینه های درمان از جیب مردم، امروز اجرایی می شود تا تاكید قانون بیمه همگانی پس از 20 سال به واقعیت بپیوندد.

سلامت نیوز: دومین وعده دولت یازدهم در كاهش هزینه های درمان از جیب مردم، امروز اجرایی می شود تا تاكید قانون بیمه همگانی پس از 20 سال به واقعیت بپیوندد.

امروز شش میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه درمانی، بدون پرداخت حق بیمه و با بهره از سرانه 258 هزار تومانی تامین شده از محل فاز دوم هدفمندی یارانه ها كه معادل 800 میلیارد تومان خواهد بود به مدت یك سال تحت پوشش بیمه یی قرار می گیرند كه نه تنها هنوز سقف ریالی خدمات آن معلوم نیست بلكه متعهد بودن مراكز درمانی و به خصوص پزشكان و بخش خصوصی به پذیرش تعهدات بیمه یی آن هم نامعلوم است. این بیمه كه می تواند مدل كوچكی از بیمه خدمات درمانی باشد اگر با همان ماهیت قابلیت اجرا پیدا كند چندان تاثیری در بهبود وضعیت افراد فاقد بیمه ندارد زیرا كه تا دو سال قبل و پیش از تشكیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان هم، بیمه شدگان خدمات درمانی نه تنها از نوع خدمات دهی این بیمه رضایت نداشتند بلكه معتقد بودند كه به علت سقف محدود و پوشش ناچیز این بیمه، بیمه بودن آنها تفاوتی با پرداخت هزینه درمان از جیب ندارد.


    تبلیغاتی كه طی ماه های گذشته درباره طرح بیمه سلامت ایرانیان منتشر شده هم این ابهام را بی پاسخ گذاشته كه آیا این بیمه برای افراد تحت پوشش همان میزان بهره مندی را قایل می شود كه به عنوان نمونه، بیمه شدگان سازمان های قدرتمندی همچون بیمه تامین اجتماعی، شركت نفت یا ارتش را منتفع می كند؟
    با وجود آنكه طی ماه های گذشته وزیر بهداشت و اعضای كمیسیون بهداشت مجلس اذعان داشته اند كه جمعیت فاقد پوشش بیمه درمانی بیش از 10 میلیون و حدود 13 میلیون نفر است، هنوز هیچ اعلامی مبنی بر چگونگی ایجاد پوشش بیمه یی برای هفت میلیون نفر فاقد بیمه منتشر نشده و به نظر می رسد كه منابع موجود فعلاظرفیت ایجاد پوشش بیمه یی برای شش میلیون نفر را دارد زیرا كه وزیر بهداشت سال گذشته اذعان داشت كه برای ایجاد پوشش بیمه یی برای جمعیت محروم از بیمه درمان باید بیش از 1700 میلیارد تومان اعتبار جداگانه اختصاص داده شود كه به نظر می رسد با تخصیص 800 میلیارد تومان، ایجاد پوشش بیمه یی هم فاز بندی شده و فعلافقط شش میلیون نفر، بخت استفاده از بیمه درمانی با اعتبار یك ساله را دارند.


    این فاز بندی در حالی است كه انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان معترف است كه «80 درصد افراد فاقد بیمه (و بیش از هشت میلیون نفر) در گروه كم درآمد و بیكار جامعه قرار می گیرند كه پرداخت هزینه درمان برای این افراد، فلاكت بار است.»


    و همچنین وزیر بهداشت هم چندی قبل پذیرفت كه «متاسفانه در سال های گذشته تعداد افرادی كه به خاطر هزینه های سلامت فقیر می شدند، حداقل به 5/4 درصد جمعیت كشور رسید در حالی كه قرار بود بر اساس قانون به یك درصد جامعه كاهش پیدا كند.»


    نامعلوم بودن تعداد واقعی افراد فاقد بیمه درمان از دیگر سوالاتی است كه دولت، وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت ایرانیان و حتی مجلس هم نتوانسته اند پاسخ روشنی برای آن داشته باشند. طی سال های گذشته اعداد متفاوتی درباره افراد محروم از بیمه درمانی شنیده شده است. وزارت بهداشت آمار 10 الی 13 میلیونی را اعلام می كند و مجلس از احتمال وجود حدود 13 میلیون فرد فاقد بیمه می گوید و بند پی كه باید بر اعتبارات در اختیار مدیریت كند معترف است كه «آمار شفافی از تعداد افراد فاقد پوشش بیمه یی وجود ندارد. طبق نتایج تحقیقاتی كه انجام داده ایم سه درصد از جمعیت 23 میلیون نفری روستاییان و حدود 690 هزار نفر و همچنین 22 درصد حاشیه نشینان و در مجموع 10 تا 12 میلیون بیمه نیستند. اما آمار دیگری هم به ما می گوید كه 6/16 درصد از جمعیت كشور و معادل 11 الی 13 میلیون نفر كه اغلب نیازمند و حاشیه نشین هستند، از هیچ پوشش بیمه یی برخوردار نیستند.» در حالی كه به نظر می رسد سهم حق بیمه شش میلیون فرد فاقد بیمه قرار است از محل اعتبار 4800 تومانی تخصیص یافته از فاز دوم هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت تامین شود. سرنوشت تمدید این تخصیص نامعلوم است زیرا این رقم بیش از آنكه تبعیت از تاكید قانون برنامه پنجم درباره تخصیص سهم سلامت از محل هدفمندی یارانه ها باشد، تاكید تبصره 21 قانون بودجه برای سال 93 بوده كه با سابقه ناخوشایند از وضعیت تخصیص ها به نظام سلامت در سال های قبل چندان نمی توان به تمدید این تخصیص برای سال های آینده و ماندگاری بیمه درمان برای افرادی كه صرفا با كمك دولت می توانند از حداقل های بیمه درمانی بهره مند شوند امیدوار بود.
   
منبع:روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha