مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداء کنندگان خون سازمان انتقال خون کشور گفت: 20 درصد مردم ایران کم خونی دارند.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداء کنندگان خون سازمان انتقال خون کشور گفت: 20 درصد مردم ایران کم خونی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بابک یکتاپرست امروز(یکم اردیبهشت ماه)، در نشست خبری چهلمین سالگرد تاسیس انتقال خون گفت: اهدای خون یک فرهنگ است که می‌بایست در میان مردم درونی شود.

وی افزود: اهداء کنندگان خون در حقیقت خیرینی هستند که بدون هیچ چشم داشتی به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا می‌کنند.

یکتاپرست خاطرنشان کرد: مردم ایران همواره در کنار سازمان انتقال خون بوده‌اند و چه در روزهای عادی و چه در شرایط بحرانی نسبت به اهدای خون خود پیشقدم هستند.

وی ادامه داد: مردم با اهدای خون خود در اوایل انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و زلزله بم نشان دادند که در کنار انتقال خون هستند و برای نجات جان هموطنان خود از هیچ حرکتی دریغ نمی‌کنند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت جهانی اهدای خون اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای جهانی در بهترین حالت پنج درصد مردم یک کشور خون خود را اهدا می‌کنند که این آمار در ایران نیز به همین صورت است اما تفاوت اصلی میان اهدا کنندگان خون در ایران با برخی از کشورهای پیشرفته در جنسیت اهدا کنندگان خلاصه می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان خون سازمان انتقال خون کشور گفت: در ایران 4.5 درصد از اهدا کنندگان خون را زنان تشکیل می‌دهند این درحالیست که در کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس 57 درصد اهدا کنندگان خون زنان هستند.

وی اظهار کرد: دلیلی که باعث می‌شود زنان ایرانی نسبت به اهدای خون بی‌علاقه باشند این است که اکثر آنان تصور می‌کنند اگر خون خود را اهدا کنند با کم‌خونی و افت فشار و مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: در ایران از هر پنج زن یک نفر از بیماری کم خونی رنج می‌برد و سایر زنان از سلامت جسمی برخوردار بوده و به راحتی می‌توانند خون اهدا کنند.

وی یادآورشد: زنان به عنوان هسته اصلی خانواده می‌توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ انتقال خون در میان نسل‌های آینده داشته باشند.

یکتاپرست تأکید کرد: اگر زنان به همراه فرزندانشان برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، این فرهنگ در میان فرزندانشان ایجاد می‌شود که اهدای خون را به عنوان یکی از برنامه‌های زندگی روزمره خود قرار دهند.

این مسئول به اهمیت انگیزه اهدا کنندگان در فرایند اهدای خون اشاره کرد و گفت: نجات جان دیگران و انجام کار خداپسندانه باید مهمترین انگیزه اهدا کنندگان باشد.

وی درپایان گفت: مردم نباید به بهانه کنترل وضعیت سلامت خود و همچنین کاهش غلظت خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه کنند چرا که اگر خون آنها از سلامت کامل برخوردار نباشد سلامت مصرف کننده به خطر می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha